Test:Toyota Corolla k image golfu má ještě daleko

Model Corolla je pro japonskou automobilku Toyota jedním z nejklíčovějších vozů. Přes něj měří svou celosvětovou úspěšnost, díky němu se chce už v roce 2005 stát vedoucí automobilkou v Evropě.
Test:Toyota Corolla k image golfu má ještě daleko

Nejnovější, v pořadí už devátá generace vozu, přišla na český trh před několika málo měsíci, což doprovodila mohutná a nákladná reklamní kampaň, jež víceméně trvá dodnes. Letmý pohled na prodejní žebříček prvních tří měsíců roku zatím o nějaké převratné reakci ze strany zákazníků nevypovídá, ale popravdě - na komplexnější marketingové hodnocení nové Toyoty Corolla je asi opravdu ještě příliš brzy.

S předchozí generací corolly podstoupila Toyota malý experiment. Uváděla ji na trh s tím, že měřítkem jejího úspěchu nebudou prodejní výsledky, ale typ zákazníka. Nečekala ale, že propad bude tak výrazný, takže nastavenou strategii záhy rychle opustila. Corollu navíc zmodernizovala už po dvou letech a velice urychlila i finalizaci další generace. S ohledem na tyto okolnosti je třeba Toyotě ale zatleskat – devátá generace, jejíž tvář byla odhalena na loňském podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, je o mnoho povedenější, přitom nepůsobí dojmem nějakého spěchu ze strany tvůrců či techniků. Spíše naopak – jakoby osmá generace byla uvedena pro to, aby se mohlo precizněji pracovat na té deváté.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pro test jsme si ze široké nabídky karosářských verzí vybrali základní typ, tedy hatchback s motorem 1,4 litru. Nepovedlo se to sice do důsledku (nejlevnější je třídvéřový hatchback ve výbavě Base za 419 900 Kč), přesto s cenou 474 900 korun patří testovaný pětidvéřový typ s úrovní výbavy Terra k nejlevnějším mezi corollami. Vyrábí se ve Velké Británii a u prodejců na něj natrefíte asi nejčastěji.

Po ceně je nejdůležitějším důvodem ke koupi auta kategorie nižší střední třídy styl. Aby mohl v Evropě vůz uspět, musí být také vnímám jako evropský produkt. To jsou závěry výzkumu Toyoty, to byly také výchozí pozice při vývoji vozu. Výsledek?

Vnější kabát hatchbacku se tváří dostatečně svěže a dynamicky, aby mohl uspět. Hned po ujetí několika málo kilometrů vůz překvapí dostatečně velkým pocitem robustnosti, jak jsme na něj zvyklí u evropských, zejména německých automobilů. Řidič díky tomu získává velmi jistý pocit při řízení vozidla. S tím jde ruku v ruce oblast akustického designu – odhlučnění kol i aerodynamika karoserie při vyšších rychlostech jsou při vyšších rychlostech na velmi dobré úrovni. Přitom všem si nová corolla zachovává dostatek „japonské“ tajemnosti, aby si ji nikdo nespletl s jiným modelem.

I v případě pětidvéřové karoserie se do vozu dostanete bez problémů doširoka otevíratelnými dveřmi a usadíte se na sedadlech, které překvapí výrazným tvarováním. Má to své výhody při svižnější jízdě vozu, kdy sedačky dobře drží tělo, přitom to není na obtíž ani při delším cestování. Starosti budete mít možná s nastavením optimální polohy sedačky – pákový systém seřizování sedáku je rychlý, nicméně někdy ne moc přesný. Přední sedačky byly zkonstruovány pro sezení řidičů do 195 cm výšky.

Po usednutí se před vámi rozprostře přehledná a ergonomicky dobře zvládnutá přístrojová deska. Na estéty bude možná působit trochu chladným dojmem, nicméně jednoduchost je v tomto případě určitě kladem. Potěší především tříramenný, do ruky velmi dobře padnoucí volant, všechny páčky a ovládací prvky jsou v bezprostředním dosahu řidiče, čitelnost velkých hlavních přístrojů je výborná, protože ji znásobuje výbojkové osvětlení. Trochu to ale mate, protože takové osvětlení v jiných autech většinou provází zapnutí osvětlení vozidla. Co je ovšem naprosto bez konkurence, je použití kvalitních materiálů a dílenské zpracování celého panelu. Poddajný plast je zpracován tak dokonale, že všechno lícuje, a to nejen na pohled, ale ani při jízdě vás neruší nějaké výrazné ruchy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Platforma nové corolly má proti předchozímu delší rozvor (2600 mm), ale je plně srovnatelná s konkurencí. Ford Focus má například rozvor 2615 mm, Peugeot 307 celkem 2608 mm, Honda Civic pak na corollu se 2575 milimetry trochu ztrácí. Podobně je na tom tento Japonec i s ostatními vnějšími rozměry. Ve srovnání s předchozí generací modelu je to ovšem opět krok kupředu – novinka je vyšší o 90 mm a širší o 20 mm.

Všechny tyto milimetry navíc si ve voze užijete, protože je tady dostatek místa. Platí to jak pro sezení vpředu, tak na zadních sedačkách. Vhod přijde množství šikovných schránek a přihrádek, jichž jsou ve voze spousty. Na praktičnost se vůbec v nové corolle hodně myslelo – na pohled malý objem zavazadelníku 289 litrů (focus má 350 litrů, civic 315 a třistasedmička 340 litrů) má velmi dobrý přístup s doširoka se otevíranými dveřmi (1110 mm). Navíc plochou podlahu s výjimečnou délkou 1360 milimetrů. Dělená sklopná zadní sedadla v poměru 60:40 zaručují další možnosti zvětšení zavazadelníku.

Základní motory modelů někdy navozují dojem, že jsou nabízeny pouze proto, aby cena modelové řady mohla být stanovena na přijatelné úrovni. V případě corolly však o základní čtrnáctistovce s klidem uvažujte. Nejde sice o žádného nadupaného sportovce, ale 71 kW (97 koní) výkonu dosahovaného při 6000 otáčkách stačí k tomu, aby vůz dostatečně pružně reagoval na jízdní potřeby valné většiny místních motoristů. To znamená, že i při hmotnosti vozu 1230 kilogramů se z místa odlepí relativně rychle (0-100 km/h za 12 sekund) a dokáže jet i velmi vysokou rychlostí (maximálně 185 km/h). Co je však důležité – lze s ním bezpečně předjíždět, tedy že relativně ochotně zrychluje i při jízdě. Ve srovnání s jinými agregáty řady se neprojevuje ani přílišnou žíznivostí a na stokilometrovou vzdálenost při kombinovaném provozu mu stačí i necelých sedm litrů benzínu.

Nová corolla se prezentuje velmi vytříbenými jízdními vlastnostmi, které v každém režimu poskytují pocit maximálního bezpečí, snadného ovládání a příjemného komfortu. K image golfu má sice nová Toyota Corolla - subjektivně hodnoceno – stále ještě daleko, nicméně nakročeno má zcela určitě dobrým směrem.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků