Test Volkswagenu Polo 1,4 TDI: neúspornější motor

Už v době, kdy Volkswagen začal v roce 1981 pojmenovávat novou řadu vozidel podle meteorologických jevů, se stal typ Polo jedním z nejpopulárnějších a nejúspěšnějších. Letos přišla na český trh nejnovější generace a s ní celá řada novinek. My jsme při testu jezdili s vozem 1,4 TDI.
Test Volkswagenu Polo 1,4 TDI: neúspornější motor

Polo se vzhledem přední masky přiblížilo typu Lupo a oby vozy připomínají vzdáleně tvář Mercedesu-Benz E. Hlavně „čtyřokým“ pohledem na svět. Ačkoliv patří mezi malé vozy, prostorem uvnitř neskrblí.

Dostatek místa mají především cestující vpředu, vzadu je to o něco málo horší. Vzhledem ke kategorii si ovšem v tomto směru není možné stěžovat. Poněkud horší je to už s komfortem ovládání některých zařízení. Zejména větrání a klimatizace a především rádia. Tlačítka spínače mechanické klimatizace a klapky na uzavření vnitřní cirkulace vzduchu jsou totiž podsvícená, ale tak slabě, že za běžného denního světla není možné identifikovat, zda je klimatizace zapnutá či nikoliv.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Naprosto nepochopitelné je však užití rádia s označením VW Alpha. Nemá displej, na němž by se zobrazoval název stanice, nemá dokonce ani možnost ladění – jen je třeba vždy počkat, až automat na některou stanici naladí a pak ji uložit na jednu ze šesti pamětí. K dispozici je sice tlačítko s funkcí AF, ale rádio samo stanici s RDS neuloží. Pokaždé, když už dosah vysílače slábne, je třeba AF stisknout. V terénu, kde se příjmové podmínky rychle mění, nedělá řidič vlastně nic jiného než sám na automatu ladí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Čtyři světlomety připomínají daleko větší a vznosnější Mercedes-Benz
--- Vnitřek naopak v sobě nezapře dědictví jiných koncernových vozů včetně škodovek

Podstatně komfortnější je vlastní ovládání vozu. Sedí se ne „na“ sedadle, ale „v“ sedadle, ta přední mají velmi dobré boční vedení v zatáčkách. Přesné a krátké řazení nedělá sebemenší potíže. Jednotlivé rychlostní stupně tam padají rychle a bez zaváhání.

S tím samozřejmě souvisí akcelerace. Při prvním rozjetí ve městě se zdá, že motor disponuje značnou mírou zrychlení. Vznětový přeplňovaný motor se ochotně vytáčí, na diesel skutečně neobvykle. Pohled na otáčkoměr překvapí – ručička je hned na hranici červeného pole. Je ale potřeba řadit včas a nenechat motor zbytečně vytáčet. Jestliže se zapomenete a necháte dosáhnout otáčky až 5000 a teprve potom přeřadíte, motor výrazně ožije. I nutnost častějšího řazení je projevem maloobjemového motoru.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Sedačky se tvůrcům interiéru povedly --- Zavazadlový prostor je poměrně malý

Výrazně se projeví hlavně okamžitě po vyjetí do volného prostoru mimo město. Říká se, že objem nelze ničím nahradit. V tomto případě to platí absolutně. Ačkoliv motory TDI od VW jsou proslulé, objem 1,4 zůstává stále čtrnáctistovkou. Od rychlosti 120 km/h se už ručička rychloměru zvedá jen velmi, velmi zvolna. Jakmile se vůz rozjede na vyšší rychlost a nehrozí mu stoupání, pak si – s minimálním zatížením – tu rychlost udrží. Běda ale, jakmile ji chceme zvýšit. Faktem zůstává, že nedostatek akcelerační schopnosti motor pokorně omluví velmi nízkou spotřebou. Při běžné jízdě se průměr pohybuje kolem 5 l nafty na 100 km, při provozu na dálnici trvale vyšším rychlostním průměrem stoupá na 6,5 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Pod nešťastným rádiem s označením VW Alpha je vidět na spodní hraně dvojice tlačítek,
jejíž podsvícení zůstává neviditelné --- Pokud nechceme po agregátu zázraky, rozhodně
nás uspokojí – zejména spotřebou

VW Polo bylo vždycky známé svými dobrými jízdními vlastnostmi a nová generace je ještě povyšuje. Relativně krátký rozvor i rozchod má za následek pochopitelně omezený komfort, vůz má blíže k tvrdšímu a jaksi sportovnějšímu charakteru. V zatáčkách se vůbec nenaklání, nedotáčivý je minimálně.

Klapavý zvuk vznětového motoru doprovázený jemným hvízdáním turbodmychadla proniká i do prostoru pro cestující. Ten první zejména chvilku do zahřátí. Polo je přeci jen malý vůz a musíme mu proto leccos z komfortu odpustit. Na svezení je ale velmi příjemný. 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Označení TDI skromně mlčí o tom, že objem je pouhých 1,4 l
--- Z předchozího pola zůstala podobná silueta

bazar

VW Polo 1
Rok výroby: 2015
Stav: 43 737 km
Cena: 200 000 Kč
VW Polo 1
Rok výroby: 2001
Stav: 97 596 km
Cena: 38 000 Kč
VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků