Těžké váhy českých silnic přijíždějí. Bojte se!

Jedním z nezanedbatelných parametrů, které rozhoduje o jízdních vlastnostech vozu, je jeho váha, chcete-li hmotnost. Čím těžší auto, tím větší kinetická energie, tím větší zátěž pro brzdy a jiný styl jízdy, zvláště v zatáčkách a pak také reakce v krizových situacích. Přesto jsou mezi zákazníky oblíbené.
Těžké váhy českých silnic přijíždějí. Bojte se!

Oblibu si získaly hlavě proto, že jsou nepřehlédnutelné svými rozměry a na první pohled i hmotností. Řidičům dávají pocit, že jsou v nich více chráněni při nehodě, než v miniautě.

Na druhou stranu mají majitelé malých vozů před střetem s těmito tanky silnic nemalé obavy. Velký vůz také znamená, že například při defektu pneumatiky si drobnější muži a ženy s desítky kilogramů těžkým kolem sami neporadí.

Které automobily na českých silnicích patří mezi bumbrlíčky?

Pomineme-li prodloužené verze luxusních limuzín pro výjimečné události a jako pojízdné reklamy nočních klubů, jako je Lincoln Lincoln TC120, či prodloužené varianty mercedesů a jiných značek, můžete na českých silnicích potkat těžké váhy, které jsou většinou k mání u dealerů a dalších prodejců.

Nejtěžším (zatím) běžně se vyskytujícím vozidlem, které přesahuje většinu hmotnostních standardů, však patří Hummeru, dnes již neexistující automobilce (poslední vozy byly vyrobeny v roce 2010). Nejvyšší povolená hmotnost typu H1 je 4672 kg, novější model H2 je o více než půl tuny lehčí - 3901 kg. Pohotovostní hmotnost Hummeru H1 je lehce na 3 tuny, ještě pět metráků a k jeho řízení byste potřebovali řidičák pro vozy nad 3,5 tuny.

Z aut, která jsou v běžné nabídce, je na hmotnostním vrcholu Toyota Land Cruiser – ta může vážit s náplněmi, cestujícími a zavazadly až 3350 kg. Maximální povolenou hmotnost nad 3 tuny má ještě osm dalších vozů, většinou z kategorie luxusních. je mezi nimi například Mercedes-Benz řady R a GL, Cadillac Escalade, Land Rover Discovery, Bentley Mulsanne, Range Rover Sport, Audi Q7 a Mitsubishi Pajero.

V „kategorii“ od 2,5 tuny do 3 tun najdete například Bentley Continental Flying Spur, Rolls-Royce Phantom, Jeep Grand Cherokee, VW Touareg a další – žebříček uzavírá s 2575 kg BMW 7 Hybrid.

Jen pro srovnání. Škoda 100 měla před čtyřiceti lety maximální hmotnost 1215 kg, původní Fiat 500 si i s cestujícími vystačil s 840 kg. Dnešní Hyundai i10 je těsně pod hranicí 1400 kg, malý Citroën C1 se bez 10 kg vejde pod 1,200 tuny.

Top 5 (maximální povolená hmotnost)

1.Toyota Land Cruiser3350 kg
2.Mercedes-Benz GL3250 kg
3.Land Rover Discovery 43230 kg
4.Cadillac Escalade3220 kg
5.Bentley Mulsanne3200 kg
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků