Testování tlumičů automobilu. Ano či ne? - díl třetí

Mnoho řidičů si při zakoupení nových tlumičů často neuvědomí jednu zásadní skutečnost a to, že jejich vlastnosti nemusí být totožné s tlumiči originálními.
Testování tlumičů automobilu. Ano či ne? - díl třetí

Tento fakt, která je někdy při testování diagnostikován jako jejich závada, opět rozviřuje polemiku o tom, kde je problém. Tlumiče nebo tester? Dovolím si tvrdit, že nikde.

Někteří motoristé bývají občas zklamáni jízdními vlastnostmi vozidla s novými tlumiči a proto se pochopitelně obracejí na servis, aby provedl jejich přezkoušení. Před tím než k tomu ale dojde, měli by v klidu zvážit několik zásadních faktů. Tlumiče, ač určené pro jeden typ vozidla, mohou vykazovat často rozdílné charakteristiky, které jsou dány především jejich konstrukcí. Rozebírat jednotlivé detaily je debatou na delší čas, obecně lze ale konstatovat, že plynokapalinové (jednoplášťové) tlumiče jsou „tvrdší“ ve srovnání s tlumiči kapalinovými (dvouplášťovými). Tato skutečnost může znamenat, že při použití „měkčích“ tlumičů než těch, které byly na vozidle před výměnou, dokáže vytvořit subjektivní pocit jejich horší účinnosti. Měření na testeru tuto skutečnost do jisté míry může potvrdit, zejména v případech, pokud se jedná o srovnávací měření s původními tlumiči. Pochopitelně, že hodně záleží na metodice testování a typu testeru, o čemž bude řeč v dalším pokračování, nicméně zkušený servisní technik tuto skutečnost dokáže odhalit a celý problém vysvětlit. Obecně lze totiž říct, že například opotřebený sportovní tlumič (tedy „tvrdý“) může díky vysokým tlumícím silám vykazovat mnohem větší vliv na utlumení kmitání kola nežli nový produkční „měkký“ tlumič. Stejné resumé vydá i tester a v tomto okamžiku záleží především na obsluze, jestli se s tímto problémem popasuje. Jak bylo již řečeno, zkušený technik na základě sekundárních příznaků dokáže test uvést na pravou míru a správně rozlišit mezi opotřebeným, byť relativně účinným a novým bezvadným tlumičem.

Nutno jen pro úplnost podotknout, že se stejný problém týká i vozidel samotných, kdy měkká charakteristika odpružení často opět subjektivně, vyvolává dojem vadných tlumičů. Pokud v těchto případech navíc použijete neoriginální měkčí tlumiče, vzniknou při testování problémy, o kterých již byla řeč výše. Lze tedy jen dodat, že výsledné resumé bude podobné.

A jaké tedy plyne z těchto skutečností doporučení? Vždy je potřeba brát v úvahu vliv typu tlumičů, které vyměňujete, na celkový výsledek testu. Nebudete pak dávat vinu jejich špatné kvalitě nebo nepřesnému testeru. Dalším a dalo by se říct klíčovým prvkem, je v těchto situacích přístup servisního technika i jeho znalost celé problematiky. Může se totiž stát, že se věcí nebude dále zabývat a doporučí vám ihned koupi jiných, nových tlumičů. Pokud jste ovšem ony původní inkriminované tlumiče nekoupili v daném servisu.

Klepněte pro větší obrázek

 





Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků