Testujeme Volkswagen up! GTI. Ptejte se, co vás zajímá!

Novým modelem up! GTI se automobilka Volkswagen vrací o dvaačtyřicet let zpátky – do časů příchodu první generace Golfu GTI, jednoho z budovatelů segmentu ostrých hatchbacků.

S modely GTI se u Volkswagenu v poslední době roztrhl pytel. Je tomu pár týdnů, co jsem poprvé vyzkoušel novou generaci Pola GTI s „upsizovaným“ pohonným ústrojím o výkonu 147 kW, a dnes už sedím za volantem nejrychlejšího modelu up!. Ten byl představen na loňském srazu milovníků GTI u jezera Wörthersee, a už tehdy mě doháněla nutná potřeba jej řídit.

Ono sice fajn, že jsou dnešní auta plná systémů pro usnadnění jízdy, jenomže ty skutečně zábavné modely, nad kterými máte po celou plnou kontrolu, můžete je hnát na pokraj jejich sil a pořádně se u toho pobavit, postupně ubývá. Up! GTI by mohl být jedním z takových aut, protože bez řidiče váží méně než tunu, má motor o výkonu 115 koní, sportovní podvozek a dynamiku jedničkového Golfu GTI.

Poprvé za volantem VW Polo GTI: S manuálem bude perfektní! (+videa)

Poprvé za volantem VW Polo GTI: S manuálem bude perfektní! (+videa)

Za prvním svezením s upem GTI jsem vyrazil do francouzského Nice, v jehož okolí jej budu primárně testovat. Po vizuální stránce neprodělal moc změn. Je to typické GTI – decentně sportovní, nijak přehnané a snadno rozpoznatelné. Nechybí sedadla s potahem Clark a spousta drobnosti, které pomáhají dotvářet ducha slavného GTI.

Zásadní je však motor. Litrový tříválec TSI má výkon 85 kW a točivý moment 200 N.m, dokáže auto rozhoupat na stokilometrovou rychlost za 8,8 sekundy, a v průměru si vezme 5,6 l/100 km. Maximální rychlost činí 196 km/h a pro sportovnější „feeling" je zvuk motoru decentně dobarven. Avšak nikoliv softwarově!

Volkswagen zveřejnil cenu nejmenšího GTI. Motor jako on jiný up! nemá

Volkswagen zveřejnil cenu nejmenšího GTI. Motor jako on jiný up! nemá

Pokud vám připadá udávaná spotřeba vyšší, je to tím, že byla stanovena podle metodiky WLTP, která se více blíží reálným hodnotám (up! GTI je prvním takto homologovaným VW). Zajímavá je ale hlavně přítomnost filtru pevných částic, který byl dosud vlastní naftovým motorům. Navíc v tak malém autě by jej čekal jenom málokdo.

Jako obvykle vám v nejbližších dnech přineseme první jízdní dojmy, přičemž vy sami můžete ovlivnit, co se v nich dočtete. Pište mi do diskuse pod tento článek, co vás o autě zajímá, a já se na vaše dotazy budu snažit odpovědět. Tak jenom do toho, diskuse je vaše!

VW up! GTI vs. VW Golf GTI Mk1 - srovnání technických údajů
Model VW up! GTI VW Golf GTI Mk1
Motor 1.0 TSI 1.6 8V EG
Zdvihový objem [cm3] 999 1588
Válce/ventily 3/4 4/2
Největší výkon [kW/min] 85/5000-5500 81/6100
Točivý moment [N.m/min] 200/2000-3500 137/5000
Převodovka 6M 4M
Max. rychlost [km/h] 197 182
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,8 9,0
Základní cena [Kč] 369.900  -

 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků