Těžké váhy českých silnic přijíždějí. Bojte se!

Jedním z nezanedbatelných parametrů, které rozhoduje o jízdních vlastnostech vozu, je jeho váha, chcete-li hmotnost. Čím těžší auto, tím větší kinetická energie, tím větší zátěž pro brzdy a jiný styl jízdy, zvláště v zatáčkách a pak také reakce v krizových situacích. Přesto jsou mezi zákazníky oblíbené.
Těžké váhy českých silnic přijíždějí. Bojte se!

Oblibu si získaly hlavě proto, že jsou nepřehlédnutelné svými rozměry a na první pohled i hmotností. Řidičům dávají pocit, že jsou v nich více chráněni při nehodě, než v miniautě.

Na druhou stranu mají majitelé malých vozů před střetem s těmito tanky silnic nemalé obavy. Velký vůz také znamená, že například při defektu pneumatiky si drobnější muži a ženy s desítky kilogramů těžkým kolem sami neporadí.

Které automobily na českých silnicích patří mezi bumbrlíčky?

Pomineme-li prodloužené verze luxusních limuzín pro výjimečné události a jako pojízdné reklamy nočních klubů, jako je Lincoln Lincoln TC120, či prodloužené varianty mercedesů a jiných značek, můžete na českých silnicích potkat těžké váhy, které jsou většinou k mání u dealerů a dalších prodejců.

Nejtěžším (zatím) běžně se vyskytujícím vozidlem, které přesahuje většinu hmotnostních standardů, však patří Hummeru, dnes již neexistující automobilce (poslední vozy byly vyrobeny v roce 2010). Nejvyšší povolená hmotnost typu H1 je 4672 kg, novější model H2 je o více než půl tuny lehčí - 3901 kg. Pohotovostní hmotnost Hummeru H1 je lehce na 3 tuny, ještě pět metráků a k jeho řízení byste potřebovali řidičák pro vozy nad 3,5 tuny.

Z aut, která jsou v běžné nabídce, je na hmotnostním vrcholu Toyota Land Cruiser – ta může vážit s náplněmi, cestujícími a zavazadly až 3350 kg. Maximální povolenou hmotnost nad 3 tuny má ještě osm dalších vozů, většinou z kategorie luxusních. je mezi nimi například Mercedes-Benz řady R a GL, Cadillac Escalade, Land Rover Discovery, Bentley Mulsanne, Range Rover Sport, Audi Q7 a Mitsubishi Pajero.

V „kategorii“ od 2,5 tuny do 3 tun najdete například Bentley Continental Flying Spur, Rolls-Royce Phantom, Jeep Grand Cherokee, VW Touareg a další – žebříček uzavírá s 2575 kg BMW 7 Hybrid.

Jen pro srovnání. Škoda 100 měla před čtyřiceti lety maximální hmotnost 1215 kg, původní Fiat 500 si i s cestujícími vystačil s 840 kg. Dnešní Hyundai i10 je těsně pod hranicí 1400 kg, malý Citroën C1 se bez 10 kg vejde pod 1,200 tuny.

Top 5 (maximální povolená hmotnost)

1.Toyota Land Cruiser3350 kg
2.Mercedes-Benz GL3250 kg
3.Land Rover Discovery 43230 kg
4.Cadillac Escalade3220 kg
5.Bentley Mulsanne3200 kg
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků