Test: Volvo S60 s dieselovým motorem D5

Na sklonku minulého roku se v nabídce Volva objevil špičkový vznětový pětiválec D5, který této značce opravdu hodně chyběl. Nabídka motorů je nyní rozmanitější a na své si přijdou i milovníci „rychlé nafty“. O kvalitách nového pětiválce jsme se přesvědčili v redakčním testu.
Test: Volvo S60 s dieselovým motorem D5

Představovat Volvo S60 asi nemá příliš mnoho smyslu. Jde o stálici v nabídce švédské automobilky, která už jezdí po našich silnicích více než rok. Tato zmenšenina luxusního modelu S80 je spíše než sedanem vyšší střední třídy pořádným sportovním nářadím.

Široký, ale vzadu místa málo

Tomu také odpovídá vzhled, který spíše připomíná kupé; a možná by to bylo i lepší, protože místa na zadních sedadlech i přes docela velký rozvor mnoho místa nenajdete.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Subjektivně se mi zdá, že tam není o mnoho prostoru více pro cestující než v Octavii, která bývá za tento nedostatek stále kritizována. Na zadních sedadlech není věru mnoho místa ani nad hlavami, jakmile máte nad 180 cm, budete se muset trošku skrčit. Je do daň za pozvolna se svažující záď, bez níž by S60 nebylo zdaleka tak elegantní jako je.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nepříliš mnoho pohodlí bude mít také třetí cestující. Malé jsou rovněž zadní dveře – urostlejší cestující budou nastupovat a zejména vystupovat s menšími či většími obtížemi. Nerad to říkám, ale S60 mě prostorem na zadních sedadlech, ač jsou velmi pohodlná, hodně zklamalo. Naštěstí je to jediná věc, kterou tomuto Volvu lze vytknout.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 



Pracoviště řidiče je oproti tomu ergonomické, středový sloupek je natočen k řidiči tak, aby bylo vše po ruce. Snad jen jeho masivnost zmenšuje prostor pro nohy jak řidiči, tak spolujezdci. Rovněž masivní a vysoký středový tunel může trochu vadit, spíše je to ale o zvyku. Kvůli tomu je i vysoko řadící páka; řazení je přesné, ale možná až příliš tuhé. Palubní přístroje jsou velmi dobře čitelné, snad až na malý displej palubního počítače a vestavěného mobilu; na něm zkrátka při osvícení slunečním světlem nepřečtete vůbec nic. Volant je tříramenný, potažený kůží a najdete na něm ovládání hlasitosti audiosoupravy, přeskočení skladby a přetáčení. CD přehrávač je v příplatkové výbavě současně s přehrávačem kazet – sekunduje jim osm reproduktorů.

Konečně správný zvuk

A co se skrývá pod přední kapotou? Vznětová novinka loňského podzimu s přeplňováním, s objemem 2,4 litru a se vstřikováním Common Rail. Ta má pět válců a dvě výkonové verze. Ta výkonnější, kterou jsme testovali, má 120 kW a označuje se D5, slabší má „jen“ 96 kW a označuje se 2,4D. Oba motory mají pět válců a velmi kultivovaný chod – je naladěn na hlubší tóny, takže laické ucho diesel pod kapotou rozezná jen velmi těžko. Klasický traktorový zvuk je zkrátka pryč a to se mi líbí; první nafťák, který se dá poslouchat i zvenčí. Hlasitější jsou jak motory TDI používané u aut koncernu Volkswagen, tak i nový TDCi u Fordu a koneckonců i JTD používaný v modelech Alfy Romeo. Jediným okamžikem, kdy je motor hlučnější než by libě znělo mému uchu, je běh na neutrál za studena.

Klepněte pro větší obrázek

Motor vyniká také svými úspornými vlastnostmi, za dobu testu spotřeboval jen sedm litrů paliva na sto km, a to jsem jezdil často na maximum. Při rozumné jízdě mimo město se dá spotřeba udržet těsně pod šesti litry, ve městě mezi sedmi a osmi. Na dálnici z Prahy do Brna jsem při průměrné rychlosti 125 km/h dosáhl uspokojivé hodnoty 6,7 litru. Díky velké nádrži (70 litrů) to znamená, že lze na jedno natankování ujet vzdálenost větší jak tisíc kilometrů.

Jako sporťák

Možná se bude zdát, že motor až příliš chválím, ale jeho kvality musí ocenit i naftový nepřítel. Kromě výborně naladěného sportovního zvuku s příjemnými hloubkami a nízké spotřeby má motor i špičkové zrychlení. Jakmile zapne turbodmychadlo (1800 otáček za minutu), jde motor krásně za plynem a to až do maximálních 4500 otáček za minutu. Na pětku tak S60 D5 může jet až téměř 240 km/h – víc jsem z něj nedostal ani na dlouhých rovinkách. Ani před náběhem turba není motor letargický, takže se nemusíte bát jezdit s otáčkami okolo 1500; pod tisícovkou se už ale motoru nelíbí.

Výbornému motoru sekunduje optimálně nastavený podvozek, s nímž auto nedrncá na každé nerovnosti a přitom je velmi jisté v zatáčkách. Pokud to s rychlým průjezdem přeženete, pomůže vám z bryndy standardně dodávaný stabilizační systém, který samozřejmě můžete vypnout. Ani brzdy nejsou nikterak špatné, jsou dostatečně ostré, ale ne natolik, abyste neustále naráželi hlavou na volant i při sebemenším sešlápnutí pedálu. Neochabují ani při častém brždění; na předních kotoučích najdete vnitřní chlazení. Zkrátka aktivní bezpečnost je u S60 na úrovni, stejně jako bezpečnost pasivní – S60 má standardně šest airbagů: dva vpředu, dva hlavové a dva boční.

Drahý, leč dobrý

Zdá, se že novým motorem D5/2,4D ťalo Volvo do živého; až dosud nemělo žádný pořádný dieselový motor, který by stál za řeč. Uvedením tohoto nafťáku si Volvo slibuje o třetinu vyšší prodej. Je to logické, vždyť téměř 40 procent aut prodaných v tomto segmentu má pod kapotou vznětový motor. Zkrátka diesely se těší stále větší oblibě nejen díky úspornosti, ale také díky stále lepším jízdním vlastnostem. A tak jediné, co kazí dobrý dojem z tohoto severského „sporťáčku“ je vysoká cena. Základ stojí 1 175 000 korun, testované auto se všemi příplatkovými doplňky jako kožený paket, dvouzónová automatická klimatizace či vyhřívání sedaček pak stojí 1 339 900 korun.

Plusy

  • motor (výkon, nízká spotřeba)
  • sportovní vzhled
  • pohodlí pro řidiče a spolujezdce
Minusy
  • malý otvor do velkého kufru
  • málo místa na zadních sedadlech
  • vysoká cena vzhledem k výbavě
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků