TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Nápaditá karoserie
Velký vnitřní prostor
Spousta chytrých detailů
Praktický zavazadelník
Starosti
Podvozek citlivý na kvalitu vozovky
Hlučnost motoru ve vyšších otáčkách
Nízko usazené zadní sedáky
Vyšší reálná spotřeba
8  /10

Partnerství s čínským gigantem Geely automobilce Volvo jednoznačně svědčí. Historická fůze se datuje od roku 2010 a prvním velkým zlomovým bodem byl příchod druhé generace modelu XC90 (od roku 2014). Modulární platforma SPA, revoluční pojetí designu exteriéru a interiéru, a především zcela nové motory řady Drive-E daly jasně najevo, kudy se bude Volvo nadále ubírat, a to nejenom v oblasti vozů SUV (řady 90 a 60), ale také limuzín a kombíků. Šlo ale pouze o začátek.

V první polovině roku 2016 totiž Volvo ukázalo, že se nechce zabývat pouze modely střední třídy a vyššími, ale chce znova zabrousit také do segmentu kompaktů. Nová platforma CMA (Compact Modular Architecture) je určena pro vozy řady 40, a přestože nezůstane pouze u SUV, je dnes zkoušený model XC40 vůbec prvním Volvem, který nové základy využil.

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Vrtalo mi hlavou, proč vlastně Volvo přistupovalo k vývoji nové platformy pro vozy s motory uloženými napříč a pohonem primárně předních kol, když základna SPA pro řady 90 a 60 už taková je. Pár důvodů bychom našli. Zatímco vyšší modely mají vpředu lichoběžníkovou nápravu, „čtyřicítky“ si budou muset vystačit s typem MacPherson, což souvisí s jejich současným i budoucím zaměřením (XC40 má vzadu vždy víceprvkové zavěšení). No a pak je tady samozřejmě cena. Nejsem si jistý, že by kompaktní Volvo se „střední“ a „vyšší střední“ technikou zákazníci reálně zaplatili.

Trochu jiný Amazon

Možná vás napadá, proč v souvislosti s kompaktním SUV zmiňuji jeden z nejikoničtějších modelů Volva, právě na něj ale Švédové vzpomínají dvoubarevným provedením laku za 15.000 korun. Pastelové odstíny mám rád, obzvláště na autech jednodušších tvarů. XC40 je v podstatě krabice složená z více či méně složitých geometrických útvarů, ale sakra, jak moc mu to sluší!

Z fotek to možná nepůjde tolik znát, ale dokonce i na devatenáctipalcových kolech s 50procentními pneumatikami převládá bílá barva. Oproti tomu jasně viditelný je světelný podpis ve stylu Thorova kladiva a mně osobně se líbí i koncepce zádi. Navíc, auto naživo působí, jako by bylo o třídu větší. Jenom si ho zkuste na silnici porovnat s minulou generací a dáte mi za pravdu, byť srovnání tvrdých dat jasně hraje do karet „šedesátce“.

Volvo XC40 - rozměrové srovnání s příbuznými SUV
Model XC40 XC60 I XC60 II
Délka [mm] 4425 4644 4690
Šířka [mm] 1863 1891 1902
Výška [mm] 1652 1713 1650
Rozvor [mm] 2702 2774 2865
Rozchod kol vpředu [mm] 1601 1632 1655
Rozchod kol vzadu [mm] 1626 1586 1659

Že si chce nové Volvo XC40 „hrát“ a pravděpodobně bude cílit více na ženy, dokládá vedle dvoubarevného lakování také gumový štítek se švédskou vlajkou vlevo pod hranou kapoty. Fakticky je naprosto k ničemu a upřímně jsem během testovacího týdne očekával, že nějakému dobrákovi přijde vhod jako přívěšek na klíče (však víte, dneska se krade snad všechno), tak se ale naštěstí nestalo. Naproti tomu interiér je z hlediska funkčnosti a designu typické Volvo nové generace, byť oproti vyšším modelům je tady pár praktickým změn.

Tak například přední dveře. Reproduktory audia byste na obvyklém místě hledali marně, prostě tady nejsou (nahradil je vzduchem chlazený „basák“ pod čelním sklem). Díky tomu vznikly obrovské schránky, které pojmou snad i jeden denní nákup. Textilní materiál s příměsí recyklovaných PET lahví navíc výborně tlumí, což u jiných vozů využívajících nanejvýš gumové vložky nebývá vždycky pravidlem.

XC40 jde na dračku. Volvo musí navýšit výrobu, aby stíhalo poptávku

XC40 jde na dračku. Volvo musí navýšit výrobu, aby stíhalo poptávku

Další obrovský prostor je pod středovou konzolou, kde najdete i indukční nabíječku mobilních telefonů, ve středové loketní opěrce je zase odpadkový koš, po jehož vyjmutí vznikne místo klidně i na krabici mléka, a před spolujezdcem nechybí výklopný háček pro uchycení nákupní tašky. Jsou to možná hlavně drobnosti, ale časem je oceníte.

Kdo potřebuje víc?

Osobně mě velmi překvapil velký prostor pro posádku, dokonce takový, že mi v tomto ohledu pomalu přestává dávat větší XC60 smysl. Sedíte v typicky „volváckých“ předních sedačkách chránících v případě nehody před hyperflexí páteře, velmi slušně vybrané výplně dveří vás neomezují v loktech, a díky subtilním sloupkům čelního skla máte velmi dobrý výhled šikmo ven.

Světlý interiér je hodně vzdušný a na exkluzivitě mu dodává i netradiční obložení přístrojovky, chcete-li však dobře vidět ven i při parkování, připlaťte si 27.300 Kč za 360stupňový kamerový systém. V útrobách pro mě dnes již velmi snadno ovladatelného infotaimentu s 9palcovým displejem sice stále najdete kouzelné tlačítko pro dálkové sklopení zadních krajních hlavových opěrek, přes masivní zadní sloupky však uvidíte pouze s rentgenovým pohledem. Spodní linka dveří zvedající se hodně strmě vzhůru ve mně dokonce v začátcích mého soužití s XC40 v periferním vidění vyvolávala dojem, že se ve slepém úhlu přibližuje další vozidlo.

Volvo znovu autem roku. Po evropském triumfu ve světové anketě uspělo XC60

Volvo znovu autem roku. Po evropském triumfu ve světové anketě uspělo XC60

Stejně, jak je Volvo XC40 prostorné vpředu, je obrovské i vzadu. Měřím 190 centimetrů, a když se posadím „sám za sebe“, před koleny mi zbude ještě dobrých deset centimetrů místa. Výdechy ventilace mají i zadní cestující, ve středové loketní opěrce najdete držáky na nápoje a nechybí ani průvlak na lyže, přesto jsem se vzadu necítil moc pohodlně. Sedadla mají perfektní tvar, sedáky jsou však tak nízko ukotvené, že téměř nepodpírají stehna. Ale připouštím, že osoby menšího vzrůstu to budou vidět jinak.

Dokonalou ukázkou praktičnosti Volva XC40 je zavazadelník. Základní objem 460 litrů patří v tomto segmentu spíše k průměru, avšak kouzla, která s ním můžete provádět, se jenom tak nevidí.  Podlážka je dvojitá a nacházejí se pod ní další schránky pro uložení drobností, je však rozdělená na dvě části, díky čemuž můžete ložnou plochu jednoduše oddělit.

Evropským autem roku je znovu SUV: Volvo XC40!

Evropským autem roku je znovu SUV: Volvo XC40!

Vzniknou tak další tři praktické háčky na uchycení nákupních tašek, a pokud zrovna nepotřebujete pevné krycí plato, lze jej snadno schovat právě pod podlážku. Maximální objem je 1336 litrů a docílíte jej velmi snadno – stačí stisknout dvě tlačítka na bocích kufru a opěradla se společně s opěrkami bleskurychle složí do roviny.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

DS 7 Crossback PureTech 225

Zcela samostatná značka DS je tu a model 7 s dodatkem Crossback je startem nové éry. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínové provedení a sportovně laděnou výbavu.

včera | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 58 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 50 příspěvků