Test:Toyota Avensis Verso rodinná pohoda

Obliba praktických automobilů kategorie mpv roste geometrickou řadou nejen v bohatých evropských zemích, ale už i u nás doma. Pořádný kus prodejního koláče chce v budoucnu „ukusovat“ i Toyota.
Test:Toyota Avensis Verso rodinná pohoda
Dlouho avizovaná expanze největší japonské automobilky na evropský trh se stala už skutečností, o čemž svědčí její modelová produktivita posledních let, respektive měsíců. A právě kategorie mpv je toho všeho dobrým důkazem.

Široká nabídka

Už zanedlouho nabídne Toyota v segmentu velkoprostorových Klepněte pro větší obrázekvanů nejucelenější modelovou nabídku. Začíná nejmenším Yarisem Verso, pokračuje Corollou Verso (přichází do prodeje v těchto dnech) a Avensisem Verso, a končí luxusní Previí. Druhé největší mpv Toyoty jsme nedávno podrobili tradičnímu redakčnímu testu. Avensis Verso se na českém trhu nabízí v celkem pěti variantách s jedním benzínovým a jedním dieselovým motorem o shodném objemu 2,0 litru, ale samozřejmě jinými technickými parametry. Testovaný vůz byl nejlépe vybaveným typem a jeho základní cena začínala na 1 045 000 korunách. Nejlevnější provedení je k mání od 890 tisíc Kč.

Hodně místa

Avensis Verso tak trochu klame tělem. Zvenku byste ho s klidem zařadili na roveň Zafiry, Premacy nebo Scéniku, po usednutí dovnitř ale budete hledat srovnání u mpv vyšších tříd. Hodně místa je totiž jednou z velkých předností Avensisu Verso. Už vlastní vstup na přední a prostřední sedadla je bezproblémový aKlepněte pro větší obrázek samostatné sedačky poskytují dostatečné pohodlí. Horší je to samozřejmě s nástupem na sedačky třetí řady, jež jsou standardní výbavou všech nabízených Avensisů a na něž se dostanete po (dvojím) sklopení postranní sedačky prostřední řady.

Stejně jako jiné mpv, i Toyota Avensis Verso se může pochlubit hodně velkou Klepněte pro větší obrázekvariabilitou vnitřního prostoru. Základní konfigurace sedadel umožňuje převoz až sedmi cestujících (2+3+2), stačí však chvíle a vnitřek se rázem promění v docela slušnou dodávku. Sedačky se dají různě sklápět, skládat a samozřejmě i zcela vyjmout. K tomu je však už zapotřebí pořádná síla, protože jednotlivé sedačky něco váží. Odměnou za fyzickou námahu je pak obrovský přepravní prostor (až 2422 litrů), jehož dojem dokonalosti kazí jen zvýšený práh pro nakládání a více členité vnitřní stěny.

Praktický vnitřek

Sezení v Avensisu Verso je o něco výš, než bývá zvykem u klasických cestovních vozů. Spolu s bohatým prosklením tak má posádka v čele s řidičem velmi dobrý výhled před sebe i do stran. Vnitřním zrcátkem dozadu vidíte jen v případě, že nejsou obsazena Klepněte pro větší obrázekvšechna sedadla.

Už po prvních metrech s touto Toyotou máte pocit, že ji už znáte léta. Její řízení je bezproblémové, přestože řidič hledá optimální polohu za volantem trochu déle. Čtyřramenný volant ale jde dobře do ruky a páka řadicího ústrojí se po předepsaných drahách pohybuje jistě a rychle. Při pohledu na ergonomicky dobře zvládnutou přístrojovou desku budete postrádat asi jen ukazatel teploty chladicí kapaliny motoru. Místo tradičního budíku se při startu rozsvítí modře zbarvený teploměr, jenž po zahřátí motoru na optimální hodnotu zhasne. Všechny potřebné ovládací prvky jsou v dosahu, využití jistě najdou i četné úložné kapsy a uzavíratelné prostory.

Motor se povedl

To, čím se Toyota může v současnosti především pochlubit, je nový turbodiesel. Jde o kapalinou chlazený přeplňovaný čtyřválec s chladičem stlačeného vzduchu o objemu 2,0 typu Common Rail, jenž je uložen vpředu napříč. Start v mrazivém ránu sice doprovází výraznější hluk a silnější vibrace, po zahřátí motoru se však všechno velmi rychle mění ke klidu. Mocnější hluk z motoru vás může obtěžovat až při rychlostech na úrovni 140 až 160 km/h, ale to je možná odměna za porušování tuzemských rychlostních limitů. Turbodieselové Verso má ve své technické kartě stanovenu za maximální rychlost hodnotu 180 km/h, z nuly na 100 km/h pak sprintuje už za 12,5 sekundy. Turbodiesel nemá takřka žádnou prodlevu mezi sešlápnutým plynovým pedálem a spuštěním „turba“. Jeho výkon 85 kW je dostačující i ke svižné jízdě, zvlášť když točivý moment je 250 N.m při 1800 min-1. Příjemný je pak pohled na ručičku palivoměru, která klesá k nule jen velmi neochotně. Na jednu (šedesátilitrovou) nádrž paliva lze s tímto Avensisem ujet vzdálenost přes devět set kilometrů (průměrná spotřeba je 6,5 l/100 km).

Bezproblémová jízda

Absolvované kilometry s Avensisem Verso probíhaly bez větších problémů, i když vyšší stavba karosérie (mimochodem decentní a elegantní zároveň) se na jízdních vlastnostech občas projevila. Předností vozu byla přes větší rozměry (4650x1760x1675 mm) dobrá manévrovatelnost a dobrý poloměr otáčení (11 metrů). Klepněte pro větší obrázekPodvozek je naladěn na typickou rodinnou jízdu a v tomto režimu poskytuje také maximální jízdní komfort a vysokou míru bezpečnosti. K tomu mu samozřejmě pomáhá celá řada technických doplňků – brzdovým asistentem počínaje a šesti airbagy konče.

Dojmy? Velmi pozitivní hodnocení narušuje jen opravdu pár drobností. První je cena, jejíž výše dělá z Avensisu Verso trochu exkluzivní záležitost, místo aby se stala samozřejmou součástí českých početných rodin. Druhou nedokonalost pak vidíme v tom, že třetí řada sedaček se - když ji nepotřebujeme – dá pouze sklopit nebo vyjmout. U některých konkurentů lze sedačky schovat v podlaze.

Koho Avensis Verso osloví

Určitě všechny ty, kteří touží po velkém praktickém vanu, jehož předností je vysoká kvalita a preciznost zpracování. Také spíše zákazníky, pro něž není problém miliónová investice. Základní verze modelu totiž začíná na 890 tisících, za testovaný model, který je vrcholem nabídky, pak zájemce vydá 1 045 000 korun.

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 758 km
Cena: 330 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 112 219 km
Cena: 202 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 965 km
Cena: 264 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2006
Stav: 118 684 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Auris 1,2
Rok výroby: 2016
Stav: 22 728 km
Cena: 350 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků