Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.
Kapitoly článku:
Silný a kultivovaný motor
Vysoký jízdní komfort
Rozumná spotřeba paliva
Jízdní dynamika
Horší výhled do stran na křižovatkách
Vyšší hlučnost na zadních místech
8 /10
Funkce vlajkové lodi automobilky Volkswagen modelu Arteon moc dlouho nevydržela. Poprvé jsem jej řídil loni v červnu v okolí Hannoveru, pořádné testování ale nastalo až o pár týdnů později, kdy byl v rámci sebevědomé kampaně se sloganem „Není pro každého“ uveden na český trh. Abyste dokonale vyzkoušeli všechny novinky, které Arteon už od začátku prodeje nabízel, nestačil vám pomalu ani jeden testovací týden, zasvěcenci ale už v té době věděli, že na vrcholu nezůstane na dlouho.
Naprosto stejný příběh totiž aktuálně prožívá nová generace Volkswagenu Touareg. Představení proběhlo v březnu, někdy v polovině května bychom jej měli poprvé řídit a nedlouho poté okusí i naše silnice. Na důležitosti Arteonu to ale samozřejmě nic nemění. Však také proto jsme jej znova přizvali do redakčního testu, tentokrát v nejvýkonnějším provedení vůbec.
Na ničem se nešetřilo
Přestože není zrovna levný už v samotném základu (1.5 TSI/110 kW stojí 805.900 korun), alespoň já na českých silnicích nejčastěji potkávám verze Elegance a R-Line, které se jenom těsně vejdou pod milion korun. Dnes se budeme bavit o druhé zmíněné linii, za kterou v kombinaci s nejsilnějším benzinovým dvoulitrem zaplatíte nejméně 1.230.900 korun. Matné černé dvacítky Rosario, k nimž se váže i podvozek snížený o 20 milimetrů, stojí 28.500 korun, a rudá metalíza Chilli slupne dalších 17.600 Kč. Dostáváte pak ale auto, které zaručeně přiláká pozornost davů.
Linie R-Line, rudý lak a černá dvacetipalcová kola tvoří přesně tu kombinaci, díky které se s Arteonem jenom tak neschováte.
Arteon, přestože těží z techniky Golfu a svým způsobem jde o jinou interpretaci Superbu, hodně sází na nápadité detaily, které dohromady tvoří jedinečné auto. Vždyť jenom ta široká maska chladiče s šesti lamelami, z nichž dvě horní přímo navazují na diodové světlomety, nemá v dnešní produkci obdoby.
Cílem bylo příď opticky snížit, současně však musela být splněna podmínka bezpečnosti chodců, z níž vykrystalizovala profilovaná kapota připomínající obrovskou mušli. Navíc zasahuje hluboko do blatníků, což je nejvíce viditelné po otevření kapoty. Na její složité uchycení ostatně také dnes jenom tak nenarazíte.
Že se snaží být vůz opticky nižší, než ve skutečnosti je (na výšku má 1450 mm, o 26 mm méně než Passat), značí velice nízká prosklená plocha a velmi zvolna padající linie střechy končící téměř u odtrhové hrany víka kufru. Masivní kola skoro jako by nadzvedávala svalnaté zadní blatníky, jejichž tvary máte na očích kdykoliv se podíváte do vnějšího zpětného zrcátka.
Pravda, ne všechny prvky karoserie jsou originální. Ttřeba zadní svítilny s dynamickými směrovkami mi připomínají styl Mercedesu S kupé, jako celek ale Arteon působí hodně energicky. Jistě nadejde doba, kdy u nás zdomácní a lidé se za ním přestanou otáčet, podle mě to ale jenom tak nebude.
Passat nezapře
Stejně jako předchůdci si Arteon zachoval bezrámová boční okna, což je na poměry „auta pro lidi“ velká frajeřina. Kdyby k tomu ale přihodil i automatické dovírání, udělal by ještě lépe. Po usednutí za sportovní tříramenný volant s plochou spodní částí je nicméně každému jasné, odkud vítr vane.
Až na displej infotainmentu, jež je v nejvyšší specifikaci s úhlopříčkou 9,2 palce prostý jakýchkoliv softwarových tlačítek, je palubní deska shodná s Passatem. To sice ničemu až tak nevadí, bereme-li však v potaz postavení Arteonu v rámci současné produkce Volkswagenu, mohla se automobilka přece jenom trochu více odvázat.
Přístrojovka z Passatu s ohledem na nápaditost možná trochu zamrzí. Připravte se na to, že velký dotykový displej budete často čistit.
Do šířky je kokpit obrovský, protože se však nejedná o klasický liftback, ale spíše pětidveřové kupé (zní to hrozně, ale je to tak), místa nad hlavou už není nazbyt. Navíc pokud jste zvyklí například na vysoká SUV, je dobré si při vystupování dávat pozor na hlavu, protože by vám ji mohl „rozčísnout“ více skloněný sloupek čelního skla. Kupé vám bude připomínat i výhled z kabiny - šikmo ven prostě není takový, jako u běžných sedanů.
Už Passat, ze kterého Arteon vychází, rozhodně netrpí na podélný prostor, a to jak vpředu, kde se můžete rozvalit na „dlouhé nohy“, tak vzadu. Tam „plýtvání“ s prostorem řidiče a spolujezdce nikoho příliš urážet nebude, i dlouhánům totiž zůstává před koleny dobrých deset centimetrů místa.
Na rozdíl od předních sedadel, kde bych si možná představoval o pár centimetrů nižší posaz, se vzadu sedí fakt docela nízko, někde se ale ten prostor ve svislém směru pod svažující se střechou najít musel. Že by tím ale zadní cestující na dlouhých cestách nějak výrazně trpěli, se říci nedá. V autě, na které se právě díváte, jsem vzadu absolvoval přesun z Wolfsburgu do Prahy, a nebýt nucené zastávky na tankování, ven by se mi zřejmě nechtělo.
Ostatně i vzadu jsou vyhřívaná sedadla a možnost nastavit si teplotu na klimatizaci, takže si můžete udělat pohodlí. Tedy alespoň pokud při zastávce někdo neotevře kufr a ledový vítr vám nezačne foukat na krk. To hned poznáte, že sedíte v liftbacku a nikoliv sedanu, který tento problém netrápí.