76
Fotogalerie

Test: Volkswagen Up! - kouzlo „pěti“ dveří

Kapitoly článku:


Kufr: našli jsme ho!

Dosud to šlo dobře, ale jak je na tom prostor pro zavazadla, když je karoserie hned za zadními koly v takřka svislé rovině seseknuta? Po zdvihnutí malého víka spatříte nejprve horní kryt, který je však opatřen jednoduchou, ale dokonale funkční aretací ve zdvihnuté poloze. Poté si všimnete podlahy, na kterou v duchu pracně skládáte notebook a páteční rodinný nákup.

P1100756.JPGP1100718.JPGP1100719.JPGP1100720.JPGP1100724.JPGP1100721.JPG
Na první pohled malý, ma druhý až překvapivě hluboký; takový je zavazadlový prostor Volkswagenu Up!

Tato podlaha je naštěstí vyjímatelná a po jejím odstranění budete překvapeni, jak hluboký zavazadlový prostor Volkswagenu Up! ve skutečnosti je. A to se pod jeho pravou podlahou v podobě chabě vyztuženého koberce skrývá ještě místo pro nouzové rezervní kolo, přičemž ve chvíli jeho nepřítomnosti a náhrady lepicí sadou (pneuservisy v případě defektu opět „zaplesají") do něj uložíte lékárničku a další drobnosti.

P1100727.JPGP1100728.JPGP1100731.JPG
Zavazadelník Up!u je praktický a plný praktických detailů

V případě potřeby přepravy rozměrnějších předmětů lze sklápět asymetricky dělaná zadní opěradla na sedák (např. předchozí VW Fox je dělil 50/50). Pokud máte v tuto chvíli „falešnou podlahu“ instalovanou v její horní poloze, můžete se těšit na takřka rovnou ložnou plochu bez jakéhokoli schodu. 

Pracoviště řidiče

Za volantem se snadno zorientuje snad každý motorista, neboť prakticky vše je rozmístěno ve snadném dosahu a přehledných celcích. Volant má velmi tenký věnec, který je vespod kvůli snadnějšímu nastupování plochý, a jeho polohu lze regulovat pouze ve svislé ose. Pod ním se nachází přehledně značené páčky ovládající blinkry a stěrače opatřené na svých koncích kolébkovými spínači pro tempomat (vlevo) a palubní počítač (vpravo).

P1100683.JPGP1100699.JPGP1100707.JPG
Za volantem řidič nikterak nestrádá

Před řadicí pákou najdeme tlačítko deaktivace ESP a ve dveřní loketní opěrce pak ovládání dveřních zámků a spouštění okna. Ano! Pouze toho u řidiče, s ohledem na šířku interiéru pak můžete spustit okno u spolujezdce natažením se k jeho dveřím. Vnější osvětlení se ovládá otočným knoflíkem na palubní desce vlevo od volantu, ale vaší pozornosti se bude těšit pouze za šera, neboť jinak se se zapalováním samočinně spínají denní světla.

P1100714.JPGP1100715.JPGP1100716.JPG
Tachometr dominuje přístrojovému štítu a nese také displej palubního počítače
 

Přístrojovému štítu dominuje rozměrná a snadno čitelná kruhová stupnice tachometru s dvouřádkovým displejem počítačů ujeté vzdálenosti a palubního počítače ve spodní části. Tachometr je po stranách doplněn malým otáčkoměrem vlevo a palivoměrem vpravo, přičemž k aktuální teplotě chladicí kapaliny se alespoň „proklikáte“ v košatém menu palubního počítače.
 

P1100717.JPGP1100701.JPGP1100692.JPG
Orientace je pro řidiče Volkswagenu Up! velmi snadná

Horní části středové konzole pak dominuje sdružený panel regulace ventilace a klimatizace s dokonale jednoduchým ovládáním skrze velká tlačítka a otočné elementy a rádia. Pozice pedálů, volantu a řadicí páky je v kombinaci se sedadlem řidiče v optimální pozici nijak výrazně se neodlišující od „normálních“ soudobých automobilů.

Na silnici

Je Volkswagen Up! skutečně tím modelem, který by se pokoušel získávat vavříny v otázce jízdních vlastností a komfortu přepravy? Již soudě podle deklamací Volkswagenu a ceny by měl. Tříválec se roztáčí zdánlivě ztěžka, ale naskakuje snadno, přičemž na volnoběh se do interiéru citelně přenášejí jeho vibrace.

V porovnání se čtyřválci je třeba při rozjezdu šlapat plyn více než bývá zvykem (točivý moment tohoto agregátu v nízkých otáčkách je opravdu minimální), jinak se provoz modelu VW Up! v praxi nijak neliší od „dospělých“ aut. Ačkoli vás ukazatel v displeji palubního počítače bude neustále nutit řadit na vyšší stupeň již pod 1 500 ot./min., kontrolu nad vozem budete mít až po překročení hranice 3 000 ot./min.

P1100751.JPGP1100752.JPGP1100753.JPG
Tříválec na volnoběh s vozem docela háže, ale je velmi slušně odhlučněn

Do té doby se toho moc neděje, ale pak se dostaví dostatek síly potřebné k akceleraci, jíž zvláště v městském provozu snadno „pokoříte“ ostatní motoristy, resp. jejich většinu. Řízení je v nízkých i vyšších rychlostech docela citlivé, ale to snad ani nelze vozu této třídy nijak zazlívat. Odhlučnění od rázů kol je pouze skromné, je třeba se smířit také s větším hlukem od pneumatik (izolace podběhů chybí) a malá kola chvílemi na nerovnostech odskakují.

P1100765.JPGP1100750.JPGP1100729.JPG
Podběhy kol postrádají akustickou izolaci

Řazení pětistupňové převodovky v poměrně přesně vedené kulise je lehké a umožňuje docela rychlé změny převodů, nástup brzdného účinku by mohl být poněkud razantnější. Volkswagen Up! přesvědčil stabilními jízdními vlastnostmi za všech podmínek, do nichž však výrazně může vstoupit aktuální zatížení vozu.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud