Test Volvo C30 D5: naftová symfonie

Prestižní značka, okouzlující design, vynikající podvozek a silný diesel pod kapotou. Volvo C30 D5 vypadá jak dar z nebes, je jím skutečně?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér ve znamení křivek a stínů, Interiér ve své kůži
  2. Motor a jeho spotřeba, Podovzek a jízda, Ovladatelnost
  3. Naměřená dynamika, Závěr, cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Po testu benzinové šestnáctistovky jsme si říkali: výborný podvozek, nemastný neslaný motor. Tradiční švédská dépětka nás chce přesvědčit, že nafta pod kapotou stylovému hatchbacku se sportovními sklony opravdu chutná. Jak se mu to podařilo? Opravdu nafta nepatří do kamen?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve znamení křivek a stínů

Švédský hatchback měří na výšku 1 447 mm, na délku 4 252 mm, na šířku 1 782 mm a rozvor kol činí 2 640 mm. Jak jsem již popisoval v prvním testu tohoto krasavce, jeho design upoutává pozornost kolemjdoucích bez ohledu na věk. Je v něm cosi dětského, co jej přibližuje k hračkám s přehnanými spoilery, které jsme všichni milovali.

Abyste pochopili symboliku Volva C30, postavte jej v podvečerním sluníčku do stínu a kochejte se. Vzniklé obrazce kopírují duši malého Volva. Mohutný gril s logem automobilky se vynořuje z přítmí v trojici s hravými předními světlomety, které ještě zvýrazňuje tmavé stínování jednotlivých stěn reflektorů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Stále znovu překvapuje hravost předního nárazníku tvořícího celek s mohutnou přídí. Z kompaktního celku vystupují jen drobné otěrové lišty pod předními reflektory, které vypadají jako slzy, a výrazný přední spoiler, na nějž ale navazují linky táhnoucí se po bocích i zádi.

Masivní boky vycházející ze sedanu S40 ještě zvýrazňují lemy velkých blatníků kontrastující s čistou plochou karosérie. Na minulost upomíná nakopnutá záď s rysy sportovních fastbacků a hatchbacků Volvo ze sedmdesátých a osmdesátých let. K tomu vcelku decentní sedmnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 205/50.

Záď se nese ve tvaru moderny, i když její tvary jsou v podstatě historické. Vždyť páté dveře v podobě skla s ocelovým rámem měla už Volva v sedmdesátých letech. Koncové svítilny přinesl zajímavý tvar, který si nyní vypůjčila i poslední generace kombíku V70 a allroadu XC70.

Trochu nezvyklé na evropské poměry je ukončení zádi masivním nárazníkem v rovině s karosérií. Připomíná to nafouknutý hothatch, kterým Volvo skutečně je. Ještě štěstí, že vzadu má k dispozici také malé přítlačné křídlo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve své kůži

Architektura interiéru C30 je plně převzata ze sesterských modelů S40/V50. Patří k nim vynikající ergonomie předních sedadel, jednoduchá palubní deska se stylovým středovým panelem nebo nedostatek místa na zadních sedadlech.

Palubní deska tvoří jednolitý celek s měkčenými plasty na povrchu a dokonalou ergonomií pracoviště řidiče. To tvoří přístrojový štít s analogovými přístroji a displejem palubního počítače, dále předsunutý středový panel s ovladači klimatizace nebo audiosoustavy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedadla cétřicítky čalouní jemná kůže nebohého skotu. Přední sedadla rozlišují mezi řidičem a spolujezdcem. Řidič má k dispozici elektronické ovládání a posun sedačky, spolujezdec si musí vystačit se svými pažemi. Sedadla kopírují tvary z větších modelů včetně aktivní opěrky hlavy.

Zadní sedadla poskytují radost dvěma méně vzrostlým pasažérům. Měříte-li dva metry, měli byste raději hlavu sklonit dříve, než na prvním hrbolu ucítíte střechu z pravé švédské oceli. Ergonomie dvojice zadních sedaček je naprosto srovnatelná s předními sedadly a C30 tak sází především na pohodlí. Důkazem toho je i stylová středová loketní opěrka oddělující obě sedadla. Nastupování dozadu pak vždy připomene časy, kdy se nadšení zákazníci soukali do třídvéřových hatchbacků. Ty jsou dnes v absolutní menšině.

Zavazadlový prostor má základní objem pouhých 446 litrů, zvětšit jej lze sklopením zadních sedadel. Rovné dno ukrývá plnohodnotnou rezervu a povinnou výbavu, zavazadlový prostor je bez klasického horního plata.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér ve znamení křivek a stínů, Interiér ve své kůži
  2. Motor a jeho spotřeba, Podovzek a jízda, Ovladatelnost
  3. Naměřená dynamika, Závěr, cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků