Kapitoly článku:
Dieselová derniéra?
Určitě tušíte, že dieselové motory to budou v následujících letech mít těžké. V Evropě, kontinentu, kde bývala nafta do osobních aut nejoblíbenější, za poslední rok a půl z polovičního podílu spadl na přibližně 36 procent. Především kvůli kauze Dieselgate a následným restrikcím ze strany zákonodárců i městských radní.
Například i Peugeot nedávno oznámil, že skupina PSA pozastavuje vývoj nových technologií pro dieselové motory. Přitom právě Francouzi platí v tomto směru už jen kvůli orientaci na Evropu za jedny z nejpokrokovějších. A právě od PSA pocházely diesely v předchozí generaci V60. Dvoulitr, který žije dodnes, je společným dílem s dříve mateřským Fordem.
Ani ten si nový majitel nechtěl nechat, proto je v testovaném voze vlastně už docela dobře známá jednotka D4. Přesto si mnoho let ve výrobě neužila, a už se spekuluje, že tato generace V60 je posledním novým dieselovým Volvem. V našem případě se jedná o prostřední verzi dieselového dvoulitru s modulárními střevy pod značkou Drive-E. Na rozdíl od D3 má dvě turbodmychadla, od D5 se liší absencí pomocného elektrického dmychadla, ta ale pro V60 není k dispozici.
Disponuje výkonem 190 koňských sil, ovšem testovaný kus byl elektronicky přepracován u Polestaru a dává tak rovných 200 koní, tedy 147 kW a 440 N.m.. Nechybí ani osmistupňový automat od Aisinu za příplatek 60.000 korun. Celkově si rozumí, jedná se o mimořádně jemnou skříň, která se nebojí obětovat trochu prokluzu pro plynulou změnu převodů. Ovšem jako u každého Polestarem vyladěného Volva je potřeba být s plynovým pedálem citlivý.
Jedná se totiž nejen o jakýsi tovární chip tuning palivové mapy a dalších parametrů. Ladí se i odezva plynového pedálu. Z následujících řádků nejspíš pochopíte, že tohle je především pohodové auto, byť dynamické tempo zvládá skvěle. Jenže onu pohodu může snadno narušit právě zběsilé ladění akcelerátoru a softwaru převodovky. I v komfortním módu soustava reaguje na jemné sešlápnutí zbytečným podřazením.
Přitom motor jako jeden z mála dieselových čtyřválců ve spodních otáčkách neduní a dokáže se tam povalovat, ba i nabídnout své slušné newtonmetry. Maximum jich má od 1700 otáček. Malé turbodmychadlo motor zásobuje dostatečnou porcí čerstvého vzduchu a tak si řídicí jednotka může dovolit vyšší dávku vstřiku právě i nad volnoběhem.
D4 je celkově kultivovanou jednotkou, po zahřátí se do kabiny dieselový rachot nepřenáší. Pro rodinné kombi má i ideální výkon, navíc snadno využitelný díky sametovému a rychlému automatu. Dokáže být i úsporný, každodenní jízdy zvládnete za šest litrů a na častější vytáčení reaguje přelezením maximálně sedmilitrové hranice. Inu, diesel... Mimochodem, skvěle Volvu funguje start-stop. Aktivuje se pouze tehdy, pokud při zastavení brzdový pedál sešlápnete důrazněji. S trochou šikovnosti se vám tak nikdy nestane, že motor "chcípnete" jen na chvíli a nechtěně. Díky tomu jsem tuto funkci mimořádně ani nevypínal v menu.
Opět spíše tužší, ale ještě pracovitější
Současná Volva jsou specifická svým naladěním podvozku. Mají tuhé tlumiče, kvůli čemuž vás může ve městě překvapit, že odpružení kola nepouští do vyšších částí dráhy, ale raději působí trochu jako na chůdách. Ne že by tedy mlátilo, ale spíše působí poměrně tuhým, jakoby utaženým dojmem.
Tolik k naladění modelů řady 90, se kterými komponenty podvozku V60 sdílí. K testu jsem měl k dispozici auto se základní verzí odpružení bez adaptivních tlumičů. Právě to mi u S90 D4 přišlo, že i když skvěle pracuje při vyšších rychlostech, trochu uvolněnosti by mu slušelo. A právě proto považuji V60 za nejlépe naladěné. I když zůstává ve městě spíše tuhé a rozhodně se nehoupe, umí filtrovat o poznání lépe i příčné nerovnosti.
Nezklame potom na rozbitých okreskách, kde opět nabídne totální jistotu a kontrolu nad pohyby karoserie. Část toho bezpečí, které za volantem Volva máte vnímat, totiž tkví i právě v tomto. I na těch nejhorších vlnách a dírách nemáte pocit, že auto udělá něco, co sami nechcete. Dokáže tak vykouzlit nejen skvělé pohodlí pro posádku, ale i jistotu pro řidiče. Právě v této šíři dovedností se standardní provedení více přibližuje vrcholnému systému Four-C použitému v nedávno testované S90 T8.
Co se týče dynamické stránky V60, opět platí, že tohle auto je schopné. Tlačit na pilu nebude sice bavit ani vás, ani V60, ale pokročilá kinematika přední lichoběžníkové nápravy krásně vede přední kola i do rychlých a utažených zatáček, prvotní neutralita pozvolna přechází do očekávatelné nedotáčivosti. Ve spěšném režimu se tak V60 chová přesně tak, jak od ní očekávám.
Volvo u V60 poprvé nabízí i novou generaci asistentů řízení. Nyní spolupracuje i s mapovými podklady. Už předchozí vydání fungovalo velmi dobře, tady je znát, že i ve vyšších rychlostech umí auto samo zatočit a ne tak často si podporu vypíná, například totiž tuší, že za horizontem jej nečeká prudká vracečka. Skvěle se drží uprostřed pruhu a akcelerace, stejně jako decelerace probíhá v rámci možností provozu plynule a uvolněně. Jednoznačně jeden z nejlépe nastavených systémů, který je navíc dostupný snadnými hmaty po volantu a exaktním zobrazením na řidičově displeji.
Závěr
V úvodu jsem si sám položil otázku, jestli bude Volvo V60 v aktuální generaci takovým Volvem, jakým jej sám chci mít. A díky implementaci techniky a celkového pojetí se to podařilo. Ba co víc, podvozek dle mého pracuje ve srovnání standardních verzí ještě lépe a menší dvojici S60 a V60 to podle mého i více sluší.
Ve výsledku je to tak na zákazníkovi, v jakém balení si svůj sedan či kombi z autosalonu Volva odveze. V60 je sice v rámci takzvané prémiové třídy prostorově nejlepší, avšak rozdíl oproti vyšší třídě rychle poznáte. Na osobních sympatiích a zvyku je pak infotainment. Přesněji musíte pracovat s převodovkou a plynovým pedálem, ale to přisuzuji ladění Polestar.
Nevím, jestli V60 označit za černého koně střední třídy, nebo už rovnou za jeho favorita. Cítím totiž, že vůbec poprvé začalo Volvo segment D vnímat když ne jako prioritu, tak jako jednu z hlavních vln. Určitý odstup tady vždy byl a nyní se zkrátil především na velikost.
Podívejte se na dnes několikrát omílané trio Mercedes, Audi a BMW. Všimněte si, že mezi střední a vyšší střední třídou jsou značné designové i funkční mezery. Céčko si uvnitř a jízdním projevem s éčkem nespletete, Trojku s pětkou také ne, stejně jako A4 s A6. V tom je Volvo unikátní - ve střední třídě si nově totiž nemusíte každé ráno připomínat, že jste si nepřiplatili...
Souhrn cen |
Základní cena vozu |
959.900 Kč (D3 Drive-E FWD/110 kW V60) |
Cena s testovaným motorem |
1.094.900 Kč (D4 Drive-E FWD 8A/140 kW V60) |
Cena s test. motorem a výbavou |
1.269.900 Kč (D4 Drive-E FWD 8A/140 kW Inscription) |
Cena testovaného vozu |
1.644.700 Kč (D4 Drive-E FWD 8A/140 kW Inscription) |
Základní výbava: Automatická dvouzónová klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 12,3“ digitální přístrojový panel, kožené čalounění Moritz, dekorativní dřevěné obložení interiéru, multifunkční kožený volant, diodové světlomety, tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu, parkovací asistent, šest airbagů, dešťový senzor, 18palcová kola z lehkých slitin a další.
Volitelná výbava: Tmavě šedý lak Savile Gray Pearl (+22.900,-), paket Winter Pro – nezávislé topení, vyhřívaná zadní sedadla, vyhřívaný volant (+38.900,-), paket Light – diodové mlhovky, samostmívací zrcátka, diodové světlomety (+27.600,-), Winter – vyhřívané přední sedačky, vyhřívané trysky ostřikovačů (+10.200,-), paket Versatility Pro – ochranná síť v zavazadelníku, elektricky ovládané víko kufru, systém uchycení nákupních tašek v kufru, elektricky sklopné zadní opěrky hlavy, 12V zásuvka v kufru, elektricky sklopné zadní sedačky, bezklíčový vstup (+38.100,-), paket IntelliSafe Pro – adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v kolonách, semiautonomní řízení, upozornění na vozidla v mrtvém úhlu (+48.600,-), paket Business Connect Pro – navigace, CD přehrávač, hudební systém Harman Kardon (+51.700,-), paket Climate Premium – automatická čtyřzónová klimatizace, tónovaná zadní boční skla (+22.600,-)
Technické údaje: Volvo V60 D4
Rok • stupeň výbavy
2018 • Inscription
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 969 cm3
Nejvyšší výkon
140 kW (190 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 250 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,9 s
Nejvyšší rychlost
220 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
529 l • 1 821 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 690 kg • 2 190 kg
Prům. spotřeba: komb.
4,5 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 600 mm • 1 600 mm
Rozměr pneumatik
235/45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 761 × 1 850 × 1 427 mm