Test: Volvo S60 s dieselovým motorem D5

Na sklonku minulého roku se v nabídce Volva objevil špičkový vznětový pětiválec D5, který této značce opravdu hodně chyběl. Nabídka motorů je nyní rozmanitější a na své si přijdou i milovníci „rychlé nafty“. O kvalitách nového pětiválce jsme se přesvědčili v redakčním testu.
Test: Volvo S60 s dieselovým motorem D5

Představovat Volvo S60 asi nemá příliš mnoho smyslu. Jde o stálici v nabídce švédské automobilky, která už jezdí po našich silnicích více než rok. Tato zmenšenina luxusního modelu S80 je spíše než sedanem vyšší střední třídy pořádným sportovním nářadím.

Široký, ale vzadu místa málo

Tomu také odpovídá vzhled, který spíše připomíná kupé; a možná by to bylo i lepší, protože místa na zadních sedadlech i přes docela velký rozvor mnoho místa nenajdete.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Subjektivně se mi zdá, že tam není o mnoho prostoru více pro cestující než v Octavii, která bývá za tento nedostatek stále kritizována. Na zadních sedadlech není věru mnoho místa ani nad hlavami, jakmile máte nad 180 cm, budete se muset trošku skrčit. Je do daň za pozvolna se svažující záď, bez níž by S60 nebylo zdaleka tak elegantní jako je.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nepříliš mnoho pohodlí bude mít také třetí cestující. Malé jsou rovněž zadní dveře – urostlejší cestující budou nastupovat a zejména vystupovat s menšími či většími obtížemi. Nerad to říkám, ale S60 mě prostorem na zadních sedadlech, ač jsou velmi pohodlná, hodně zklamalo. Naštěstí je to jediná věc, kterou tomuto Volvu lze vytknout.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 



Pracoviště řidiče je oproti tomu ergonomické, středový sloupek je natočen k řidiči tak, aby bylo vše po ruce. Snad jen jeho masivnost zmenšuje prostor pro nohy jak řidiči, tak spolujezdci. Rovněž masivní a vysoký středový tunel může trochu vadit, spíše je to ale o zvyku. Kvůli tomu je i vysoko řadící páka; řazení je přesné, ale možná až příliš tuhé. Palubní přístroje jsou velmi dobře čitelné, snad až na malý displej palubního počítače a vestavěného mobilu; na něm zkrátka při osvícení slunečním světlem nepřečtete vůbec nic. Volant je tříramenný, potažený kůží a najdete na něm ovládání hlasitosti audiosoupravy, přeskočení skladby a přetáčení. CD přehrávač je v příplatkové výbavě současně s přehrávačem kazet – sekunduje jim osm reproduktorů.

Konečně správný zvuk

A co se skrývá pod přední kapotou? Vznětová novinka loňského podzimu s přeplňováním, s objemem 2,4 litru a se vstřikováním Common Rail. Ta má pět válců a dvě výkonové verze. Ta výkonnější, kterou jsme testovali, má 120 kW a označuje se D5, slabší má „jen“ 96 kW a označuje se 2,4D. Oba motory mají pět válců a velmi kultivovaný chod – je naladěn na hlubší tóny, takže laické ucho diesel pod kapotou rozezná jen velmi těžko. Klasický traktorový zvuk je zkrátka pryč a to se mi líbí; první nafťák, který se dá poslouchat i zvenčí. Hlasitější jsou jak motory TDI používané u aut koncernu Volkswagen, tak i nový TDCi u Fordu a koneckonců i JTD používaný v modelech Alfy Romeo. Jediným okamžikem, kdy je motor hlučnější než by libě znělo mému uchu, je běh na neutrál za studena.

Klepněte pro větší obrázek

Motor vyniká také svými úspornými vlastnostmi, za dobu testu spotřeboval jen sedm litrů paliva na sto km, a to jsem jezdil často na maximum. Při rozumné jízdě mimo město se dá spotřeba udržet těsně pod šesti litry, ve městě mezi sedmi a osmi. Na dálnici z Prahy do Brna jsem při průměrné rychlosti 125 km/h dosáhl uspokojivé hodnoty 6,7 litru. Díky velké nádrži (70 litrů) to znamená, že lze na jedno natankování ujet vzdálenost větší jak tisíc kilometrů.

Jako sporťák

Možná se bude zdát, že motor až příliš chválím, ale jeho kvality musí ocenit i naftový nepřítel. Kromě výborně naladěného sportovního zvuku s příjemnými hloubkami a nízké spotřeby má motor i špičkové zrychlení. Jakmile zapne turbodmychadlo (1800 otáček za minutu), jde motor krásně za plynem a to až do maximálních 4500 otáček za minutu. Na pětku tak S60 D5 může jet až téměř 240 km/h – víc jsem z něj nedostal ani na dlouhých rovinkách. Ani před náběhem turba není motor letargický, takže se nemusíte bát jezdit s otáčkami okolo 1500; pod tisícovkou se už ale motoru nelíbí.

Výbornému motoru sekunduje optimálně nastavený podvozek, s nímž auto nedrncá na každé nerovnosti a přitom je velmi jisté v zatáčkách. Pokud to s rychlým průjezdem přeženete, pomůže vám z bryndy standardně dodávaný stabilizační systém, který samozřejmě můžete vypnout. Ani brzdy nejsou nikterak špatné, jsou dostatečně ostré, ale ne natolik, abyste neustále naráželi hlavou na volant i při sebemenším sešlápnutí pedálu. Neochabují ani při častém brždění; na předních kotoučích najdete vnitřní chlazení. Zkrátka aktivní bezpečnost je u S60 na úrovni, stejně jako bezpečnost pasivní – S60 má standardně šest airbagů: dva vpředu, dva hlavové a dva boční.

Drahý, leč dobrý

Zdá, se že novým motorem D5/2,4D ťalo Volvo do živého; až dosud nemělo žádný pořádný dieselový motor, který by stál za řeč. Uvedením tohoto nafťáku si Volvo slibuje o třetinu vyšší prodej. Je to logické, vždyť téměř 40 procent aut prodaných v tomto segmentu má pod kapotou vznětový motor. Zkrátka diesely se těší stále větší oblibě nejen díky úspornosti, ale také díky stále lepším jízdním vlastnostem. A tak jediné, co kazí dobrý dojem z tohoto severského „sporťáčku“ je vysoká cena. Základ stojí 1 175 000 korun, testované auto se všemi příplatkovými doplňky jako kožený paket, dvouzónová automatická klimatizace či vyhřívání sedaček pak stojí 1 339 900 korun.

Plusy

  • motor (výkon, nízká spotřeba)
  • sportovní vzhled
  • pohodlí pro řidiče a spolujezdce
Minusy
  • malý otvor do velkého kufru
  • málo místa na zadních sedadlech
  • vysoká cena vzhledem k výbavě
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků