Test VW Caddy Maxi Life 2,0 TDI: kompaktní bus

Proč si pořizovat minibus, když kompaktní dodávka umí to samé? Přišel čas na test Caddy Maxi, vyrovná se i moderním MPV?
Test VW Caddy Maxi Life 2,0 TDI: kompaktní bus
Seznam kapitol
  1. Úvod, Delší a prostornější, Sexy dodávka, Midibus
  2. Vhodná nafta, Naměřená dynamika, Okruhový speciál
  3. Agresivní ceny, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Vhodná nafta

Pumpe Düse je dnes technologie na odchodu, přesto si stále zaslouží naši pozornost. Pod kapotou osobních automobilů je naftovým motorům s touto technologií vyčítána přílišná hlučnost a nekultivovanost chodu. U Caddy Maxi vzhledem k dodávkovému charakteru je tento argument tak trochu lichý. Jak tedy funguje nejsilnější nafta pod kapotou německého expresu?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1 968  ccm poskytuje největší výkon 103 kW (140 k) při 4 000 ot./min. Maximální točivý moment činí 320 Nm při 1 750 ot./min. To jsou hodnoty, které lze v dnešní době označit za průměrné, když common-railová konkurence jich dosahuje běžně. PD systém šel svou cestou od přímovstřikových TDI s radiálním čerpadlem, která dodnes považujeme za nesmrtelná.

Po nastartování se ozve typický ryk TDI čtyřválce, který se po zahřátí motor znatelně ztiší. Zajímavé je, že se podařilo Němcům odhlučnit interiér natolik, že kromě typického kovového projevu není motor v interiéru nadměrně slyšet.

Jízdu po městě lze pojmout jako vyhlídkovou projížďku a pak se lze s nenaloženou dodávkou klidně dostat na lákavých 6,9 l/100 km. Při ostřejší jízdě po městě spotřeba nemilosrdně stoupá na 8,5 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mimo město si lze zvyknout na typický zátah TDI motorů a pak lze s nimi poměrně dynamicky jezdit. S motorem lze bez problémů šetřit a dostat se na líbivou spotřebu 6,5 l/100 km, resp. 7,7 l/100 km při agilnější jízdě.

Dálniční provoz německým dieselům svědčí a prokazují zde svou sílu i úspornost. Při úsporné jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h jsme dosáhli spotřeby 6,1 l/100 km. Při dodržování rychlostních limitů jsme se vyšplhali na 8,2 l/100 km a při jízdě maximální rychlostí kolem 170 km/h jsme dosáhli stále solidní spotřeby 11,5 l/100 km, kterou většina uživatelů tohoto typu auta zřejmě nepřekročí.

V následujícím testu jsme podrobili Caddy Maxi maximální zatížení sedmi osob a 100 kg zavazadel. Testovací trasa činila 40 km město, 30 km okresky a 30 km dálnice. Naše výsledná spotřeba činila 9,9 l/100 km při dodržování rychlostních limitů a hospodárné jízdě.

Nesmrtelný německý dvoulitr opět prokázal svou úspornost a provozní kvality. S tímto motorem lze s Caddym Maxi jezdit úsporně i dynamicky. Dvoulitr TDI umí zajet všechny jízdní styly a bere si za to velmi rozumnou spotřebu. Zatímco jeho nasazení v menších modelech je diskutabilní, do německého expresu se perfektně hodí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Naměřená dynamika

Zrychlení:

0-100 km/h: 11,4 s
0-120 km/h: 16,3 s
0-140 km/h: 21,1 s
0-160 km/h: 32,8 s
0-180 km/h: 44,1 s

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st.   4,8 s; 3 st. 6,4 s; 4 st. 11,2 s
60-100 km/h:                    3 st. 5,6 s; 4 st.   7,0 s; 5 st. 10,6 s; 6 st. 17,9 s
80-120 km/h:                    3 st. 6,9 s; 4 st.   8,0 s; 6 st. 11,6 s; 6 st. 16,9 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně:

1 –   45 km/h při 5 000 ot./min
2 –   80 km/h při 5 000 ot./min
3 – 120 km/h při 4 900 ot./min
4 – 160 km/h při 3 700 ot./min
5 – 190 km/h při 4 400 ot./min
6 – 190 km/h při 3 700 ot./min

Nejvyšší dosažená rychlost: 185 km/h

Převody:

 40:   2 - 2400; 3 - 1500; 4 - 1100; 5 -   900; 6 -   800
 60:   2 - 3700; 3 - 2300; 4 - 1700; 5 - 1400; 6 - 1200
 80:   2 - 5000; 3 - 3100; 4 - 2300; 5 - 1800; 6 - 1500
100:                3 - 4000; 4 - 2900; 5 - 2300; 6 - 1900
120:                3 - 4800; 4 - 3500; 5 - 2800; 6 - 2300
140:                              4 - 4100; 5 - 3200; 6 - 2700
160:                              4 - 4700; 5 - 3700; 6 - 3100

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Okruhový speciál

Nazvat osobní dodávku okruhovým speciálem je vskutku odvážné. V tomto případě ale nejsme zase tolik od pravdy. Přední náprava spolehlivě vede napříč všemi typy vozovek a zadní náprava nedává znát své nákladní využití a původ.

Ve městě je Caddy samozřejmě o něco tvrdší než například francouzský konkurent Citroën Jumpy. Zatímco Jumpy se plavně přenese městem, Caddy Maxi odtrpí každou nerovnost na vozovce. Na okreskách a na dálnici se situace obrátí a Caddy maxi si užívá tužšího podvozku, který je mezi původně dodávkovými vozy výjimečný.

Díky rozměrné zádi lze s Caddym Maxi předvídavě utahovat vlásenky a překonávat horizonty nejvyšší povolenou rychlostí. Řízení tomu sekunduje snahou o zpětnou vazbu, i když jej samozřejmě nelze srovnávat s osobními vozy německé značky. Řazení je naprosto přesné s krátkými dráhami a brzdy lze označit za typicky volkswagenovské - hůře dávkovatelné, ale jedovaté a s okamžitým účinkem.

Řidičsky je Caddy Maxi nejzábavnější dodávkou, jako jsme kdy testovali. Kdo se tedy ani za volantem dodávky nechce vzdát řidičských vášní, ten je u Volkswagenu na správné adrese.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Delší a prostornější, Sexy dodávka, Midibus
  2. Vhodná nafta, Naměřená dynamika, Okruhový speciál
  3. Agresivní ceny, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
Minitest Renault Captur 1.3 TCe: 1,333 stříbrných stříkaček na rozloučenou

Renault Captur 1.3 TCe (minitest)

Crossover Renault Captur se již brzy dočká nové generace. Stihli jsme se proto rozloučit s tou současnou, která nám připomněla, proč je tento malý nezmar tak populární.

dnes | Vladimír Kadera | 9 příspěvků
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 16 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků