Testování tlumičů automobilu. Ano či ne? – díl druhý

V minulém díle jsme se obecně zabývali otázkou, zda na vozidle provádět testování tlumičů či provést rovnou jejich preventivní výměnu.
Testování tlumičů automobilu. Ano či ne? – díl druhý

Přestože se jedná především o bezpečnost, částečně tato polemika vycházela také z toho, že zkušenosti některých motoristů s těmito testy nejsou příliš pozitivní. Otázkou tedy zůstává proč.

Většina problémů vzniká v okamžiku, kdy si řidič pořídí nové tlumiče a učiní rozhodnutí, že si je nechá proměřit, aby měl jistotu, že nejsou vadné například díky výrobní chybě. Zde pak ve značné části případů nastává dosti nepříjemné překvapení. Vlastnosti tlumičů jsou označeny jako nevyhovující a co víc, často mohou být horší než u těch, které byly právě vyměněny. Pomineme-li specifika jednotlivých testerů nebo testovacích metod, kterým se budeme věnovat jindy, je si nutno uvědomit některé zásadní věci, které souvisí obecně s konstrukcí tlumičů.

První zásadou je, že nelze v žádném případě objektivně testovat nové tlumiče. Zní to možná paradoxně, ale skutečnost je taková, že tlumič jako každý jiný komponent vyžaduje určitý čas k zaběhnutí. Dalším negativem je velmi rozšířené skladování tlumičů v nesprávné poloze, což po jejich instalaci opět vyžaduje určitý čas k jejich „regeneraci“. V obou případech se nejedná pouze o pár kilometrů jízdy, dokonce ani o desítky, řádově lze totiž mluvit o stovkách. Protože tato záležitost bývá individuální a některé méně kvalitní tlumiče vyžadují opravdu dlouhý kilometrový proběh, aby se dostaly do optimální kondice, nelze přesně stanovit hranici, kdy tlumiče úspěšně poprvé změřit. Obecně se ale může jednat zhruba o vzdálenost 500 km, ovšem jak již bylo řečeno, podle typu tlumiče je možno připočítat plus nebo mínus další kilometry. Jedna věc však zůstává beze změny. Testováních nových tlumičů - ne.

Podobné potíže pochopitelně vznikají i u nových vozidel, kde se navíc přidává vliv nezaběhnutých dílů podvozku, které by objektivnost testování dále zkreslily. Zde se jako optimální okamžik pro testování tlumičů ukazuje termín první garanční prohlídky, kdy jejich funkčnost (i funkčnost ostatních dílů podvozku) dosáhne té správné úrovně.

Závěrem lze k této problematice tedy obecně konstatovat, že testování tlumičů má význam až od okamžiku, kdy se dostanou do správného „provozního stavu“. Od této chvíle zůstávají určitý čas plně funkční a pokles jejich účinnosti dále závisí na podmínkách a způsobu jakým provozujete vozidlo. Kdykoliv v této fázi je pak možno provádět více či méně objektivní testy a posoudit, zda jejich funkčnost nepřekročila hranici, za kterou jsou jízdní vlastnosti vozidla nebezpečné.

Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků