Test Volvo XC90 Sport: hadr na býka

Patří k nejprodávanějším vozům značky Volvo. Seznamte se s osvědčeným XC90 po faceliftu a s motorem D5 pod kapotou.
Test Volvo XC90 Sport: hadr na býka
Seznam kapitol
  1. Úvod, Chladná severská krása, Skandinávský luxus
  2. Legendární D5 po kapotou, Žádné pochybnosti, Do terénu?, Naměřená dynamika
  3. Magnetizující zkušenost, Cena a výbava, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Legendární D5 pod kapotou

Pod klenutou kapotou je ukryt celohliníkový pětiválcový vznětový turbomotor o objemu 2 401 cm3 s výkonem 136 kW (185 koní) při 4 000 ot./min. Motor disponuje točivým momentem 400 Nm při 2 000 ot/min. Motor je ve spojení s šestistupňovým automatem žíznivější, než bychom očekávali. Trochu nás to mrzí, protože jsme zvyklí z manuální verze na spotřeby kolem 9 l/100 km, ovšem verzi s automatem se nedaří dostat výrazněji pod dvanáct litrů.

Švédský pětiválec je výsledkem vlastního vývoje automobilky. Volvo při jeho vývoji použilo vstřikování technologií common-rail, což pomohlo k vyššímu výkonu, přesto je pětiválec pro těžké Volvo limitní možností z hlediska dynamiky.

Po nastartování se zdá být pětiválec zbytečně hlučný, ale nikoliv nekultivovaný. Kultivovanost chodu je dobrá, jen hlučnost je vyšší, zejména při zátahu, kdy automat řadí dost vysoko. Těžko říci, co je na vině, ale snaha vymačkat z pětiválce vlastnosti šestiválce se ne vždy daří tak, jak by si lidé od Volva představovali. Přesto je pětiválec kultivovaným společníkem, jen v zájmu spotřeby doporučujeme spíše manuální převodovku.

Charakter motoru jsme již popisovali v předchozích testech volv s tímto motorem (přečtete si např. test C30 D5), a tak se nebudeme opakovat. Ve zkratce jde i v  tomto případě o jakýsi „hybrid” - pět je zkrátka méně než šest, ale více než čtyři...

Pětiválec D5 se stal marketingovým šlágrem u Volva a jeho prvním turbodieselem. Zdá se, že nadlouho zůstane také jediným, protože všechny ostatní turbodiesely pocházejí z koncernových zásob Fordu, majoritního vlastníka značky Volvo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Žádné pochybnosti

Nepochybujte o silničním charakteru Volva XC90. Na silnici si razí cestu jako tank a díky přikrčené karosérii vyniká skvělou stabilitou, zejména při srovnání s korejskými nebo japonskými SUV. Naopak zdatného konkurenta v jízdních vlastnostech má v BMW X5, jenže jeho ceny jsou takřka o půlmilion vyšší, má-li mít slušnou výbavu.

Ve městě se devadesátka plavně přenáší přes nerovnosti, dobře zvládá retardéry, kočičí hlavy nebo výtluky, kterých si mohutná kola takřka nevšimnou. Podvozek je pohodlný a svezení představuje v tomto směru neopakovatelný zážitek.

Vydáte-li se za hranice vašeho města, čeká vás nadmíru pohodlné svezení, které nenabízí žádný jiný vůz Volvo. XC90 se díky vysokému těžišti a obřím pneumatikám přenáší přes nerovnosti s plavností Francouze, na druhé straně zvládá ostré zatáčky jako zarputilý Brit. Ale čeho je moc, toho je příliš. Chcete-li poznat jeho limity, vyjeďte si za hustého deště a zjistíte, že při něm a rychlostech kolem 160 km/h ztrácí svou jistotu a začíná lehce plavat. To je dáno především velkými pneumatikami se sklonem k aquaplaningu. Pro hlídače rychlosti podotýkám, že cca. 170 km od Prahy se nachází dálniční přechod Rozvadov a zhruba 30 km za ním svoboda bez buzerace a možnost jezdit neomezenou rychlostí. A to za výlet do Německa stojí.

Dostáváme-li se k dálničním zkušenostem, XC90 se rádo rozhýbe až k maximu, i když akcelerace do vyšších rychlostí je s dépětkou pomalejší, než například u Volkswagenu Touareg V6 3,0 TDi. Rozdíl v objemu je zkrátka znát a proto se XC90 drží spíše stoosmdesátky, než aby atakovalo dvoustovku. Pokud po ní přesto toužíte, nezbude vám než si pořídit nejsilnější osmiválec, který vám ji milerád dopřeje, ovšem s větším přísunem paliva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Do terénu?

Volvo XC90 jsme neměli v testu poprvé a tak víme, co od něho lze očekávat. Stručně řečeno zvládá lehký terén s naprostou nonšalancí, nebojí se bahna, ani mělkého brodu, písčitých náspů, ani polní cesty rozryté od traktorů.

Ve chvíli, kdy se rozhodnete věřit v terénní schopnosti XC90, měli byste si uvědomit dvě konstanty. Tou první je absence terénní úpravy v podobě dokonalé ochrany prahů a podvozku, menší světlá výška v porovnání například s VW Touaregem a hlavně pohon všech kol přes Haldex.

Prahy jsou řešitelná věc a podvozek lze také přizvednout, i když to bude něco stát, což je ovšem při ceně vozu trochu malicherný důvod k rozmýšlení. Zato s Haldexem nic neuděláte. Nejedná se o klasický mechanicky řešený pohon všech kol, ale elektronicky spínanou spojku připojující zadní kola. To je sice příjemné na klasické silnici, ale v opravdu těžkém terénu Haldex neskutečně trpí. Chcete důkaz?

Při minulém terénním testu XC90 jsme zkoušeli výjezd prudkého stoupání. Haldex si bez problémů poradil s nájezdem konstantní rychlostí, ale pak jsme vyzkoušeli zastavit v polovině kopce a znovu se rozjet. Následovalo hučení podobné zničené převodovce a zápach obložení, který nás donutil vzdát se myšlenky na rozjezd a raději sjet a rozjet se znovu. Tedy XC90 terén zvládá, jen Haldex není společníkem do ostrého terénu. Máte-li jiný názor, napište jej do komentáře.

Oprostíme-li se ale od výše uvedené skutečnosti, nabízí XC90 nadprůměrnou průjezdnost v běžných podmínkách a to je také jeho posláním. Zkrátka žádný tvrdý pracant do kamenolomu, ale vrchol luxusu ve třídě SUV.

Naměřená dynamika a zrychlení

Zrychlení:

0-100 km/h: 11,2 s
0-120 km/h: 16,3 s
0-140 km/h: 21,5 s
0-160 km/h: 31,3 s
0-180 km/h: 44,0 s

Pružnost:

40 - 80 km/h: 3 st. 6,9 s; 4 st. 7,1 s
60-100 km/h: 3 st. 7,1 s; 4 st. 7,8 s; 5 st. 12,1 s
80-120 km/h:                  4 st. 8,9 s; 5 st. 13,3 s; 6 st. 18,6 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně:

1 –   40 km/h při 4 500 ot./min
2 –   70 km/h při 4 500 ot./min
3 – 110 km/h při 4 500 ot./min
4 – 145 km/h při 4 500 ot./min
5 – 170 km/h při 4 500 ot./min
6 – 180 km/h při 3 700 ot./min

Nejvyšší dosažená rychlost: 180 km/h

Převody:

 40:   2 - 2500; 3 - 1700; 4 - 1300
 60:   2 - 3800; 3 - 2500; 4 - 1800; 5 - 1400
 80:                 3 - 3400; 4 - 2500; 5 - 1800; 6 - 1500
100:                3 - 4100; 4 - 3100; 5 - 2300; 6 - 1800
120:                              4 - 3800; 5 - 2800; 6 - 2200
140:                              4 - 4300; 5 - 3200; 6 - 2600
160                                             5 - 3700; 6 - 3000

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Chladná severská krása, Skandinávský luxus
  2. Legendární D5 po kapotou, Žádné pochybnosti, Do terénu?, Naměřená dynamika
  3. Magnetizující zkušenost, Cena a výbava, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 74 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků
TEST Audi S8 TFSI quattro (420 kW): Lepší sportovní limuzína tu ještě nebyla!

Audi S8 TFSI quattro 420 kW

Specifikace testovacích automobilů se často vejdou na jeden papír velikosti A4. K testovanému Audi S8 bylo takových papírů 26.

19.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků