Test:Volvo S60 AWD jede bezpečně na každém povrchu

Volvo dalo modelu S60 do vínku nejlepší sportovní a dynamické vlastnosti ze všech svých automobilů. Dalším přirozeným krokem ke zlepšování jízdních vlastností tohoto modelu je pohon všech kol.
Test:Volvo S60 AWD jede bezpečně na každém povrchu

Volvo S60 vybavené systémem AWD (All Wheel Drive) drží jeden primát. Je prvním automobilem tohoto švédského výrobce, který má pohon všech kol řízený elektronicky.

Pohon všech kol

Systém pohonu všech kol AWD je charakteristický okamžitou reakcí na dané podmínky provozu. Dokáže ve zlomku vteřiny přerozdělit hnací síly na jednotlivá kola tak, aby si automobil uchovával neutrální jízdní vlastnosti. Systém AWD byl vyvinut ve spolupráci s renomovanou (švédskou) firmou Haldex, jež patří mezi průkopníky této oblasti automobilové techniky. Jeho princip spočívá v tom, že točivý moment se rozděluje na přední a zadní kola prostřednictvím vícelamelové spojky v olejové lázni.

Klepněte pro větší obrázek

Srdcem systému je hydraulické čerpadlo, které ovládá vícelamelovou, hydraulicky ovládanou spojkou. Ta pak určuje přenos hnací síly mezi přední a zadní kola. Čerpadlo nepracuje, pokud nedochází k prokluzu alespoň jednoho kola. V momentě, kdy se tak stane třeba vlivem smyku nebo jízdy po mokré vozovce, čerpadlo začne pracovat. Čím větší je rozdíl v otáčení kol, tedy prokluz, tím pístové čerpadlo dodává více oleje. Ten je dodáván k pracovnímu pístu vícelamelové spojky a zpět se vrací do zásobníku přes elektronicky ovládaný škrticí ventil, jenž spojitě nastavuje tlak oleje, a tím i tlak vyvíjený na lamely spojky. Řízeným škrcením ventilu a následnou změnou přítlaku na lamely spojky se dosahuje kontinuálního řízení přenosu hnací síly na zadní nápravu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Elektronicky řízený systém všech kol dokáže okamžitě reagovat na různé jízdní situace a styl řidiče. Předností je především extrémně krátká doba, která je zapotřebí po odpojení nebo zapojení záběru kol. Další předností elektronického systému je, že nevyžaduje žádné zvláštní ovládání ve specifických situacích nebo speciální postup při výměně kol.

Bezproblémový motor

Švédská čtyřkolka je osazena sice pouze jedním motorem, nijak to ovšem vozu neubírá na jeho atraktivitě. Zárukou dynamické jízdy je pětiválcový motor s nízkotlakým přeplňováním, který má zdvihový objem 2,4 litru. Disponuje vysokým výkonem 147 kW při 5100 otáčkách a nejvyšším točivým momentem 285 N.m dosahovaný při pouhých 1800 otáčkách.

Klepněte pro větší obrázek

Tyto hodnoty jsou předpokladem pro dynamickou a svižnou jízdu. Z místa na sto km/h se s plynovým pedálem u země dostanete už za 8,5 sekundy, necháte-li pedál u země i nadále, brzy se ocitnete na hranici 210 km/h, což je hodnota nejvyšší možné rychlosti modelu. Až sem se dostanete nejen rychle, ale i pohodlně a bez sebemenšího zaváhání. Samočinná převodovka řadí v běžném režimu bez rázů, menší škubnutí provází změnu stupňů pouze ve vyšších otáčkách. Převodovka v S60 AWD je sekvenční, takže umožňuje i manuální volbu stupňů, nicméně nám při testu více vyhovovala automatika. To s sebou ale přináší i určité nedostatky – třeba zvýšenou spotřebu paliva. Ve městě časté přeřazování rychlostí vyžene průměrnou spotřebu až k patnáctilitrové hranici, mimo město se „polykání“ pohonných hmot pětiválcem sice dostane do příznivější polohy (8,5 l/100 km), ale v součtu lze s tímto volvem dosáhnout průměru pouze necelých jedenácti litrů.

Jízdní dojmy

Majitele švédské čtyřkolky ale asi dosahovaná spotřeba nebude až tak trápit. Alespoň se tak dá usuzovat z toho, že musí za model vynaložit hodně peněz, takže vůz si nekupuje z nějaké uživatelské nutnosti, ale spíše pro svou reprezentaci. A své volby nebude jistě litovat. Vůz hýří velkým luxusem, vnitřní prostor pojetím ihned navodí vysoký pocit bezpečí. To umocňuje bohatá výbava modelu, kde hrají bezpečnostní prvky prim.

Ocenit vedle jistých jízdních vlastností, tichého motoru a komfortního svezení je třeba dílenské zpracování, vzdušnost vnitřního prostoru při kompaktnosti rozměrů, velmi dobré přední sedačky, rychlou reakci techniky vozu na změnu řízení a stylu jízdy. Naopak méně se bude mnohým líbit příliš účinný posilovač řízení i ve vyšších rychlostech, a pak možná i méně místa na zadních sedačkách – vinou svažující se střechy zde mají cestující přece jen stísněnější dojem. Cena testovaného provedení je 1 360 800 korun, s doplňky navíc pak 1 757 600 Kč.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků