73
Fotogalerie

Test VW Touareg 3,0 TDi: liška pouště

Kapitoly článku:


Klidná síla šestiválce

Testovaný Touareg poháněl inovovaný přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 2 967 ccm s výkonem 165 kW (225 koní) při 4 000 ot. / min. Největší točivý moment je 500 Nm při 1 750 ot./min. Touareg s ním sprintuje na stovku za 9 sekund a dosahuje nejvyšší rychlosti až 220 km/h. Patří k nové generaci motorů TDi, které proslavily technologii Pumpe-Düse. Jenže pokrok nezastavíte, a tak dnes třílitr pracuje s Boschovým common-railem.

Po nastartování se neozve typické nýtování koncernových vznětových dvoulitrů ani traktorový zvuk  tříválců. Místo toho zazní hluboké dunění, ovšem Touareg je prostý vibrací od motoru. Uvnitř není motor slyšet tolik jako venku. Po rozjezdu, kde je mu partnerem osvědčený šestistupňový automat Tiptronic, se zklidní a vy vyšších otáčkách přede jako jiné vznětové šestiválce od konkurence.

vw_touareg/P1440912.JPG vw_touareg/P1440974.JPG vw_touareg/P1440977.JPG

Ve městě je radno pohybovat se s Touaregem spíše rozvážně. Motor není prost prodlev a pozdějšího nástupu výkonu typických pro i turboagregáty, ale co nezmůže jeho velký objem, spraví hydrodynamický měnič převodovky, který otáčky posune do patřičné výše. Tedy se o to alespoň snaží, jenže není vždy dokonale úspěšný. Proto motor při časté potřebě okamžité akcelerace, tedy jinými slovy právě při dynamické jízdě ve městě, není úplně nejpříjemnějším partnerem a nutí vás k jemnějšímu zacházení. Spotřeba  se po jízdě ve městě ustálila na hodnotě 12,6 l/100 km.

Mimo město se Touaregu líbí více a lépe zde využije potenciál vysokého výkonu ve středních otáčkách, který nastupuje rychleji a s delším trváním než v případě maloobjemových nafťáků. I přes (vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu) malý a nikterak extrémně výkonný motor zvládá bez problémů předjíždění kolem rychlostních limitů a má velkou chuť do života. Zřejmě i proto se spotřeba se naše spotřeba oproti městu zvedla na 13,6 l/100 km.

Dálnici Touareg doslova holduje. Motor je schopen konstantní jízdy rychlostmi kolem 180 – 200 km/h. Za tento výkon si odebere z nádrže okolo 14,5 l/100 km.

Šestiválec je prostředním z nabídky vznětových motorů TDi. Zatímco dvouapůllitr má s Touaregem dost práce, desetiválec je pro změnu příliš silný. Třílitr představuje dobrou volbu mezi dynamikou a spotřebou. Během víkendového testu jsme najeli 700 km a naše průměrná spotřeba se zastavila na příjemných 12,6 l/100 km.

vw_touareg/P1440880.JPG vw_touareg/P1440883.JPG vw_touareg/P1440892.JPG

Naměřená dynamika

Zrychlení:

0-100 km/h: 9,7 s
0-120 km/h: 13,8 s
0-140 km/h: 19,6 s
0-160 km/h: 27,8 s
0-180 km/h: 44,3 s

Nejvyšší dosažená rychlost: 210 km/h

Pružnost s Tiptronicem:

40 - 80 km/h: 5,4 s
60-100 km/h: 6,9 s
80-120 km/h: 9,4 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1 –   35 km/h při 4 000 ot./min
2 –   60 km/h při 4 000 ot./min
3 –   90 km/h při 4 000 ot./min
4 – 125 km/h při 4 000 ot./min
5 – 170 km/h při 4 000 ot./min
6 – 220 km/h při 4 300 ot./min (zasahuje omezovač rychlosti)

Převody:

 40:   2 - 2600; 3 - 1600; 4 - 1200
 60:   2 - 4000; 3 - 2600; 4 - 1800; 5 - 1400
 80:                 3 - 3400; 4 - 2500; 5 - 1800; 6 - 1500
100:                               4 - 3200; 5 - 2350; 6 - 1800
120:                               4 - 3800; 5 - 2700; 6 - 2200
140:                                             5 - 3400; 6 - 2500
160                                              5 - 3900; 6 - 3000

vw_touareg/P1440925.JPG vw_touareg/P1450086.JPG vw_touareg/P1450091.JPG

Jízdní vlastnosti a ovladatelnost

Podvozek Touaregu je především silniční záležitostí. Celopozinkovaná vodotěsná karosérie s šroubovanými předními blatníky z plastu a hliníkovou kapotou motoru je sice vyztužena pomocnými rámy a zespodu chráněna plastovými kryty, ale do terénu se s ní stejně příliš nelze pouštět, alespoň ne v měřítcích drsných offroadů s žebřinovým rámem.

V silniční poloze se světlá výška pohybuje kolem 170 mm. Nezávislé zavěšení všech kol na zdvojených příčných lichoběžníkových ramenech je na obou nápravách uchyceno do pomocného rámu.

Jízdní vlastnosti příznivě ovlivňuje vzduchové pérování se světlou výškou nastavitelnou v rozmezí 160-300 mm. Nastavit lze tuhost tlumičů v poloze Comfort, Sport a Auto, kdy si systém sám reguluje jejich tuhost. Sport se hodí víceméně pouze na kvalitní dálnice.

Prosím otočte klíčkem. Nebo raději ne, klíče si nechte v kapse, sešlápněte brdový pedál obřích rozměrů a tlačítkem na středovém tunelu nastartujte. No vida, šestiválec se rozduněl a vy se můžete vydat vstříc dobrodružstvím na silnici.

Ve městě si lze s Touaregem užívat zvláštní klid, i když v měkkosti pérování nemá na Kiu Sorento. Zvláště na retardérech se projevuje tupým nárazem, se kterým se pneumatické pérování Volkswagenu neumí poradit tak dobře, jako ortodoxní koncepce u konkurence.

Co je nevýhodou ve městě, stává se rázem předností na okreskách. Tam, kde Sorento zoufale brzdí, aby zajistilo klid svému řidiči, Touareg se prořítí s jistotou Passatu. Ještě větší klid a jistotu nabízí Touareg na dálnici, kde vás zahrne všeobjímající jistotu, komunikativním řízením a touhou zrychlovat. Ale jen do dvoustovky...

Čtyřokruhový brzdný systém je vybaven armádou elektronických pomocníků - ABS, EBV, BAS, EDS, ESP. Kotoučové brzdy dovedou za jejich pomoci dvoutunový kolos zastavit bez zjevného neklidu zádi, jako se to stává u klasických offroadů. Ovladatelnost brzd je průměrná, stejně jako jejich odolnost. Na tak velký a těžký vůz ale vydrží dost a s jejich limity se budete potýkat pouze při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí na dálnici. Okreskovou zátěz zvládají s přehledem.

Řízení u Touaregu je malý zázrak. Je to mnou první testované SUV s přímou odezvou od vozovky, s komunikativním řízením. Celková ovladatelnost je výslednicí výše řečeného. Touareg zdatně maskuje své terénní schopnosti, kdykoliv je na silnici a v terénu se pro změnu tváří jako offroad, ale o tom až později. Touareg je tak jedním z nejlépe ovladatelných SUV na evropském trhu.

Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg je SUV vyráběné v Bratislavě. Pod kapotou má leccos společného s Porsche Cayenne a druhou generací Audi Q7. S pneumatickým podvozkem a skvělým osmiválcem TDI se Touareg může směle měřit s prémiovými SUV. V roce 2018 byla představena už třetí generace tohoto modelu.

Ceny a výbava • Test VW Touareg 3.0 TSI • Test Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI • VW Touareg vs. Audi Q7

Doporučujeme

Články odjinud