TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Technika, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Svébytný design
Útulný a prostorný interiér
Rychlý, spolehlivý a přehledný infotainmnet
Silný, úsporný a kultivovaný motor
Sametová převodovka
Komfort na rozbitých silnicích
Jistota v zatáčkách
Špičkově naladěné jízdní asistenty
Starosti
Úzký nástupní prostor
Hlučné zámky dveří a stahování oken
Naladění softwaru od Polestar vyžaduje větší soustředění pro plynulou jízdu
9  /10
Pokračování testu
Fotogalerie54 fotografií
IMG_6807.jpg IMG_6811.jpg IMG_6815.jpg

Volvo po obrovském kotrmelci, který zažilo v posledních letech, vstupuje opět do nové významné éry. Tím tělocvikem mám na mysli nového vlastníka, čínské Geely, které vystřídalo léta fordovská. S tím nevyhnutelně muselo přijít rázné bouchutí do stolu a návrat k rýsovacím prknům.

S příchodem nové XC90 a celé devadesátkové řady přišla nová modulární platforma SPA připravena pro elektrifikaci, přišel úplně nově pojatý a vertikálně umístěný displej infotainmentu Sensus, ale i celý design exteriérů a interiérů. Po stabilizaci řady 90 je tudíž dalším logickým krokem podobné zametení o třídu níže, tedy v segmentu D, respektive řadě 60.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Z této linie se nejprve představilo SUV XC60 a letos už i kombi V60, následované sedanem S60. Všechny tyto modely jsou dělané podle shodného receptu, na stejné modulární platformě. Mezigeneračních změn je proto u testované V60 tolik, že je možné hovořit o novém začátku. K testu jsem převzal verzi, která může být i přes klesající prodeje vznětových motorů jednou z nejžádanějších. A sice dvoulitr D4 se softwarem od Polestaru.

Dieselové kombi od Volva, s tmavým lakem a světlým interiérem? Přesně vím, co od tohoto auta osobně chci a očekávám. Klid, pohodu, praktičnost, nevtíravý luxus. Tak jednoznačné to ale nebude, tak pojďme na to.

Jen kompaktnější V90?

Kombíky střední třídy od takzvaných prémiových značek to nikdy neměly úplně jednoduché. Odvozené jsou totiž od specifického segmentu C sportovních kompaktních sedanů. Nemohou být tedy takovými stěhováky, jako obří mainstreamové kombíky od značek, které střední třídou naopak končí, a tak je v modelové řadě ze shora nic neutlačuje.

Ani novou generace V60 tak nelze úplně vnímat jako konkurenta pro Škodu Superb, Ford Mondeo nebo Opel Insignia, faktem ale je, že se mezigeneračně podstatně zvětšila. Celková délka 4761 mm je o 126 mm delší než minulá generace, rozvor se protáhl o 96 na 2872 mm. Všechny konkurenty od německé trojice BMW, Audi a Mercedesu tak překonává jak na délku, šířku, tak v opačném gardu i na výšku, kdy je nejnižší.

Volvo V60 - rozměrové srovnání s konkurenty
Model Volvo V60 Audi A4 Avant BMW 3 Touring Mercedes-Benz C kombi
Délka [mm] 4761 4725 4633 4702
Šířka [mm] 1850 1842 1811 1810
Výška [mm] 1427 1434 1429 1457
Rozvor [mm] 2872 2820 2810 2840
Objem kufru [l] 529/1821 505/1510 495/1500 460/1480

Z toho vyplývá atletický postoj auta. A tudíž zajímavé, avšak libé paradoxy. Vnímáte elegantní příď s Thorovými kladivy ve světlometech, konzervativní hranatou záď, ale také lehce klesající profil střechy a široký, nízký postoj. To všechno dohromady s černým lakem a osmnáctipalcovými koly tvoří velmi přitažlivý a nevulgární celek. Design exteriéru je z hlediska celkového pojetí v podstatě stejný jako u V90, ale přesto díky odlišným rozměrům a detailům působí dynamičtějším, lehčím dojmem.

Jako v obýváku

Když často přesedáte z auta do auta, začnete si všímat takových marginálií, jako je vůně použitých materiálů. I v době, kdy se často dodavatelé plastů a dalších částí interiéru napříč předními automobilkami shodují, má hodně značek svou specifickou vůni. A jsem si zcela jist, že i se zavázanýma očima bych poznal, že právě nasedám do Volva.

Atmosféra uvnitř je jinde, než tomu bylo u předchůdce. Už ten byl skandinávským počinem, ovšem novinka to posouvá na jinou úroveň. Přesněji řečeno na úroveň svých větších bratrů. Pojetí interiéru je totiž opět v podstatě shodné jako u devadesátkových modelů. Liší se jen pár detaily. Například odlišně pojatými dveřními výplněmi.

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Sedí se příjemně nízko a sedadla jsou vážně skvělá. Rychle tak najdete pohodovou pozici, kterou nemusíte měnit ani na dlouhé cesty, ani při rychlé jízdě po okreskách. Ještě než se dovnitř ale posadíte, snadno významný rozdíl oproti V90 poznáte. Přeci jen se jedná o kompaktní kombi, proto je nástupní prostor do obou řad menší. Větší řidiči i pasažéři se tak budou dovnitř skládat obtížněji, střední sloupek je totiž hodně vepředu, v úrovní vašeho "letu" do sedadla.

Již v několika testech jsem zmínil svou náklonnost k infotainmentu Sensus, který považuji za jeden z nejlépe navržených čistě dotykových systémů. Má rychlou, plynulou odezvu a je maximálně přehledný. Několik kolegů by možná nesouhlasilo, ale v tom je kouzlo subjektivního hodnocení. Na dotykové ovládání čehokoli jsem zvyklý, a i když například bezchybný iDrive od BMW ovládám stále raději středovým ovladačem, kouzlo Sensusu je v tom, že základní funkce máte po ruce a trefujete se do velkých, přehledně řazených ikon.

Celkově pojetí interiéru je nejen voňavé, ale i příkladně kvalitní. Plocha před spolujezdcem možná působí trochu stroze, ale jinak jsou hlavní materiály krásně měkčené, případně chromované či skleněné. Je tu zkrátka tak nějak hezky, což se nedá úplně exaktně vyjádřit. Dojem kazí jen hlučné prvky ve dveřích. Zamčení vozu doprovází nezvykle razantní cvaknutí a motorky stahování oken se také ozývají více, než je běžné, navíc v této cenové kategorii.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Co se týče prostoru, vadí ve skutečnosti jen ten nástupní prostor. Možná na šířku si uvědomíte, že neřídíte takový koráb, jinak je ale podélného i výškového prostoru i pro vyšší zadní cestující dostatek. Je to i díky tomu, že se vzadu nesedí jako na vyvýšené lavici, ale sedadla vás dokážou trochu "spolknout". Vzadu pak oceníte krásný panel klimatizace. Taková péče o zadní cestující se v této třídě moc nevidí. A jako řidič zbožňuji dálkové sklopení hlavových opěrek. Pokud časté zadní pasažéry naučíte si je vždy vzpřímit, rádi je po každém vysazení odstřelíte. Ty opěrky.

Z větších rozměrů oproti německé konkurenci těží nejen prostor pro posádku, ale i zavazadelník, který je u kombi podstatný. Má skvělých 529 litrů objemu, praktické háčky po stranách a po elektrickém sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha. Pod podlahu se vejde dojezdová rezerva. Pro zajímavost, i přesto, že je kombi vyráběné ve Švédsku (sedan v USA), má dojezdovou pneumatiku čínské značky. Stejně jako například skla a další prvky.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Technika, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 26 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků