Test Volvo XC90 Sport: hadr na býka

Patří k nejprodávanějším vozům značky Volvo. Seznamte se s osvědčeným XC90 po faceliftu a s motorem D5 pod kapotou.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Chladná severská krása, Skandinávský luxus
  2. Legendární D5 po kapotou, Žádné pochybnosti, Do terénu?, Naměřená dynamika
  3. Magnetizující zkušenost, Cena a výbava, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

V roce 2002 zaujalo Volvo zbrusu novým SUV, které jasně mířilo proti konkurenci v podobě BMW X5. Volvo XC90 je dnes již tradiční SUV, dodávané ve třech motorizacích v kombinaci se čtyřmi typy převodovek. V nabídce jsou zážehový i vznětový pětiválec a vrcholný zážehový osmiválec v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo pěti či šestistupňovým automatem Geartronic. Každý rok přijde Volvo s faceliftem svého SUV, které je tak rok od roku krásnější. My jsme testovali diesel D5 v kombinaci s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Chladná severská krása

V souvislosti s xcédevadesátkou lze hovořit o čisté kráse. Skandinávská perla je švédským příspěvkem do SUVmánie. Oproti jiným evropským SUV je ale daleko hezčí. Robustní Mercedesy, agresivní BMW, ti všichni jsou pozadu, když je řeč o designu. Volvo si totiž ubránilo svou identitu a vtisklo ji také do svého největšího v současnosti vyráběného modelu.

Dynamická příď je tvořena typickým grilem masky chladiče, odvážně klenutou kapotou a předními světlomety s čirou optikou, jež jsou vytaženy do boku. Čirá bixenonová optika je u nového modelového roku daleko výraznější než u jeho předchůdců a opět přidává xcédevadesátce na kráse. Masivní nárazník v souladu s terénním posláním devadesátky nemá zbytečné převisy a spoilery navíc, kterých se dopouštějí konkurenti. Sympaticky působí kombinace sportovní červené, nelakovaných plastů a plastů v imitaci hliníku doplněných plechovým krytem motoru a převodovky, který se nám osvědčil v těžším terénu. Zaujmou také vnější zpětná zrcátka s integrovanými postranními ukazateli směru a především senzory systému BLIS. Ten rozsvícením diody na příslušném A slouopku vozidla prozrazuje přítomnost vozidla v mrtvém úhlu zrcátka. Ohromně praktické u takřka dvoutunového mastodonta.

Pohled zboku odhaluje dynamiku a přitom subtilní dojem z rozměrného SUV: na jednu stranu je zde masivní klenutá kapota motoru, na druhé straně vůz odlehčuje rozměrné boční prosklení s jemnými liniemi bez znaku agresivity. Dynamiku navíc zvýrazňují promyšlené prolisy ve spodní části dveří a také prolis na D sloupku, který zvýrazňuje původ XC90 v robustních švédských kombících. Dojem podtrhují elegantní devatenáctipalcová litá kola s vytlačeným nápisem XC90 obouvající pneumatiky o rozměrech 255/50.

Zádi švédského SUV dominují sdružené zadní svítilny, protažené až ke střeše. Právě svítilny záď výrazně odlehčují například v porovnání s konkurenčním BMW. Členitý zadní nárazník tvoří horní lakovaná část, prostřední nelakovaná a spodní plastový kryt v barvě hliníku s vykrojením pro dvojici koncovek výfuku. Efekt ještě dotváří dvoudílné páté dveře, opatřené nahoře decentním spoilerem s třetím brzdovým světlem, uprostřed pak jemnou hliníkovou lištou hned pod chromovaným nápisem Volvo. Střeše devadesátky navíc sluší elegantní a útlé střešní ližiny v kombinaci hliník-plast.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Skandinávský luxus

Po otevření dveří vás přivítá útulný a luxusní interiér v kombinaci kvalitních měkčených plastů, kořenového dřeva a hliníku. Jednoduchá a ergonomicky perfektní přístrojová deska je kombinací měkčených plastů, imitace kůže v horní části a kořenového dřeva na středovém panelu, který přechází do středového tunelu bez známého tenkého panelu. Ten je specialitou modelů S40/V50 a nově také S80. Určitě se jej ale do dvou let dočkáme i u XC90.

Palubní deska je totožná s deskami v modelech S60 nebo V70 a XC70. To samé se týká středového panelu, který umí ovládat pravověrný volvista i po tmě. Středu horní části přístrojové desky vévodí rozměrný reproduktor audiosoustavy Premium Sound, které se v našich testech zatím dokázala vyrovnat jen audiosoustava v Lexusu IS 220d.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Před řidičem se nachází rozměrný přístrojový štít s modrými analogovými přístroji a malým displejem palubního počítače, středový panel pak nabízí obvyklou ergonomickou sestavu – ovládání kvalitní audiosoustavy, výkonné dvouzónové automatické klimatizace a několika elektronických drobností jako je sklopení vnějších zpětných zrcátek.

Na rozměrný středový panel navazuje středový tunel s držáky nápojů, středovou loketní opěrkou s dalšími držáky na nápoje a boxem, který lze využít jako chladničku.

Pohodlná přední sedadla rozdělují řidiče a spolujezdce. Řidič má k dispozici elektricky nastavitelné sedadlo s pamětí, spolujezdec si to vše musí nastavit ručně za použití svých svalů. Přesto je sezení obou neopakovatelné, zkrátka zážitek, který majitel xcédevadesátky nerad mění za jiný vůz. XC90 oproti osobním modelům vyniká nezvyklou prostorností a vyšší posez lahodí oku i egu členů posádky.

Zadní řada sedadel nepostrádá ergonomii, kterou si užívají pasažéři na předních sedadlech. Zadní kožený gauč je trojdílný, dvě plnohodnotná boční sedadla doplňuje užší středové sedadlo s integrovanou dětskou sedačkou. Všechna tři sedadla jsou samostatně polohovatelná. Cestující vzadu sice překvapivě nemají k dispozici středovou loketní opěrku, zato mají na konci středového tunelu vysouvací držák na dva nápoje.

Zavazadlový prostor má základní objem 483 litrů a zvětšit jej lze sklopením zadních sedadel až na 1 837 litrů. Vznikne tak zcela rovná ložná plocha, na které bez problémů převezete menší skříň. Přístup k zavazadlovému prostoru je daleko jednodušší než u konkurence. Chcete-li jej otevřít kvůli menšímu zavazadlu, odklopíte jen horní část, chystáte-li se nakládat rozměrnější náklad, sklopíte i dolní část, která prodlouží podlážku při nakládání. Dokonce i zavazadelník v devadesátce je luxusní. Použité materiály navazují na eleganci interiéru. Pod rovným dnem zavazadelníku se nacházejí další úložné boxy, povinná výbava a rezervní kolo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Chladná severská krása, Skandinávský luxus
  2. Legendární D5 po kapotou, Žádné pochybnosti, Do terénu?, Naměřená dynamika
  3. Magnetizující zkušenost, Cena a výbava, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

bazar

Volvo C30 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 74 614 km
Cena: 160 000 Kč
Volvo V50 1,6
Rok výroby: 2005
Stav: 196 742 km
Cena: 82 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2010
Stav: 121 402 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2009
Stav: 81 472 km
Cena: 350 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 93 529 km
Cena: 580 000 Kč
Volvo C30 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 111 502 km
Cena: 135 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků