Těžké váhy českých silnic přijíždějí. Bojte se!

Jedním z nezanedbatelných parametrů, které rozhoduje o jízdních vlastnostech vozu, je jeho váha, chcete-li hmotnost. Čím těžší auto, tím větší kinetická energie, tím větší zátěž pro brzdy a jiný styl jízdy, zvláště v zatáčkách a pak také reakce v krizových situacích. Přesto jsou mezi zákazníky oblíbené.
Těžké váhy českých silnic přijíždějí. Bojte se!

Oblibu si získaly hlavě proto, že jsou nepřehlédnutelné svými rozměry a na první pohled i hmotností. Řidičům dávají pocit, že jsou v nich více chráněni při nehodě, než v miniautě.

Na druhou stranu mají majitelé malých vozů před střetem s těmito tanky silnic nemalé obavy. Velký vůz také znamená, že například při defektu pneumatiky si drobnější muži a ženy s desítky kilogramů těžkým kolem sami neporadí.

Které automobily na českých silnicích patří mezi bumbrlíčky?

Pomineme-li prodloužené verze luxusních limuzín pro výjimečné události a jako pojízdné reklamy nočních klubů, jako je Lincoln Lincoln TC120, či prodloužené varianty mercedesů a jiných značek, můžete na českých silnicích potkat těžké váhy, které jsou většinou k mání u dealerů a dalších prodejců.

Nejtěžším (zatím) běžně se vyskytujícím vozidlem, které přesahuje většinu hmotnostních standardů, však patří Hummeru, dnes již neexistující automobilce (poslední vozy byly vyrobeny v roce 2010). Nejvyšší povolená hmotnost typu H1 je 4672 kg, novější model H2 je o více než půl tuny lehčí - 3901 kg. Pohotovostní hmotnost Hummeru H1 je lehce na 3 tuny, ještě pět metráků a k jeho řízení byste potřebovali řidičák pro vozy nad 3,5 tuny.

Z aut, která jsou v běžné nabídce, je na hmotnostním vrcholu Toyota Land Cruiser – ta může vážit s náplněmi, cestujícími a zavazadly až 3350 kg. Maximální povolenou hmotnost nad 3 tuny má ještě osm dalších vozů, většinou z kategorie luxusních. je mezi nimi například Mercedes-Benz řady R a GL, Cadillac Escalade, Land Rover Discovery, Bentley Mulsanne, Range Rover Sport, Audi Q7 a Mitsubishi Pajero.

V „kategorii“ od 2,5 tuny do 3 tun najdete například Bentley Continental Flying Spur, Rolls-Royce Phantom, Jeep Grand Cherokee, VW Touareg a další – žebříček uzavírá s 2575 kg BMW 7 Hybrid.

Jen pro srovnání. Škoda 100 měla před čtyřiceti lety maximální hmotnost 1215 kg, původní Fiat 500 si i s cestujícími vystačil s 840 kg. Dnešní Hyundai i10 je těsně pod hranicí 1400 kg, malý Citroën C1 se bez 10 kg vejde pod 1,200 tuny.

Top 5 (maximální povolená hmotnost)

1.Toyota Land Cruiser3350 kg
2.Mercedes-Benz GL3250 kg
3.Land Rover Discovery 43230 kg
4.Cadillac Escalade3220 kg
5.Bentley Mulsanne3200 kg
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků