Test Volkswagen Up! Shiftmatic: šUp!em městem bez spojky

Vyzkoušeli jsme pro vás nejmenší Volkswagen současnosti v pozoruhodné kombinaci s převodovkou Shiftmatic s robotizovaným řazením.
Seznam kapitol
  1. Zaostřeno na převody, Nabídka verzí, High up! a zkoušený vůz
  2. Přísně účelově, Hlavně jednoduše, Přehledný interiér
  3. Na silnici, Kouzlo jménem Shiftmatic, A vystupujeme
  4. Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

Zaostřeno na převody

Když jsme vám v červnu loňského roku nabídli náš redakční test stříbrného vozu Volkswagen Up!, byl to jeden z vůbec prvních testů pětidveřového provedení u nás. Po půl roce jsme zde s dalším Up!em, a i tentokrát se můžete těšit na něco „extra“. Tak tedy: připravili jsme pro vás v České republice zřejmě první a poslední test vozu Volkswagen Up! s převodovkou Shiftmatic, tedy pětistupňovou skříní s automatizovaným řazením.

Test: Volkswagen Up! - kouzlo „pěti“ dveří

Test: Volkswagen Up! - kouzlo „pěti“ dveří

Na úvod připomeňme, že nový Volkswagen Up! se v kombinaci s třídveřovou karoserií představil na předloňském autosalonu ve Frankfurtu a jeho výroba v bratislavské továrně Volkswagenu naběhla v říjnu téhož roku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volkswagen Up! s robotizovanou převodovkou Shiftmatic

Pro úplnost dodejme, že Volkswagen Up! navazuje na model VW Lupo vyráběný v letech 1998 až 2005, který byl jen upravenou verzí o rok staršího Seatu Arosa a měl na trhu nahradit prázdné místo po typu Polo, který se svým mezigeneračním růstem již třídě vyložených minivozů poněkud vzdálil. Následoval VW Fox, jenž byl dovážen z Brazílie a podobně jako Lupo zde byl k mání výhradně s dvoudveřovou karoserií.

Volkswagen: jak jezdí Eco Up! a další modely v provedení CNG?

Volkswagen: jak jezdí Eco Up! a další modely v provedení CNG?

Volkswagen Up! se zatím vyrábí výhradně v bratislavském závodu Volkswagenu, z jehož pásů sjíždí společně se svými dvojčaty Škoda Citigo a Seat Mii. A jelikož jsme Up! již podrobili podrobnému redakčnímu testu, zaměřujeme se v dalších řádcích především na daný vůz a specifika jeho robotizované převodovky. Zájemce o další informace proto odkazujeme zejména na již zmíněný test modelu Up! z loňského června.

Nabídka verzí

S jednotlivými verzemi je to u řady Up! na rozdíl od ostatních Volkswagenů celkem jednoduché, protože motor je pro ně k dispozici pouze jeden. Jde o zážehový, atmosféricky plněný tříválec s celkem dvanácti ventily, nepřímým vícebodovým vstřikováním MPI a objemem 999 ccm. Nabízen je ve výkonových verzích 60 a 75 koní (44, resp. 55 kW), jež se ale liší pouze nastavením elektroniky a disponují shodným vrcholem točivého momentu 95 Nm od 3 000 do 4 300 ot./min.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zkoušený vůz byl v nejvyšší dostupné výbavě high up!

K dispozici je kromě pětistupňové převodovky s manuálním řazením také s robotizovanou skříní Shiftmatic za příplatek 15 000 Kč, jíž byl osazen také testovaný vůz. Up! je nabízen ve výbavových verzích Take up!, Move up! a High up!, z nichž jsme zkoušeli tu nejvyšší (Shiftmatic ale můžete mít i v kombinaci se stupněm Move up!). Novinkou uplynulých měsíců je také provedení Eco Up! s tovární přestavbou pro provoz na stlačený zemní plyn.

Výbava je pochopitelně i s přihlédnutím k ceně vozu docela spartánská, ale u dražších verzí, případně za příplatek, ji lze docela citelně rozšířit. Nejlevnější Volkswagen Take up! nabízí za cenu 199 900 Kč například čtveřici airbagů, ABS, IsoFixy na zadních sedadlech, elektromechanický posilovač řízení či denní svícení zvláštními parabolami v hlavních svítilnách.

High up! a zkoušený vůz

Pomyslnou špičkou nabídky se stává High up!, do jehož nabídky patří také rádio s CD a MP3, klimatizace, elektricky ovládaná zrcátka, palubní počítač, přední mlhovky, patnáctipalcová litá kola, vyhřívání předních sedadel nebo kůží čalouněný volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy. Dále lze připlácet kromě metalízy také třeba za samočinné brzdění City schopné zpomalení či zastavení v nízkých rychlostech, tempomat, couvací asistent, elektricky ovládané střešní okno či různé navigace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V příplatkové výbavě nechyběly senzory samočinného brzdění City

K testu jsme převzali pětidveřový vůz Volkswagen Up! v nejvyšší výbavě high up! a s převodovkou Shiftmatic, který měl najeto teprve 1 200 km a jeho celková cena činila nemalých 298 430 Kč. Docela dost na vůz této kategorie? Máte pravdu, ale je třeba vzít v potaz dlouhý seznam příplatkové výbavy. V ní jsme našli třeba lakovanou palubní desku, již zmíněné nouzové brzdění City nebo odnímatelný navigační a informační systém Maps and more (věnovat se mu budeme dále).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Elektricky ovládané střešní okno

Z příplatkové výbavy na palubě tohoto Up!u je třeba zmínit ještě záruku prodlouženou na čtyři roky s omezením hranicí 80 000 km a elektricky ovládanou prosklenou střechu. Ta interiér významným způsobem prosvětluje a případně i odvětrává, přičemž samozřejmostí je manuálně zatahovatelná záclona. V zadních bočních oknech a v okně ve výklopné zádi pak byly vyjímatelné síťové clony, které v létě jistě využijete.

Volkswagen Up! high up! Shiftmatic 
Rok výroby2012
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)298 430 Kč
Cena základního provedení (vč. DPH)199 000 Kč
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy4x
El. řízení podvozkuABS, EDS, ASR, MSR
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 2x
El. ovládání zrcátekAno vč. vyhřívání
Čalouněnílátka
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno
Stavitelná bederní opěraNe
Stavitelný volantAno, výškově
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatNe
KlimatizaceAno, man
AutorádioCD, MP3, AUX
BluetoothAno
NavigaceAno (přenosná)
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaAno
Xenonové světlometyNe
Denní svíceníAno
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuAno
Vyhřívaná sedadlaAno, přední
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentAno
Start/stop systémNe
MetalízaNe

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Zaostřeno na převody, Nabídka verzí, High up! a zkoušený vůz
  2. Přísně účelově, Hlavně jednoduše, Přehledný interiér
  3. Na silnici, Kouzlo jménem Shiftmatic, A vystupujeme
  4. Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG

Přestože se nový Volkswagen Golf tváří jako ten minulý, ve skutečnosti prošel komplexní proměnou. Spoléhá na elektrifikaci a přijel se zcela novým pojetím interiéru. Všechno to přináší zajímavé výhody, ale také jisté nevýhody.

včera | Jan Mička | 56 příspěvků
Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 147 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 25 příspěvků