Test Volvo C70 D5: švédský univerzál

Kupé i kabrio, úsporné i výkonné. Je Volvo C70 D5 dokonalým autem, nebo jen nesmyslným mixem protichůdných vlastností?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Napřed kupé..., ...potom kabriolet
  2. Na vlastní kůži, Varianta 1: Jste samotář, Varianta2: Vozíte rodinu, Varianta 3: Vozíte milenku, Varianta 4: Vozíte milenky
  3. Tah na D5, Městem kupředu, Střemhlav do zatáček, Dálnice mu sluší i se staženou střechou
  4. Naměřená dynamika, Vysoká cena za výjimečnost, Technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie

Sluníčko nás pomalu opouští, listí na stromech žloutne, ale tu a tam se přesto rozzáří slunce jako by byl ještě červenec. Jedno takové babí léto jsme měli v testu. Kabriolet dnes není sezónní zboží, a proto Volvo nabízí auto pro celý rok, pro každé počasí a snad i pro radost. Budete mít za volanem kupé-kabrioletu Volvo C70 skutečně dostatek důvodů k radosti?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Napřed kupé...

V roce 1998 se představila světu první generace modelu C70. Vyráběla se jako kupé s pevnou sřechou, nebo kabriolet s plátěnou střechou. V roce 2005 si to Volvo rozmyslelo a oba vozy spojila v jeden. Vznikla tak druhá generace a dle mého soudu nejkrásnější kabriolet na českém trhu. Vychází z menšího modelu S40, přesto se může směle srovnávat s daleko dražšími a většími konkurenty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Příď Volva v magické temné modři ovládá dvojice agresivních předních světlometů s čirou optikou a namodralým věnečkem kolem potkávacích světel. Integrované blikače jsou díky značnému zaoblení blatníků hodně vzadu a výrazný lem předního blatníku dotváří dynamiku vozu při čelním pohledu.

Předsunutý gril přední masky se rozebíhá spolu s kapotou, naopak přední nárazník je odlehčen výraznými prolisy a průduchy. Dynamiku opět díky zaobleným blatníkům viditelné rozměrné přední pneumatiky. Od předních blatníků se táhne decentní linie, z boku vozu elegantně přečnívají vnější zpětná zrcátka s postranními ukazateli směru.

Při pohledu na profil vozu už přece jen nějakou chybu lze spatřit. Decentní linka táhnoucí se o předního blatníku nemá žádné dynamické vedení, kterým oplývají třeba kabriolety BMW. Zboku tak Volvo působí na přídi stále agresivně, ale čím dále dozadu, tím usedlejší je. A to je docela škoda při takovém temperamentu přídě.

Design skládací pevné střechy je vyřešen na jedničku, střecha působí lehce a vzdušně, perfektně pak navazuje na decentní záď s negativním zkosením koncových svítilen. Skutečnou lahůdkou jsou krásná osmnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 235/40.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Záď vozu vypadá lehce rozporuplně. Víko zavazadlového prostoru by bylo elegantnější, kdyby mu trochu ubylo na centimetrech. Záď je zkrátka příliš dlouhá a ke zbytku vozu trochu nepasuje. Ani subtilní C sloupky nedávají naději na změnu poměru mezi masivním spodkem a příliš subtilní střechou. Nicméně i tak působí C70 čistěji než mnozí jeho konkurenti z řad kabrioletů s pevnou střechou, k čistotě vzhledu trojkového kabria od BMW, které použilo vícedílnou střechu, má ale pořád daleko. Dlouhé víko je navíc obdařeno jednoduchou odtrhovou hranu, která vůbec nezvýrazňuje agresivitu vozu tak, jak to činí příď. Proč? To by měla být spíše otázka na designéry jinak povedeného uměleckého díla, kterým C70 je.

Záď se nese v linkách kosodélníku, jehož tvary kopíruje víko zavazadlového prostoru po zkosení za odtrhovou hranou. Barokní koncové svítilny s dvojicí kruhových lamp a spodní průhlednou části ukazatelů směru působí decentně, stejně jako skromné označení C70 a D5.

Rovněž zadní nárazník je příliš jednoduchý, než aby vyvolával emoce. Nápravu zjednává až dvojice koncovek, jenže opět jen v malém provedení. Možná by to chtělo malý tuning... Než se do něho ale pustíme, je třeba si vůz prohlédnout jako celek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

C70 působí harmonicky, i když záď je oproti přídi hodně decentní svými detaily a zárověn nepřehlédnutelná svou velikostí. Volvo ale zřejmě i u vozů tohoto ražení zůstane jako vždy konzervativní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

...potom kabriolet

Možná ještě zcela nechápete, proč nejdříve hájím, poté haním a pak zase hájím design Volva C70. Vysvětlení je nasnadě – posuzovali jsme totiž kupé C70, totiž césedmdesátku s nataženou střechou. Jak se změní design vozu po jejím stažení?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nikam nespěchám, v klidu startuji ryčný pětiválec pod kapotou. K otevření střechy je třeba stát na místě, mít zapnutý motor, držet nohou brzdu a navíc ještě tlačítko ovládající elektromotory stahování pevné střechy. To je hodně úkonů a pojistek a když vzpomeneme na první kabriolet s pevnou stahovací střechou značky Citroën, tam se dala střecha stahovat i za jízdy a to byla třicátá léta dvacátého století. Jenže časy se mění, záruky prodlužují, a tak se Volvo jistí před uživateli, kteří by náhodou chtěli otevírat střechu při průjezdu po retardérech a mohli by ji poškodit. Takto ji nepoškodí nikdo a otevírání střechy je bohužel takřka byrokratický úkon. Ještě že samotné stahování střechy trvá jen pár sekund.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po stisknutí tlačítka se automaticky spustí boční prosklení dolů, otevře se zavazadlový prostor, uvolní se pojistka prvního dílu hned za rámem čelního skla a tento díl se pomalu zvedne nahoru. V polovině jeho zvedání a skládání na prostřední díl se zvedne také zadní díl se zadním sklem a začne se rovněž skládat. Po vytvoření harmoniky ze všech tří střešních dílů se tato konstrukce sklopí do zavazadlového prostoru. Ten se poté automaticky zavře a boční prosklení se opět vysune nahoru. Během 19 sekund jsme místo kupé získali pohledný kabriolet. Co se na C70 změnilo?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Záď vozu nyní působí jako romantická benátská barka, možná také jako miniaturní jachta na plavby po rozbo(u)řených českých vozovkách. U kupé nedopracovaná agresivita zádi najednou ztrácí pointu, tmavě modrá metalíza bravurně ladí s bílou kůží v interiéru, ladné křivky oznamují zrození krásy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Díky osmnáctipalcovým kolům „s výpletem“ má Volvo C70 v sobě cosi z elegance kabrioletů na sklonku čtyřicátých let v Americe. Jako první mě na mysli vytanula vzpomínka na román The last convertible. C70 sice jistě není poslední, ale může být ještě elegantnější kabriolet? Existuje takový kabriolet? Vždyť krásou je souměřitelné jen trojkové BMW...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Napřed kupé..., ...potom kabriolet
  2. Na vlastní kůži, Varianta 1: Jste samotář, Varianta2: Vozíte rodinu, Varianta 3: Vozíte milenku, Varianta 4: Vozíte milenky
  3. Tah na D5, Městem kupředu, Střemhlav do zatáček, Dálnice mu sluší i se staženou střechou
  4. Naměřená dynamika, Vysoká cena za výjimečnost, Technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie

bazar

Volvo C30 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 147 473 km
Cena: 136 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 111 860 km
Cena: 430 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2009
Stav: 162 613 km
Cena: 386 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2009
Stav: 132 860 km
Cena: 356 000 Kč
Volvo XC70 2,4
Rok výroby: 2005
Stav: 368 944 km
Cena: 96 000 Kč
Volvo V50 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 155 357 km
Cena: 117 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků