Test Volva XC60: Ctí tradiční hodnoty, obhájí ale kráska svou cenovku?

Čerstvě po vstupu druhé generace na trh jsme otestovali Volvo XC60 s motorizací D4.
Seznam kapitol
  1. Test
  2. Technické údaje
Radosti
Charakteristický design
Kvalitní kabina a dobrá sedadla
Prostor pro posádku
Přehledný infotainment
Pohodlný a přitom jistý jízdní projev
Armáda bezpečnostních asistentů ve standardu
Skvělé odladění semi-autonomního řízení
Starosti
Až příliš lehké řízení s velmi dlouhým převodem
Převodovka v nízkých rychlostech občas zazmatkuje
Vyšší spotřeba
Vysoká cena
8  /10
Pokračování testu
Fotogalerie39 fotografií
DSC04194.jpg DSC04191.jpg DSC04192.jpg

První generace Volva XC60 stavěla do značné míry na základech mateřského Fordu. Celých devět let, kdy toto SUV střední třídy zůstávalo na trhu, spoléhali Švédové především na tento model. Podržel automobilku i v těžkých chvílích.

Poté, co přišel nový čínský majitel, moderní platformu SPA nejprve nadělil velkým "devadesátkovým" modelům. S ní i nový designový jazyk, filosofii infotainmentu a sestavení interiéru. Téma "Volva nové generace" se nyní přenáší právě i na menší XC60. Souvisí s tím i přezbrojení na striktně čtyřválcové dvoulitry a další specifické vlastnosti, které jsou součástí nové strategie.

Může mít novinka stejné ambice, jako její předchůdce? Vyzkoušeli jsme vůz v prostřední výbavě Momentum s motorem D4 a automatickou převodovkou.

Thorovo kladivo přitvrdilo muziku

Zatímco předchůdce sázel na elegantní až zakulacené tvary, druhá generace je zejména při pohledu zezadu hranatější. Pokud už ale máte v oku větší modely Volva, nic vás nepřekvapí. XC60 totiž striktně následuje designový styl větších bratrů, včetně charakteristických předních LED světlometů s denním svícením ve tvaru "Thorova kladiva".

Testovaný vůz byl vybaven nejvyšší specifikací těchto světlometů. Jejich výkon je skvělý, segmenty se natáčejí a navíc umí vykrývat ostatní vozy. Když jsme jeli v lehké noční mlze, která zviditelnila světelné paprsky, byla to zajímavá show. Přesto si myslíme, že třeba nový Opel Insignia, který jsme zkoušeli nedávno, kolem ostatních vozů vytváří těsnější stín.

Volvo vystavuje novinku XC 40 v obchodních centrech

Volvo vystavuje novinku XC 40 v obchodních centrech

Světlomety přímo navazují na masku chladiče, stejně jako kapota. To vytváří situaci složitou a drahou na precizní konstrukci, ale zároveň velmi ladnou na pohled. Z boku vyniknou velká kola. Měli jsme obuté osmnáctipalcové disky, které tvoří základ nabídky a nabídnou balónové pneumatiky. Dynamičtější siluetu doplňuje záď, u níž jsme si pochvalovali svítilny zatažené až do víka kufru, a především pravé koncovky výfuku - dnes čím dál vzácnější věc.

Celkově nová XC60 rozhodně dokáže zaujmout. Okamžitě poznáte, že jde o Volvo, přitom ale působí lehčím a dynamičtějším dojmem než XC90 - přesně, jak od tohoto modelu očekáváte.

Útulná a prostorná kabina

Uspořádání interiéru následuje moderní Volva. Ještě, než do něj sedáme, nás zaujalo čalounění. I když jsme během týdenního testu od spolujezdců zaznamenali pár pokrčených nosů, nám se tahle "babičkovská" látka opravdu líbí. Je doplněna kůží a absolutně sedí k charakteru interiéru. Ten bychom označili především za útulný.

Volva tento pocit prostě umí navodit a to ani nemusíte mít dřevěné obložení. Sedadla s typickými opěrkami hlavy jsou velmi pohodlná a snadno si najdete i příjemnou řidičskou pozici. Materiály všude, kam dosáhnete, zaslouží chválu, stejně jako jejich sesazení. Snad jen s výjimkou vrzající přihrádky u spolujezdce, kde to spraví trocha vazelíny...

Informačně-zábavný systém Sensus je jako u ostatních modelů orientován vertikálně, zde je k dispozici v inovované verzi. V dotykové mánii dnešních vozů obstojí díky rychlosti a především logičnosti. Kvitujeme oddělené ovládání hlasitosti nebo třeba vyhřívání oken. V prosinci pak do Česka konečně plnohodnotně dorazí Volvo On Call, který funguje přes aplikaci v mobilním telefonu, a díky němuž si už můžete na dálku zatopit.

Jak pustit nezávislé topení v novém Volvu? Jen tak, že do něj nastoupíte

Jak pustit nezávislé topení v novém Volvu? Jen tak, že do něj nastoupíte

Důležité je mít Volvo vybavené digitálním přístrojovým štítem. Poté lze mapu navigace umístit právě za volant a nevadí, že při ovládání rádia a jiných funkcích si na hlavním displeji navigační pokyny skryjete. Z volantu a přes obrazovku za ním lze ovládat většinu funkcí. To nahrává režimu používání, kdy právě dotykový displej uprostřed můžete přenechat spolujezdci - to může ušetřit nejedny rodinné dohady...

XC60 nabídne i dostatek prostoru. Na zadních sedadlech si za sebe redaktor výšky 190 cm pohodlně sedl, podle automobilky se jedná o nárůst o 17 mm oproti předchůdci. Do modelu bez střešního okna jsme se bez problémů vešli i s narovnanou hlavou. Zavazadlový prostor o základním objemu 505 litrů je třídním průměrem. Zamrzí ale roleta. Je sice příjemné, že ji lze v kolejnici zvednout, ale zpátky už se zavřením víka nesjede a poté překáží ve výhledu.

Při nastupování a vystupování potěší také dveře s těsněním překrytým až ke spodní hraně - díky tomu se neumažete od špinavých prahů. Důležitým detailem pro rodinu je také senzor bezklíčového odemykání umístěný i na zadních klikách - to ani v této třídě není samozřejmostí.

Na řidiče myslí více, ale tvář si zachová

Příjemný posez za volantem, moderní podvozek s lichoběžníkovou přední nápravou či relativně lehká konstrukce slibují dobré jízdní vlastnosti. Jistě, od SUV Volva žádné sportování nikdo nečeká, ale umí překvapit.

Především přilnavost předních kol je velmi dobrá a při utažení zatáčky se chová předvídatelně. Pohon všech kol je ale i v extrému soustředěn na neutrální, spíše však nedotáčivé chování - hravost Alfy Romeo Stelvio zkrátka nečekejte. Krom logiky pohonu všech kol nenahrává řidičskému nadšení ani řízení. To je v komfortním módu velice lehké. V tom dynamickém sice ztuhne, ale dlouhý převod zůstává - je zkrátka naladěno na pohodu, ale to je vzhledem k zaměření auta naprosto v pořádku.

Na osmnáctipalcových kolech je především komfortní, a to nemusíte mít ani příplatkový vzduchový podvozek, díky kterému má Volvo plnohodnotnou odpověď na německé soupeře a také Range Rover Velar. Odpružení s dlouhými zdvihy těží zejména z tuhé karoserie, do které se může opřít. Podvozek zároveň není houpavý. Nerovnosti odfiltruje a ani v extrému nepustí kola do dorazů a karoserii stále drží stabilizovanou.

Poprvé bez znaku Volvo. Polestar poodhaluje své kupé!

Poprvé bez znaku Volvo. Polestar poodhaluje své kupé!

Špičkové je odhlučnění. Jedná se o jedno z nejtišších aut ve třídě, ať už posuzujeme hluk od kol či ten aerodynamický. Právě lánům odhlučňovacích hmot přisuzujeme i tichost dvoulitrového turbodieselu. Po nastartování se dost zachvěje a za studena není sám o sobě z nejtišších. Jedná se o jeden z těch jakoby "napumpovaných" agregátů, jaké plodí poslední emisní regulace. Ale jak jsme už zmínili, odhlučnění, které zahrnuje i izolované víko motoru, svou práci koná dobře a vy si tak můžete dokonale vychutnat audiosoustavu, která hraje i v základní konfiguraci překvapivě dobře.

Motorizace D4 značí prozatimní základ dieselové nabídky. Dvoulitr tedy umí 190 koňských sil a je dopován dvěma turbodmychadly. Nad ním stojí verze D5, která už však neznamená pětiválec, ale stejný čtyřválcový dvoulitr se systémem PowerPulse, tedy kompresorem, který v nízkých otáčkách pomáhá menšímu z turbodmychadel. Svou úlohu zastane stejný motorový blok i v roli D3 s jedním turbodmychadlem od příštího roku.

Modrý odznak na zádi testovaného vozu prozrazuje, že se softwaru motoru věnovali u Polestaru. Krom toho, že už si polární hvězda vysloužila samostatnost, upravují její technici i řídící jednotky běžných verzí. Výkon díky tomu poskočil na 200 koní. Optimalizace měla za cíl zlepšit odezvu motoru a vyhladit průběh točivého momentu a výkonu při zachování normované spotřeby a tovární záruky.

Povedlo se. Poté, co jsme jednorázově vyzkoušeli i verzi D5, dokonce tvrdíme, že bychom D4 pro plynulost zátahu upřednostnili. Spárován je motor s osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin. Výtku, kterou k pohonnému ústrojí máme, si mohou oba kolegové navzájem přehazovat.

Vadila nám totiž přílišná napruženost a nervozita tohoto spojení. I v komfortním módu má totiž plynový pedál bleskovou odezvu, což lze přičíst na vrub právě optimalizaci Polestar. To by nevadilo, možná spíš naopak, ale převodovka je zároveň v některých situacích až zbrklá. Na to, jak se jinak jedná o maximálně rychlou a jemnou skříň, vás překvapí, pokud například z mírného brzdění najednou jemně sešlápnete plyn. Místo toho, aby převodovka jemně proklouzla měničem a nabídla znovu točivý moment, zamkne měnič velmi rychle a výsledkem je jemné cuknutí, které ke skandinávské atmosféře uvnitř nepasuje.

Nynější generace Volva XC90 vydrží sedm let. Tu novou budou vyrábět v USA

Nynější generace Volva XC90 vydrží sedm let. Tu novou budou vyrábět v USA

Ano, výkon máte hned ale za tuhle cenu... Zároveň nelze přesně říci, kdy takto vůz zareaguje. Není to nic, kvůli čemu byste denně šíleli, jen právě ve městských podmínkách občas zazmatkuje.

Spotřeba vcelku nadopované jednotky závisí na stylu jízdy. Ploužením se v kombinovaném režimu můžete pohybovat kolem šesti litrů, v praxi, s větší dávkou města a dálnic však můžete počítat až s osmi. Od SUV s pohonem všech kol a automatickou převodovkou ale takového hodnoty očekáváte.

Volvo nezklame v oblasti aktivní bezpečnosti. Tu pasivní jsme naštěstí nezkoušeli, ale v crash testech je tato automobilka jako doma. Logika a komfort ovládání či odladění samotného chování vozu během semi-autonomního režimu Pilot Assist je však nejlepší ze všech podobných systémů v dnešních vozech. Umí už dokonce pomoci při vyhýbacím manévru.

Závěr: Za dobré se připlácí

Cena testovaného vozu se vyšplhala na 1 572 800 korun. Je to moc nebo málo? Výbava Momentum je prozatímním základem, stejně jako motor D4. Prvky výbavy jako LED světla, navigace či balík semi-autonomního řízení si většina zákazníků bude chtít připlatit a žádné zbytečnosti navíc ve výbavě nebyly. Základní cena od 1,3 milionu se sice na billboardy moc nehodí, ale na obranu Volva je třeba říci, že méně výkonné motory cenovku ještě stlačí.

To však nemění nic na tom, že verze Inscription s výkonnějším motorem D5 a luxusní výbavou navrch už se nebezpečně blíží dvěma milionům. A to se stále bavíme o autě střední třídy. Konkurenti mohou být ve srovnatelném vybavení o desetitisíce levnější, ale důležité je, že nová XC60 jako prémiové zboží skutečně působí.

Jedná se o pohodlný, veskrze příjemný a útulný rodinný vůz, který následuje hodnoty Volva - je přesně tím autem, do kterého se v podzimním či zimním nečase opravdu těšíte. Mezigenerační zlepšení v oblasti zpracování interiéru, odhlučnění a jistoty podvozku je markantní. A na kormidlování řízení s dlouhým převodem či nabuzený software převodovky si po delším vzájemném soužití zvyknete.

Prohlédněte si komentovanou fotogalerii s dalšími postřehy z testování:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Test
  2. Technické údaje
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky