Testování tlumičů automobilu. Ano či ne? - díl třetí

Mnoho řidičů si při zakoupení nových tlumičů často neuvědomí jednu zásadní skutečnost a to, že jejich vlastnosti nemusí být totožné s tlumiči originálními.
Testování tlumičů automobilu. Ano či ne? - díl třetí

Tento fakt, která je někdy při testování diagnostikován jako jejich závada, opět rozviřuje polemiku o tom, kde je problém. Tlumiče nebo tester? Dovolím si tvrdit, že nikde.

Někteří motoristé bývají občas zklamáni jízdními vlastnostmi vozidla s novými tlumiči a proto se pochopitelně obracejí na servis, aby provedl jejich přezkoušení. Před tím než k tomu ale dojde, měli by v klidu zvážit několik zásadních faktů. Tlumiče, ač určené pro jeden typ vozidla, mohou vykazovat často rozdílné charakteristiky, které jsou dány především jejich konstrukcí. Rozebírat jednotlivé detaily je debatou na delší čas, obecně lze ale konstatovat, že plynokapalinové (jednoplášťové) tlumiče jsou „tvrdší“ ve srovnání s tlumiči kapalinovými (dvouplášťovými). Tato skutečnost může znamenat, že při použití „měkčích“ tlumičů než těch, které byly na vozidle před výměnou, dokáže vytvořit subjektivní pocit jejich horší účinnosti. Měření na testeru tuto skutečnost do jisté míry může potvrdit, zejména v případech, pokud se jedná o srovnávací měření s původními tlumiči. Pochopitelně, že hodně záleží na metodice testování a typu testeru, o čemž bude řeč v dalším pokračování, nicméně zkušený servisní technik tuto skutečnost dokáže odhalit a celý problém vysvětlit. Obecně lze totiž říct, že například opotřebený sportovní tlumič (tedy „tvrdý“) může díky vysokým tlumícím silám vykazovat mnohem větší vliv na utlumení kmitání kola nežli nový produkční „měkký“ tlumič. Stejné resumé vydá i tester a v tomto okamžiku záleží především na obsluze, jestli se s tímto problémem popasuje. Jak bylo již řečeno, zkušený technik na základě sekundárních příznaků dokáže test uvést na pravou míru a správně rozlišit mezi opotřebeným, byť relativně účinným a novým bezvadným tlumičem.

Nutno jen pro úplnost podotknout, že se stejný problém týká i vozidel samotných, kdy měkká charakteristika odpružení často opět subjektivně, vyvolává dojem vadných tlumičů. Pokud v těchto případech navíc použijete neoriginální měkčí tlumiče, vzniknou při testování problémy, o kterých již byla řeč výše. Lze tedy jen dodat, že výsledné resumé bude podobné.

A jaké tedy plyne z těchto skutečností doporučení? Vždy je potřeba brát v úvahu vliv typu tlumičů, které vyměňujete, na celkový výsledek testu. Nebudete pak dávat vinu jejich špatné kvalitě nebo nepřesnému testeru. Dalším a dalo by se říct klíčovým prvkem, je v těchto situacích přístup servisního technika i jeho znalost celé problematiky. Může se totiž stát, že se věcí nebude dále zabývat a doporučí vám ihned koupi jiných, nových tlumičů. Pokud jste ovšem ony původní inkriminované tlumiče nekoupili v daném servisu.

Klepněte pro větší obrázek

 





Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků