Kapitoly článku:
D5 stále na vrcholu
Pod majestátní kapotou je ukryt celohliníkový pětiválcový turbodiesel. Přeplňovaný vznětový pětiválec o objemu 2 400 ccm poskytuje největší výkon 136 kW (185 k) při 4 000 ot./min. maximální kroutící moment činí 400 Nm při 2 750 ot./min. Tyto parametry mu dávají do vínku dostatek výkonu již mezi 1 500 – 2 000 ot./min, tedy v nejekonomičtějším pásmu naftového motoru.
Motor D5 jsme vyzkoušeli se šestistupňovou manuální převodovkou. Při startování jsme krátce poznali klapot dieselu, k nažhavení dojde během pár sekund, v našem případě se to dařilo během jediné sekundy. Po nastartování nasadí pětiválec dunivý zvuk, po rozjetí naftovou symfonii pro pět válců doplní vysoký zvuk turbodmychadla.
Ve městě je D5 příjemným společníkem. I když s deset let starou dépětkou ještě konstrukčně příbuznou s 2,5 TDI bez problematické váhy vzduchu jsem jezdil za 4,7 l/100 km, nová D5 s filtrem pevných částic se pod 6,5 l/100 km nedostane. I to je ale pěkná hodnota a svědčí o lehké práci pětiválce s těžkým sedanem.
Mimo město se D5 projevuje mohutným zátahem ve středních otáčkách, zatímco při úsporném lechtání plynu při devadesátce na šestku točíme sotva 1 700 ot./min a motor má tendenci lenivět. Při lehké noze se lze dostat na 6,1 l/100 km, v opačném případě počítejte s odběrem 8,1 l/100 km.
Dálniční sprint je tím pravým místem pro D5 a to i na D1. Zrovna teď se probírá v médiích, že premiér Topolánek zvládá 200 km po D1 za 1 h a 20 min. My jsme podobný úsek v Německu s tímto motorem zvládali za 50 minut. Ani tak ale spotřeba nepřekročila 9,9 l/100 km. Svůj podíl na tom má dlouhá šestka. Sotva totiž často podřazujete, motor si klidně vezme jedenáct, dvanáct litrů na sto kilometrů. Při lehké noze a českých dálničních limitech lze jezdit za 8,7 l/100 km.
Během týdenního testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 7,9 l/100 km. To považujeme za příjemnou hodnotu odpovídající objemu motoru a podávaným výkonům. Zvláště, když uvážíme, že těchto hodnot dnes běžně dosahují dvoulitrové čtyřválce a zde je nutné živit ještě pátý válec. Rovněž životnost pětiválce bude daleko větší než u více namáhaného čtyřválce. Své by o tom mohli hovořit majitelé Audi 100 s nesmrtelným 2,5 TDI.
Naměřená dynamika
Zrychlení:
0-100 km/h: 10,8 s
0-120 km/h: 13,9 s
0-140 km/h: 18,0 s
0-160 km/h: 22,4 s
0-180 km/h: 29,4 s
0-200 km/h: 39,9 s
Pružnost:
40 - 80 km/h: 3 st. 4,9 s; 4 st. 6,6 s
60-100 km/h: 3 st. 5,0 s; 4 st. 7,1 s; 5 st. 9,2 s; 6 st. 16,1 s
80-120 km/h: 4 st. 6,5 s; 5 st. 8,6 s; 6 st. 11,4 s
Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně:
1 – 40 km/h při 4 500 ot./min
2 – 70 km/h při 4 500 ot./min
3 – 115 km/h při 4 500 ot./min
4 – 165 km/h při 4 500 ot./min
5 – 210 km/h při 4 500 ot./min
6 – 220 km/h při 3 900 ot./min
Nejvyšší dosažená rychlost: 200 km/h
Převody:
40: 2 - 2400; 3 - 1500; 4 - 1050; 5 - 800; 6 - 700
60: 2 - 3700; 3 - 2300; 4 - 1600; 5 - 1300; 6 - 1050
80: 3 - 3100; 4 - 2200; 5 - 1700; 6 - 1400
100: 3 - 3900; 4 - 2800; 5 - 2100; 6 - 1800
120: 4 - 3300; 5 - 2600; 6 - 2100
140: 4 - 3900; 5 - 3000; 6 - 2500
160 4 - 4400; 5 - 3400; 6 - 2900
Klouzající podvozek
I když Volvo rádo prezentuje S60 jako sportovní sedan, daleko více by mu slušelo označení komfortní sedan. Ve městě dopřává posádce typickou přednost prémiového podvozku v podobě filtrace nerovností bez tupých ran pro posádku. Směrová stabilita je přitom vynikající.
Mimo město se přirozeně projeví starší koncepce podvozku a také švédská škola, i když ji v té době již začala ovlivňovat filosofie Fordu střemhlavě se vrhat do zatáček. Když to zkusíte s Volvem S60, brzy donutíte stabilizaci k horečné práci.
Podvozek Volva pracuje komfortně. Při pokusu utáhnout prudkou zatáčku nevydrží tolik, kolik byste čekali a začne se sunout po tečně ven z předpokládané osy jízdy. Pomůže jen snížení rychlosti a pro příště volba opatrnějšího nájezdu do zákruty.
Rovněž na dálnici se projevují typické přednosti a nectnosti podvozku Volva S60. V přímém směru je absolutně stabilní i v rychlostech kolem 220 km/h. V ostrých zatáčkách na dálnici D1 pak má tendenci ve vysokých rychlostech pomalu klouzat. Není to nijak dramatické a na suchém povrchu se brzy naučíte s takovým podvozkem spolupracovat přidáváním a ubíráním plynu. Ovšem na mokru nebo sněhu radíme opatrnost hodnou řidiče švédského automobilu.
Přesuňme se nyní k samotnému ovládání švédského sedanu. Řízení je poslušné, přesné a přináší jistou zpětnou vazbu. Ta je sice o hodně slabší než u nejlepších konkurentů, na druhé straně není řízení přeposilované a velmi snadno odhadnete, co se právě děje mezi vozovkou a předními koly. Taktéž korekce volantem je vzhledem ke zvolenému převodovému poměru spíše otázkou citu než prudkých pohybů.
S citlivým řízením koresponduje naprosto přesná řadicí páka, se kterou je radost řadit. S tím souvisí zlehka zabírající spojka. A tak jednička vám dovolí dynamický start z křižovatky a podřazení není otázkou boje s kulisou řazení, ale spíše rychlosti vašeho grifu při řazení.
Brzdy u Volva jsou vždy chladné jako švédská ocel, i když nedávno zveřejněný případ reklamace vozu Volvo 850 tvrdí opak. Automobilka zakládající si na bezpečnosti by si ani nic jiného nemohla dovolit. Při prudkém brzdění ponoříte příď více, než byste čekali, je zkrátka znát rok vzniku esšedesátky, tedy rok 2000. Brzdy se dají velice přesně dávkovat a umožňují dobrou práci v technicky projížděných zatáčkách.
Volvo S60 tak představuje skvěle ovladatelný sedan s převážně komfortním nastavením podvozku. Sportovní geny v něm zastupuje tak spíše název než činy. I tak s ním lze jezdit dynamicky a ukázat leckterému řidiči koncová světla. Jen ne v sérii prudkých zatáček, prosím.
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40