Test Volvo S60 D5: méně sportu, více tradice

Osm let ve výrobě znamená u soudobých konkurentů smrt. Ne tak v případě sportovního sedanu S60 švédské automobilky Volvo.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nestárnoucí kráska, Efektní klasika
  2. D5 stále na vrcholu, Naměřená dynamika, Klouzající podvozek
  3. Kam s ním?, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

S60  vznikla v roce 2000 jako sportovní derivát limuzíny S80, uvedené již roku 1998. Novou S60 můžeme jen stěží očekávat, protože nová generace S80 je mnohem kratší a přibližuje se svými vnitřními i vnějšími rozměry právě esšedesátce.

Přesto si u nás vloni S60 našla 83 nových majitelů, z toho 60 dalo přednost naftovému motoru. V čem je postarší Volvo tak výjimečné, že přebíjí i daleko modernější sedan S40 (59 prodaných kusů za rok 2008)?

Nestárnoucí kráska

Design Volva si razí cestu napříč dekádami a módními vlnami. Od buclatých Volv v padesátých letech přes hrany let osmdesátých a devadesátých. V roce 1998 určil směr nový model S80 s typickým barokním stylingem. Od této chvíle můžeme Volva považovat za barokní, i když styl nových modelů by si možná zasloužil zcela nové označení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Určujícím prvkem je mohutná příď se zajímavě lomeným krycím plastem předních světlometů a vystupující přední maskou s typickým grilem. Paradoxem je nesoulad kulatých předních mlhovek s hranatými hlavními reflektory. Rovněž gril pření masky nekoresponduje s tlamičkou v předním nárazníku tak dokonale jako u nejnovějších modelů řad S80/V70/XC70.

Pozvolna se zvedající přední kapota navazuje na ostře se svažující čelní sklo, které tvoří většinu dynamiky v designu sportovního sedanu. Vnější zpětná zrcátka v modelovém roce 2008 jsou vybavena postranními směrovými ukazateli.

Při pohledu zboku zaujme čistá linie karosérie typu sedan s ostře se svažující střechou a masivní spodní částí kabiny zdůrazněnou barokní vlnovkou v úrovni klik dveří. Tato vlna pluje až k zádi vozu, který je poznávacím rysem nového designu automobilů Volvo již právě deset let.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zkrácená záď s negativním sklonem v oblasti koncových svítilen dokresluje dynamiku a vzdáleně připomíná BMW trojkové řady generace E36. Tedy jedno z nejhezčích BMW v dějinách bavorské automobilky. Jistě i na to mysleli designéři Volva, když stvořili esšedesátku.

Typická vlnovka pak ovlivňuje tvar koncových světel s čirou optikou. Víko zavazadlového prostoru má velmi ostro odtrhovou hranu s pseudospoilerem a zakusuje se decentně do zadního nárazníku. Právě tyto detaily činí Volvo S60 i po osmi letech ve výrobě unikátním.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Z pohledu nových konkurentů Volvo S60 zcela jednoznačně zestárlo. Je dnes posledním mohykánem ve výrobním programu Volva, jedinou volbou pro vyznavače tradičního designu Volva, protože všechny ostatní modely prošly tak výraznou designérskou obměnou, že je lze považovat za zbrusu novou generaci nezatíženou dědictvím hranatých modelů osmdesátých a devadesátých let. A v tom je paradoxně největšího kouzlo švédského maratonce. Nevypadá totiž v záplavě moderny tak tuctově.

Efektní klasika

Ani v interiéru se netřeba obávat moderny, Volvo zde představuje vlastní pojetí nadčasovosti a spojuje ji s příkladnou ergonomií. Jednoduchost tvarů a logika ovládání jsou tak příkladné, že by mohly být japonským konkurentům dodnes vzorem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při otevření dveří zaujme kompozice kvalitní měkčených plastů, černé kůže s obšíváním a matného hliníku. To dohromady doplňuje fascinující vůně kůže, která prostoupí smysly všech milovníků luxusu.

Tak třeba jen tvarování výplní dveří je uměleckým dílem, podobně palubní deska s typicky natočeným středovým panelem a přehledným přístrojovým štítem. Naučíte-li se ovládat jedno Volvo, po přesednutí do jiného ani sekundu neváháte, kde je který ovládací prvek. Vtipným detailem je řadicí páka na středovém tunelu v podobě golfového míčku.

Hodnotit ergonomii předních sedadel příliš dobře nelze. Jak máme napsat, že jsou nejlepší ve své třídě? Nelze pak dlouze popisovat jak se v nich sedí, jak se cítíte po delší cestě, když vlastně ani necítíte svá záda. Opravdu, předním sedadlům ve Volvu S60 schází snad jen masážní schopnosti sedadel v Maybachu k absolutní dokonalosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zadní sedadla nepostrádají ergonomii a hýčkají cestující stejně dobře jako si je užívají řidič a spolujezdec. Nechybí samozřejmě loketní opěrka, zásuvka na 12 Voltů nebo výdechy klimatizace. Přesto právě vzadu se skrývá hlavní slabina švédského oře - prostornost v oblasti kolen a nártů je totiž na dnešní poměry tragická a lze ji srovnat se Škodou Octavia 1. generace.

Volvo S60 ani nijak moc nezakrývá, že více než čistokrevným pětimístným sedanem je sedanem 2+2, kde ti dva vzadu jsou tiše trpěni a třetí přímo mučen. Tak tragické to není, ale dozadu se skutečně vejdou spíše malé děti, než dvoumetrový dlouhán, případně obtloustlá paní domu. Volvo má totiž nepochopitelný sklon k tomu šetřit místem na zadních sedadlech, což potvrzují všechny její modely kromě XC90. Možná je to klasický švédský smysl pro šetrnost, který dosud Francouzi nepochopili.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor o objemu 424 litrů plně postačuje, v případě sklopení zadních sedadel jej lze zvětšit na  808 litrů. Specialitou je překližková přepážka, která umožňuje rozdělit zavazadelník na dva prostory.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nestárnoucí kráska, Efektní klasika
  2. D5 stále na vrcholu, Naměřená dynamika, Klouzající podvozek
  3. Kam s ním?, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků