Test Volvo C30 D5: naftová symfonie

Prestižní značka, okouzlující design, vynikající podvozek a silný diesel pod kapotou. Volvo C30 D5 vypadá jak dar z nebes, je jím skutečně?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér ve znamení křivek a stínů, Interiér ve své kůži
  2. Motor a jeho spotřeba, Podovzek a jízda, Ovladatelnost
  3. Naměřená dynamika, Závěr, cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Po testu benzinové šestnáctistovky jsme si říkali: výborný podvozek, nemastný neslaný motor. Tradiční švédská dépětka nás chce přesvědčit, že nafta pod kapotou stylovému hatchbacku se sportovními sklony opravdu chutná. Jak se mu to podařilo? Opravdu nafta nepatří do kamen?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve znamení křivek a stínů

Švédský hatchback měří na výšku 1 447 mm, na délku 4 252 mm, na šířku 1 782 mm a rozvor kol činí 2 640 mm. Jak jsem již popisoval v prvním testu tohoto krasavce, jeho design upoutává pozornost kolemjdoucích bez ohledu na věk. Je v něm cosi dětského, co jej přibližuje k hračkám s přehnanými spoilery, které jsme všichni milovali.

Abyste pochopili symboliku Volva C30, postavte jej v podvečerním sluníčku do stínu a kochejte se. Vzniklé obrazce kopírují duši malého Volva. Mohutný gril s logem automobilky se vynořuje z přítmí v trojici s hravými předními světlomety, které ještě zvýrazňuje tmavé stínování jednotlivých stěn reflektorů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Stále znovu překvapuje hravost předního nárazníku tvořícího celek s mohutnou přídí. Z kompaktního celku vystupují jen drobné otěrové lišty pod předními reflektory, které vypadají jako slzy, a výrazný přední spoiler, na nějž ale navazují linky táhnoucí se po bocích i zádi.

Masivní boky vycházející ze sedanu S40 ještě zvýrazňují lemy velkých blatníků kontrastující s čistou plochou karosérie. Na minulost upomíná nakopnutá záď s rysy sportovních fastbacků a hatchbacků Volvo ze sedmdesátých a osmdesátých let. K tomu vcelku decentní sedmnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 205/50.

Záď se nese ve tvaru moderny, i když její tvary jsou v podstatě historické. Vždyť páté dveře v podobě skla s ocelovým rámem měla už Volva v sedmdesátých letech. Koncové svítilny přinesl zajímavý tvar, který si nyní vypůjčila i poslední generace kombíku V70 a allroadu XC70.

Trochu nezvyklé na evropské poměry je ukončení zádi masivním nárazníkem v rovině s karosérií. Připomíná to nafouknutý hothatch, kterým Volvo skutečně je. Ještě štěstí, že vzadu má k dispozici také malé přítlačné křídlo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve své kůži

Architektura interiéru C30 je plně převzata ze sesterských modelů S40/V50. Patří k nim vynikající ergonomie předních sedadel, jednoduchá palubní deska se stylovým středovým panelem nebo nedostatek místa na zadních sedadlech.

Palubní deska tvoří jednolitý celek s měkčenými plasty na povrchu a dokonalou ergonomií pracoviště řidiče. To tvoří přístrojový štít s analogovými přístroji a displejem palubního počítače, dále předsunutý středový panel s ovladači klimatizace nebo audiosoustavy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedadla cétřicítky čalouní jemná kůže nebohého skotu. Přední sedadla rozlišují mezi řidičem a spolujezdcem. Řidič má k dispozici elektronické ovládání a posun sedačky, spolujezdec si musí vystačit se svými pažemi. Sedadla kopírují tvary z větších modelů včetně aktivní opěrky hlavy.

Zadní sedadla poskytují radost dvěma méně vzrostlým pasažérům. Měříte-li dva metry, měli byste raději hlavu sklonit dříve, než na prvním hrbolu ucítíte střechu z pravé švédské oceli. Ergonomie dvojice zadních sedaček je naprosto srovnatelná s předními sedadly a C30 tak sází především na pohodlí. Důkazem toho je i stylová středová loketní opěrka oddělující obě sedadla. Nastupování dozadu pak vždy připomene časy, kdy se nadšení zákazníci soukali do třídvéřových hatchbacků. Ty jsou dnes v absolutní menšině.

Zavazadlový prostor má základní objem pouhých 446 litrů, zvětšit jej lze sklopením zadních sedadel. Rovné dno ukrývá plnohodnotnou rezervu a povinnou výbavu, zavazadlový prostor je bez klasického horního plata.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér ve znamení křivek a stínů, Interiér ve své kůži
  2. Motor a jeho spotřeba, Podovzek a jízda, Ovladatelnost
  3. Naměřená dynamika, Závěr, cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Za volantem Škody Octavia RS Combi 2.0 TSI: Kabel nechte Bruselu, berte tuhle!

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TSI

Vyzkoušeli jsme Škodu Octavia RS. Tu správnou Škodu Octavia RS. A tady je pár důvodů, proč byste se měli zajímat právě o verzi, o které si dnes budeme povídat.

včera | Jan Mička | 73 příspěvků
Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

S novou Škodou Octavia Scout jsme poprvé jezdili už v pondělí, o dojmy se však můžeme podělit až teď. Jak jezdí s nejsilnějším a v současnosti jediným dostupným motorem v Česku?

3.  12.  2020 | Jan Mička | 106 příspěvků
TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků