Této Toyotě Crown je už 45 let. Historii vozu doprovází poutavý příběh

Když téměř půlstoletí starý vůz jistý muž z Velké Británie koupil, neměl tušení, kdo byli původní vlastníci. Později ale zjistil, že se jednalo se o prarodiče jeho dobrého kamaráda. V současné době jsou v Anglii pouze dva takové modely.

Když Robin Shepherd spatřil Toyotu Crown 2600 De Luxe z roku 1972 odstavenou za autoopravnou v anglické vesničce Dunsfold, okamžitě o ni projevil zájem. Až nějaký čas po koupi se dozvěděl, že vnukem původních vlastníků je Nick Garrick, jeho velmi blízký přítel. Pojďme ale od začátku...

Model této specifikace rozhodně nepatří mezi známé kousky japonské automobilky. Toyota přestala tyto vozy exportovat do Spojených států v roce 1974 a do Velké Británie pak o několik let později. Crown je nicméně nejdéle vyráběným modelem značky. Poprvé sjel z výrobní linky už v roce 1955, a pro japonský trh se automobily s tímto jménem vyrábějí dodnes.

Zapomenuté vozy: Sporťák Fiatu z roku 1969 vypadá dodnes skvěle

Zapomenuté vozy: Sporťák Fiatu z roku 1969 vypadá dodnes skvěle

Ve své době Toyota do vozu montovala doslova futuristické prvky. Už v roce 1972 tak Crown disponoval elektronicky řízenou automatickou převodovkou či protiblokovacím systémem brzd. Auto zaujalo rovněž svým nadčasovým vzhledem. Nárazníky jednolitě spojené se zbytkem karoserie se později staly designovým trendem na několik dalších let.

Bohužel pro Toyotu nebyly trhy v USA a Anglii na takový vůz připraveny. Prodeje byly mizerné, a tak japonský výrobce Crown z tamních trhů stáhl. Podle aktuálních záznamů je následující vůz jedním z pouhých dvou exemplářů, které se aktuálně ve Velké Británii vyskytují.

Zapomenuté vozy: Proč měl vůz Audi z roku 1991 motor ze dřeva?

Zapomenuté vozy: Proč měl vůz Audi z roku 1991 motor ze dřeva?

Novinku si v roce 1972 pořídili Percy a Ethel Coelovi za necelých 74 tisíc korun a o vůz se starali s maximální péčí. Auto bylo garážované, a jen málokdy se ručička tachometru přehoupla přes 50 km/h. Pod kapotou se ukrývá 2,6litrový šestiválec s výkonem 140 koní. Model má najeto jen lehce přes 95 tisíc km.

Toyotu následně zdědil Percy Cole junior, který ji udržoval v perfektním stavu dalších 10 let, zhruba do roku 2000. Poté na ni dlouho nikdo nesáhl, až do října 2016, kdy se rodina rozhodla vůz opravit a prodat. V té době do příběhu vstupuje Shepherd, který se stal novým majitelem modelu Crown. Vyřešil několik drobných technických vad a s autem mohl vyrazit na silnice.

Zapomenuté vozy: Monstrum Renaultu poháněl motor z F1!

Zapomenuté vozy: Monstrum Renaultu poháněl motor z F1!

Až po koupi zjistil, že jeho přítel Nick Garrick je vnukem původních majitelů. Sedával na zadní sedačce v době, kdy byl vůz absolutní novinkou, a proto je pro něj automobil srdeční záležitostí. Garrick a Shepherd se společně zúčastnili také focení vozu pro blog automobilky v rámci 45. výročí vozu.

 

Prohlédněte si fotogalerii Toyoty Crown z roku 1972...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

včera | Milan Lažanský | 19 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků