Testování tlumičů automobilu. Ano či ne? - díl třetí

Mnoho řidičů si při zakoupení nových tlumičů často neuvědomí jednu zásadní skutečnost a to, že jejich vlastnosti nemusí být totožné s tlumiči originálními.
Testování tlumičů automobilu. Ano či ne? - díl třetí

Tento fakt, která je někdy při testování diagnostikován jako jejich závada, opět rozviřuje polemiku o tom, kde je problém. Tlumiče nebo tester? Dovolím si tvrdit, že nikde.

Někteří motoristé bývají občas zklamáni jízdními vlastnostmi vozidla s novými tlumiči a proto se pochopitelně obracejí na servis, aby provedl jejich přezkoušení. Před tím než k tomu ale dojde, měli by v klidu zvážit několik zásadních faktů. Tlumiče, ač určené pro jeden typ vozidla, mohou vykazovat často rozdílné charakteristiky, které jsou dány především jejich konstrukcí. Rozebírat jednotlivé detaily je debatou na delší čas, obecně lze ale konstatovat, že plynokapalinové (jednoplášťové) tlumiče jsou „tvrdší“ ve srovnání s tlumiči kapalinovými (dvouplášťovými). Tato skutečnost může znamenat, že při použití „měkčích“ tlumičů než těch, které byly na vozidle před výměnou, dokáže vytvořit subjektivní pocit jejich horší účinnosti. Měření na testeru tuto skutečnost do jisté míry může potvrdit, zejména v případech, pokud se jedná o srovnávací měření s původními tlumiči. Pochopitelně, že hodně záleží na metodice testování a typu testeru, o čemž bude řeč v dalším pokračování, nicméně zkušený servisní technik tuto skutečnost dokáže odhalit a celý problém vysvětlit. Obecně lze totiž říct, že například opotřebený sportovní tlumič (tedy „tvrdý“) může díky vysokým tlumícím silám vykazovat mnohem větší vliv na utlumení kmitání kola nežli nový produkční „měkký“ tlumič. Stejné resumé vydá i tester a v tomto okamžiku záleží především na obsluze, jestli se s tímto problémem popasuje. Jak bylo již řečeno, zkušený technik na základě sekundárních příznaků dokáže test uvést na pravou míru a správně rozlišit mezi opotřebeným, byť relativně účinným a novým bezvadným tlumičem.

Nutno jen pro úplnost podotknout, že se stejný problém týká i vozidel samotných, kdy měkká charakteristika odpružení často opět subjektivně, vyvolává dojem vadných tlumičů. Pokud v těchto případech navíc použijete neoriginální měkčí tlumiče, vzniknou při testování problémy, o kterých již byla řeč výše. Lze tedy jen dodat, že výsledné resumé bude podobné.

A jaké tedy plyne z těchto skutečností doporučení? Vždy je potřeba brát v úvahu vliv typu tlumičů, které vyměňujete, na celkový výsledek testu. Nebudete pak dávat vinu jejich špatné kvalitě nebo nepřesnému testeru. Dalším a dalo by se říct klíčovým prvkem, je v těchto situacích přístup servisního technika i jeho znalost celé problematiky. Může se totiž stát, že se věcí nebude dále zabývat a doporučí vám ihned koupi jiných, nových tlumičů. Pokud jste ovšem ony původní inkriminované tlumiče nekoupili v daném servisu.

Klepněte pro větší obrázek

 





Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků