109
Fotogalerie

Test: Volvo V40 D2 - i vítr ze severu umí zahřát

Kapitoly článku:


Mnoho toho neuvezete

Přístup k zavazadlovému prostoru je poněkud omezen jen nízkým a úzkým víkem, přičemž nákladová hrana je dosti vysoká, i přes původní proklamace Volva je model V40 zkrátka čistokrevným hatchbackem a s kombíkem nemá nic společného. Příplatkovou dvojitou podlahu (+ 1 900 Kč) lze použít také jako dělicí přepážku pro jištění menších předmětů.

P1130038.JPGP1130039.JPGP1130040.JPGP1130041.JPGP1130042.JPGP1130043.JPG
Zavazadlový prostor Volva V40 je promyšlený, ale objemem nevyniká

Využitelnost zavazadlového prostoru těží z prostorově hospodárné zadní nápravy platformy Ford C1 s podběhy kol takřka neomezujícími šířku. Za nimi najdeme malé otevřené schránky na drobnosti, ale více toho určitě uložíte pod podlahu. V případě potřeby přepravy větších zavazadel lze sklápět asymetricky dělená opěradla na sedáky, přičemž vzniklá plocha sice není zcela rovná, ale postrádá práh.

P1130044.JPGP1130045.JPGP1130047.JPG
Opěradla zadních sedadel lze sklápět vpřed, hlavové opěrky vyjímat není třeba

Pravdou je, že zavazadlový prostor vozu Volvo V40 patří v daném segmentu spíše k těm menším, nicméně každodenním rodinným požadavkům na přepravní kapacitu vyhoví.  

Za volantem

Pokud vás první pohled na Volvo V40 vyděsí svojí rozevlátostí, není třeba ničeho se bát. Pravda, soustava ovládacích a kontrolních prvků se od konkurence poněkud liší, ale pokud jste v poslední době nějaké Volvo řídili, ničím vás nezaskočí. Dokonce ani masivní volant se svojí koncepcí za posledních několik let příliš nezměnil, což platí zejména o dálkovém ovládání tempomatu a audiosoustavy.

P1130009.JPGP1130010.JPGP1130013.JPGP1120999.JPGP1130018.JPGP1130019.JPG
Ergonomie rozmístění ovládacích a kontrolních prvků je velmi dobrá

V průměru je však naštěstí poněkud menší a tloušťka jeho věnce usnadňuje jeho správné uchopení. Stejná zůstávají také logika ovládání spouštění oken ve dveřích řidiče, panel vnějšího osvětlení vlevo od volantu (hlavní světla lze mít sepnuta trvale, v poloze Auto za dne svítí jen denní svícení) či dlouhé páčky pod volantem (senzor stěračů se i nadále aktivuje tlačítkem na páčce vpravo).

P1130017.JPGP1130020.JPGP1130022.JPGP1130027.JPGP1130028.JPGP1130030.JPG
Chybět nesmí tenká středová konzole

Na ovládání audiosystému a ventilace je třeba si chvíli zvykat (zvláště pokud s vozy Volvo nemáte dosud zkušenosti), ale záhy do celé logiky proniknete a oceníte ergonomii rozmístění jednotlivých prvků. Odkládacích míst pro drobnosti je ve voze Volvo V40 dost, ale třeba do dveří toho stále mnoho neuložíte.

P1130024.JPGP1130029.JPGP1130031.JPG
V kombinaci s bezklíčkovým ovládáním není třeba transpondér vyjímat z kapsy

Discohrátky před řidičem

Trochu Enterprise. Zkoušený vůz byl vybaven příplatkovým, plně digitálním přístrojovým štítem s dominantním kruhovým segmentem, na němž byste jakoukoli rafičku hledali marně. Skrze tlačítka na levé páčce pod volantem lze vstoupit do menu, které kromě jiného umožňuje také vybírat z trojice verzí zobrazování provozních údajů pojmenovaných Elegance, ECO a Performance.

P1130033.JPGP1130032.JPGP1130034.JPG
Na středovém displeji můžete sledovat couvací kameru, ale také provádět dílčí nastavení a přečíst si rady, jak jezdit hospodárně...

Každý z nich znamená nejen různé druhy barevných schémat, ale také specifické sestavy zobrazovaných údajů, přičemž ve spodní části všech tří segmentů se za všech okolností zobrazují údaje počítadel ujeté vzdálenosti a palubního počítače s přepínáním voleb otočným spínačem na levé páčce. Bez ohledu na daný režim vidíte vždy schématicky naznačený stav palivové nádrže vlevo a doporučení pro vhodné momenty k řazení vpravo.

P1120950.JPGP1120951.JPGP1120952.JPG
Grafický přístrojový štít a vzhled režimů Elegance, ECO a Performance

Dohněda zbarvený režim Elegance působí nejcivilnějším dojmem. Středu v něm dominuje tachometr, vpravo je svislý otáčkoměr a vlevo teploměr chladicí kapaliny. Verze ECO se pokouší zapůsobit chladně nazelenalým podsvitem a na místě teploměru chladicí kapaliny si všimneme ekonoměru (jako by snad byl důležitější než teploměr…), který řidiče chválí, nebo kárá v závislosti na stylu jeho aktuální jízdy.

P1120948.JPGP1120949.JPGP1120953.JPG
Režimy se liší nejen barvou, ale také poskytovanými informacemi

Nejvýraznějším motivem je režim Performance. V něm celý přístrojový štít povážlivě zrudne, vlevo se opět zjeví teploměr chladicí kapaliny a středový segment opanuje otáčkoměr s tachometrem v podobě cifer uprostřed. Vpravo si pak všimneme stupnice, jež porovnává aktuální odběr „síly motoru“ s dostupným maximem, což by teoreticky mohlo řidiči  například pomoci odhadnout potenciál pohonné jednotky při předjíždění.

Kontrast i rychlost a kvalita zobrazování jsou velmi dobré a nijak neomezují čitelnost.

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud