Test Volvo V70 D5: úplně jiné, anebo ne?

Máloco symbolizuje Volvo tak, jako klasické kombi střední třídy. Nová V70 naznačuje odklon od tradic, je ale skutečně jiná?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pár momentů v historii švédských kombíků, Ocelový tank, Kam se hrabe Ikea
  2. D5 v automatu? Žádný asketa, Naměřená dynamika a zrychlení, Podvozek přesvědčil, Kolik sil je třeba k ovládání Volva?
  3. Nezklame, zn. Doporučujeme, Cenové a technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Od modelu 210 z padesátých let přes sedmsetšedesátku v letech osmdesátých až po kombi 850 z devadesátých let je Volvo tvůrcem klasického kombíku. Na předchozí generace švédských kombi jsme si zvykli jako na tradiční. Podaří se totéž jeho nové generaci, nebo zapadne v řadách prémiových kombíků střední třídy?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pár momentů v historii švédských kombíků

Automobilka Volvo byla založena 14. dubna 1927. První model ÖV4 tehdy opustil brány automobilky, která v té době nijak technicky nevynikala. Éra švédského marketingu měla započít až o pár desítek let později.

Předválečné a válečné modely Volva byly spíše průměrné, automobilka se spíše proslavila masovým použitím automobilů přestavěných továrně na dřevoplyn v časech válečného nedostatku. Teprve na počátku padesátých let se představilo Volvo Duett 445 odvozené od poválečného modelu PV444.

V srpnu 1966 se představilo Volvo 145 s důrazem na bezpečnost. Marketingová revoluce u Volva začala a globální tažení s celosvětovým kombíkem rovněž. Volvo v té době již nabízelo tři kombi: P210 Duett, Amazon/221 Estate a Volvo 145.Od roku 1971 k nim může počítat i sportovně pojatý fastback P1800 ES.

V roce 1975 se představily dvě nové modelové řady 240 a 260 včetně slušivého kombi. Byl to mimochodem počátek hranatých tvarů klasického Volva a vycházel ze studie VESC. Od roku 1980 se vyráběla faceliftovaná kombi 245 a 265, větší z modelů měl mimochodem look Rolls-Royce. V roce 1982 se představila faceliftovaná verze 240 Estate uvedená také se vznětovým šestiválcem bez přeplňování a výkonem dnes směšných 60 kW a spotřebou kolem 8 l/100 km. Další generace následovala v roce 1985.

V témže roce se ještě objevil přímý předchůdce vésedmdesátky, velké kombi 740 Estate, rovněž se vznětovým šestiválcem kromě tichých benzinových verzí. Vlajkové kombi mělo označení 760 Estate a pod jeho kapotou bil zážehový šestiválec o výkonu 115 kW. V roce 1989 se objevil faceliftovaný nástupce 740 Estate a pod jeho kapotou se mimojiné usídlil předkomůrkový šestiválcový turbodiesel od Volkswagenu o výkonu 90 kW. V roce 1990 jej následovalo mastodontí Volvo 940 Estate a vrcholná verze 960 Estate.

V roce 1992 se představil zbrusu nový sedan 850 následovaný o rok později kombíkem 850 Estate. Ten stál u zrodu námi testoavného Volva V70. Nový zakulacený design dále rozvíjel hrany konce osmdesátých let. Zajímavé je, že Volvo zcela stáhlo z výroby zastaralý vznětový šestiválec a nabízely se tak jen benzinové motory.

V roce 1994 Volvo mohutně faceliftovalo, a tak jsme se dočkali další generace modelu 850 Estate a 960 Estate s nabídkou pouze benzinových motorů. V roce 1997 pak došlo k rebrandu zastaralých modelů na V70 a V90. Pod kapotou faceliftovaného kombíku se ocitl i tehdy špičkový pětiválcový turbodiesel 2,5 TDi od Volkswagenu. Ten se mimojiné stal základem pro legendární volváckou dépětku poté, co dostal bypass common-railem.

Větší kombi V90 se vyrábělo až do roku 1999 se silnými benzinovými motory a starou vésedmdesátku nahradila v roce 2000 zbrusu nová generace, ale to už je zcela jiný příběh pod taktovkou nového vlastníka, koncernu Ford. Zatím poslední překvapení nám švédská automobilka připravila vloni.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ocelový tank

Kdyby měl Jules Verne vybrat ideální automobil pro své Ocelové město, bylo by jím bezesporu zbrusu nové Volvo V70. Jeho tvary vycházejí z nové vlajkové lodi S80. Testovaný kousek byl vyveden v působivé blankytně modré metalíze.

Přídi vozu dominuje mohutná předsunutá maska s tradičním Volvo grilem, přední nárazník pak nese opakovanou V - vlnovku, kterou opakuje i spodní gril připomínající řešení u některých modelů Audi. Mandlovité přední světlomety s čirou optikou a xenonovými výbojkami mají daleko modernější výraz než hranaté reflektory u předchůdce. Volvo se svým designem znatelně posouvá k německé konkurenci, asi největší symbolická příbuznost vzniká mezi modely Audi a Volvo, zde se Volvo skutečně vzdáleně inspirovalo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mohutná přední kapota si zachovává V prolis, přední blatníky dále nesou svaly v podobě jejich vyboulení. Vnější zpětná zrcátka prémiového kombíku nesmějí v 21. století postrádat integrované směrové ukazatele.

Lepené čelní sklo má výraznější sklon než předchůdce a více také zasahuje do A sloupků, čímž je zeštihluje. Právě štíhlé A sloupky jsou jedním z pozitivních rysů nového Volva. Při pohledu zboku čeká příznivce tradičních kombíků největší metamorfóza. Až dosud bychom mohli styl Volva označit za krabicoidní. Jenže nová V70 se snaží spíše vypadat jako přerostlý shooting-brake, tedy sportovní kombi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jemně se zvedající spodní linka bočního prosklení jen naznačuje novou dynamiku a tak plnou tíhu nového výrazu nese zajímavě lomený zadní nárazník a opticky snížená záď. Dostalo se i na konzervativní rysy, proto je boční prosklení orámováno chromem. Rovněž historizující litá kola dodávají kombíku tu správnou patinu.

Koncové svítilny jsou asi nejkontroverznějším prvkem nového Volva a je na nich znát, že Volvo hledalo svůj nový výraz. Tradiční hranaté pojetí totiž nahradilo nestylovým mnohoúhelníkem připomínajícím svým náklonem šikmou věž v Pise. Anebo je tento tvar správný? Jediným alternativním řešením byly hokejky známé z předchozích generací kombíků Citroën C5 a Ford Mondeo. Je možné, že jejich tuctovostí po mnoha letech výroby byli ve Volvu natolik zděšeni, že raději riskovali nevyzkoušený tvar.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Navazující tvarování zadního nárazníku rovněž nenavazuje na tradice a tvoří jakousi tvarovou lavinu. Naopak pěkným detailem je chromovaný nápis Volvo na pátých dveřích. Jako celek působí záď vyrovnaně. Dejte mi dva roky a zvyknu si na ní, v případně skalních příznivců Volva to půjde ještě pomaleji, nebo se mýlím?

Design nového Volva V70 je po všech stránkách vyrovnaným uměním možného. Dále rozvíjet staré tvary již dost dobře nešlo a tak automobilka zariskovala. Nové Volvo vypadá nesmírně masivně a přitom dynamicky. Evropské prodeje zatím potvrzují, že to byl správný kalkul. Je však možné, že řada příznivců Volva bude nadále vyhledávat tradičnější tvary i za cenu pořízení ojetiny. Ale takový už je život skutečné legendy na kolech. Tou Volvo V70 bezesporu je.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kam se hrabe Ikea

Nové Volvo V70 beze změn přebírá interiér sedanu S80. Ten považujeme v redakci za jedno z nejčistších ztělesnění švédského designu. Laciné napodobeniny v obchodních domech Ikea neobstojí před skutečnou krásou kabiny nové vésedmdesátky. Kdo ještě dodnes váhal nad nejkrásnějším kombi na evropském trhu, ten má nyní možnost tiše připustit, že klíčem k poznání je nová V70.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po otevření dveří chvíli obdivuje barevnou kompozici, dojem z kvalitních materiálů a nasáváme nesmírně příjemnou vůni kvalitní světlé kůže. Pravda, na extázi to nestačí, ale pocity řidiče Volva nelze běžnými slovy popsat. Volvo prostě je a zůstane nádherné.

Palubní deska s typickou vlnovkou pro integrovaný přístrojový štít je jednoduše uměleckým dílem a nad jejím ztvárněním se dokážeme rozplývat třeba hodinu. Měkčený plast napodobující strukturu kůže doplňuje imitace kořenového dřeva. Jednolitou palubní desku odlehčuje středový panel, nový poznávací znak automobilů Volvo. Poprvé s ním přišly kompaktní modely S40/V50/C30 a nyní jej kopírují větší S80/V70/XC70. Poslední dva modely bez tohoto prvku jsou SUV XC90 a postarší sedan S60.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Za zmíněným středovým panelem se nachází úložná přihrádka, ale věci v ní budete spíše zapomínat, než abyste je tam objevovali. Úložná schránka před spolujezdcem je pro změnu mělká a špatně přístupná, ale to je problém všech modelů Volva a vlastně všech nových automobilů s kilogramy elektroniky v palubní desce. Za zmínku stojí i středová loketní opěrka s úložnýám boxem v dolní části. V jeho horní části se nachází dvojice držáků na nápoje, z nichž jeden se rozloží před spolujezdci na zadních sedadlech, tak, aby se necítili odstrčení.

Středový tunel pokračuje v motivu vznášejícího se středového panelu. A tak není loketní opěrka umístěna jako dělová koule na středovém tunelu, ale integruje se do něho v rámci zvedající se horní hrany tunelu. Ten tak chytře skrývá držáky nápojů pod šikovnou pryžovou roletkou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přístrojový štít podlehl modernizaci a tak se stejně jako v sedanu S80 přibližuje více XC90 než staršímu S60. Samozřejmostí je vícebarevné provedení grafiky a kombinace analogových a digitálních prvků. Volant s ovládáním audiosoustavy a tempomatu báječně padne do rukou, schází mu však vyhřívání.

Středový panel nese ovládání výkonné audiosoustavy Dynaudio, ovládání plně automatické dvouzónové klimatizace se děje pomocí postavičky pasažéra a určuje zóny, kam bude foukat studený či ohřátý vzduch. Samozřejmostí je pylový filtr a systém vnitřní recirkulace, který dokáže pracovat plně automaticky v závislosti na čistotě vnějšího ovzduší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední sedadla jsou vzorem ergonomie. Znám jen jediná srovnatelná sedadla a těmi disponují Saaby, tedy druhá švédská automobilka. Nevtíravé boční vedení, kvalitní světlá kůže, vynikající hlavové opěrky bez nutnosti jejich aretace. K tomu lze připočíst plně elektrické ovládání řidičova sedadla, na spolujezdce se již vzhledem ke globalizačním úsporám zapomnělo a tak si sedadlo musí nastavit ručně. Odpusťte to Volvu, tlak na náklady je veliký...

Cestující na zadních sedadlech čeká prostorová evoluce. I když rozvor skutečně nenarostl, lepší obestavění prostoru v úrovni kolen a nártů cestujících umožňuje vzadu pohodlně sedět dvoumetrovým dlouhánům, což je naše obsese v redakci. Bez tohoto parametru pro nás nový automobil neexistuje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Za zmínku stojí vynikající ergonomie zadních sedadel, na druhé straně automatické sklopení hlavových opěrek směrem k hlavám pasažérů vadí, když toužíte po jedné stabilní poloze opěrky a chystáte se vzadu usnout. Její přirozený pohyb vás totiž spolehlivě probudí. Skutečně by nešla nějak zaaretovat do pevné polohy?

Zavazadlový prostor má základní objem 575 litrů. Po sklopení zadních sedadel lze vytvořit ložnou plochu o objemu 1 580 litrů. Sklápění zadních sedadel probíhá jedním pohybem a patří ke komfortu švédského tanku. Kromě jednoznačně luxusní polstrování zaujme vestavěnými hliníkovými kolejničkami, lepenkovou přepážkou na rozdělení zavazadelníku, případně plynovými vzpěrami zvedajícími dno zavazadlového prostoru při potřebě přístupu k rezervnímu kolu. To jsou detaily, které nenajdete ani u prémiové konkurence. Jedině ve Volvu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Samozřejmostí je elektrické otevírání a zavírání pátých dveří. To se děje buď tlačítkem na dálkovém ovládání, tlačítkem na vnitřní hraně pátých dveří nebo pouhým zvednutím kliky pátých dveří.

Interiér Volva V70 považujeme za vzor interiéru ve střední třídě po stránce designu, použitých materiálů i jeho obestavění. Bezesporu existují prostornější kombíky na evropských trzích, ale Volvu právem patří prvenství v designu i ergonomii.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pár momentů v historii švédských kombíků, Ocelový tank, Kam se hrabe Ikea
  2. D5 v automatu? Žádný asketa, Naměřená dynamika a zrychlení, Podvozek přesvědčil, Kolik sil je třeba k ovládání Volva?
  3. Nezklame, zn. Doporučujeme, Cenové a technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků