Ucelená základní výbava
Variabilita interiéru s 3x Isofix vzadu
Rozumný komfort a jízdní dynamika
Před faceliftem snazší ovládání klimatizace
Vyšší základní cena
9 /10
Skutečných MPV pro rodinu je na evropském trhu stále méně. Volkswagen Sharan se přestal vyrábět v loňském roce, sesterský Seat Alhambra také, Ford S-Max to má v letošním roce spočítané a i Citroëny C4 Picasso a Grand Picasso dnes seženete pouze jako ojetiny. Kam se tedy má rodina vrtnout a zvlášť, pokud potřebuje v třetí řadě sedadel třikrát úchyty Isofix?
Možností u nových a stále vyráběných aut už moc není. Touran je sice v prodeji už od května roku 2015, ale to neznamená, že by patřil do starého železa – vnitřní prostor a praktičnost neumí zastarat a vnitřek se dočkal modernizace, i když ne ve všech ohledech žádané. V nedávné době dostal i zdokonalený motor 1.5 TSI EA211 Evo2, což značí, že se zatím nechystá do důchodu.
Uvnitř: Neměň to, co funguje
Když naskočíte na místo řidiče s hezky širokým sedákem v ideální výšce, hned si všimnete, že základní tvary palubní desky do značné míry odpovídají době, kdy byla druhá generace Touranu představena – tedy alespoň pro mne vrcholné éře koncernové srozumitelnosti obsluhy a ergonomie. Rozdíly v duchu současné doby tu samozřejmě jsou, ale naštěstí ne po vzoru mnoha aktuálních VW, u nichž nebyly dotykové plošky a podobné vymoženosti přijaty s vřelostí. Však od nich automobilka také hodlá v jisté míře upustit podle zpětné vazby zákazníků, kterým k srdci nepřirostly.
Zatímco u předfaceliftu jste na středovém panelu před řadicí pákou našli tři krásná velká kolečka pro nastavení klimatizace a mačkací tlačítka pro regulaci směru foukání, výhřev sedadel a další funkce, nyní zde máme dotykový panel. Stejný mimochodem najdeme třeba v pofaceliftovém T-Rocu. Plochy pro nastavení teploty jsou naštěstí tvarovány s mírnou prohlubní, takže je s trochou cviku nahmátnete po paměti, aniž byste spouštěli zrak z vozovky.
Změnou prošlo ztvárnění infotainmentu, v tomto případě systému Ready2Discover. U první verze Touranu jsme vedle displeje našli čudlíky pro rádio, média, telefon, navigaci, nastavení a další volby, nyní mají formu – jak jinak – dotykových plošek okolo. Naštěstí zde zůstala regulace hlasitosti kolečkem. S infozábavním systémem je celkem snadné pořízení, zorientujete se v něm snadno a nic složitě nebo dlouho nehledáte. V této konfiguraci má pouhou přípravu pro navigaci, kterou si můžete aktivovat za poplatek, ale místo ní stačí použít spolehlivé bezdrátové (a příplatkové, 5900 Kč) připojení k Android Auto nebo Apple Carplay.
Zatímco před faceliftem byl u Touranu standardem přístrojový štít s dvěma kulatými budíky a malým displejem palubního počítače uprostřed, nyní je kokpit v každém případě digitální – v tomto konkrétním případě jde o 8“ verzi, ve vyšší výbavě Highline či za příplatek 11.600 Kč je k dostání 10,25“ obrazovka Digital Cockpit Pro s možností zobrazení mapy. Osm palců však bohatě stačí, k dispozici je několik přehledných zobrazení rychlosti, otáček a dalších informací, vše potřebné si nastavíte mechanickými tlačítky na volantu.
V přední části rodinného Volkswagenu také najdete spoustu štědře dimenzovaných odkládacích prostor a přihrádek – před řadicí pákou máte hlubokou pogumovanou kapsu s dvěma USB-C porty a 12V zásuvkou, na středovém tunelu dva rozumně velké držáky nápojů, kapsy ve dveřích pojmou i objemné PET lahve. Vlevo od volantu se nachází menší polička na drobnosti, další pidischránka (třeba na ovladač brány či garáže nebo mince) je hned za páčkou elektrické parkovací brzdy. Nesmíme zapomenout na dvojici výklopných schránek ve stropě, jsou nad středovým tunelem v ose vozidle za sebou. Do přední se vejdou dvoje brýle, do zadní i větší předměty, nechybí jí ani držák na propisku.
Přední a už tak praktická polovina Touranu však bledne závistí nad modularitou a užitečností oblasti za B sloupky – z takového uspořádání musí každý rodič skákat nadšením do stropu. Tři samostatná sedadla, každé se svým vlastním Isofixem. Každé ze sedadel individuálně posuvné zhruba o dvacet centimetrů. Robustní sklopné stolky i s držáky nápojů, montované na opěradla předních sedadel… Prostě paráda. A aby to nebylo málo, přední opěradlo spolujezdce můžete sklopit do roviny a naložit třeba běžky nebo štafle. V tomto ohledu MPV od Volkswagenu exceluje a stěží najde konkurenci u modernějších vozů značky.
Zadní sedadla sice nejsou z nejširších, ale tři dětské sedačky na ně poskládáte snadno, stačí to prostřední vyšoupnout o trochu více dopředu. Můžete si také přiobjednat buď jednu, nebo dvě integrované dětské sedačky pro druhou řadu pro potomstvo od tří let (7100 Kč nebo 14.200 Kč), případně zvolit sedmimístné provedení s dalšími dvěma Isofixovými sedadly ve třetí řadě za 36.300 Kč. V takovém případě se ale musíte obejít bez plnohodnotného náhradního kola, které je k dispozici za příplatek 3400 Kč, nebo zdarma dodávané dojezdové rezervy.
Dobrým nápadem může být i příplatkový paket Rodina za 6000 Kč, s nímž získáváte dětské pojistky zadních dveří s ovládáním z místa řidiče, integrované roletky v zadních dveřích a podložku do zavazadlového prostoru. V druhé řadě nebudou trpět ani dospělí, místa pro nohy je dost a nad hlavou taktéž.
Maximální udávaná kapacita kufru 834 litrů pochopitelně platí pro situaci, kdy jsou sedadla posunutá co nejvíce kupředu, i tak ale svým standardním objemem nezarmoutí. Mezi podběhy máte lehce přes metr a hloubka je na tom podobně, nakládací hrana leží hezky nízko a roletka naopak vysoko. Po sklopení opěradel vznikne prakticky rovná plocha o délce zhruba 185 centimetrů, když obětujete spolujezdce vpředu tak ještě více.
Pokračování 2 / 3
S benzinem peněženka netrpí
Odjakživa platilo, že pod kapotu rodinného MPV patří nafta. Jenže při pohledu do ceníku snadno zjistíte, že tato 1.5 TSI se 110 kW (150 k) a 250 Nm plus manuální převodovkou vychází o 58 tisíc korun levněji než nejdostupnější dvoulitrové TDI, naladěné na 90 kW (122 k) a 320 Nm. To sice slibuje spotřebu lehce nad úrovní pěti litrů na sto, ale za onen cenový rozdíl si můžete koupit buď spoustu užitečné výbavy či mnoho litrů paliva.
Benzin s manuální převodovkou se tedy jeví jako optimální volba, zvlášť proto, že 1.5 TSI v kombinaci s automatem DSG je starší verzí motoru EA 211 Evo, kdežto šestikvalt se spojkou dostává vloni představené a vylepšené provedení Evo2. To je osazeno třícestným katalyzátorem a filtrem pevných částic v jednom balení blíže k motoru, dále má optimalizované fungování deaktivace dvou válců (druhý a třetí) v širším rozpětí otáček a situací. Motor má plasmou ošetřené stěny válců, písty s chladicími kanály, vstřikování s tlakem až 350 bar a obecně lépe pojí fungování Millerova cyklu s variabilní geometrií lopatek statoru turbodmychadla. Toliko teorie.
V praxi a na cestách podporuje dobrý dojem z motoru tradičně příjemná mechanika ovládacích prvků – plynulý záběr spojky, řazení bez zádrhelů a nepřesností. Čtyřválec má dost síly i v oblasti pod 2000 otáčkami, kde pracuje bez hluku nebo dušení. Do vyšších sfér otáčkoměru se nechává poslat ochotně a zátah je rozprostřen v poměrně širokém spektru.
Aktivaci systému ACT, tedy provozu na dva válce, snadno poznáte podle modré ikonky Eco v přístrojovém štítu – oproti pradávnému 1.4 TSI, u nějž měl premiéru, probíhá změna režimu bez škytnutí a jízda bez chrčivého zvukového projevu. Pokud se vysloveně nesoustředíte, vlastně si ani nemusíte všimnout, že vůbec něco takového ve vozidle máte. Stop/start pracuje s rozumnou rychlostí a není moc důvodů jej vypínat. Se spotřebou se i bez větší snahy budete pohybovat lehce nad deklarovanými 6,6 l/100 km.
Jízdní vlastnosti pak lze bez špetky přehánění označit za velmi dospělé a kultivované, jako v osobním autě klasického střihu. Řízení hezky reaguje a příď se s ochotou stáčí do oblouku, potěší také zcela přirozené dávkování brzdného účinku. Na nerovnostech odpružení nemá tendenci odskakovat a klepat do karoserie. Šestnáctipalcové disky v pneumatikách 205/60 jsou pro vůz tohoto střihu tak akorát, v nabídce jsou sice i 17“ a 18“ kola, ale s nimi byste se pravděpodobně připravili o část pohodlí a zaplatili více za obutí.
Na dálnici se nedočkáte výraznějšího aerodynamického hluku, využít zde můžete standardně dodávaný adaptivní tempomat, fungující do 210 km/h. Rovněž sériovou výbavou jsou přední i zadní parkovací senzory, které se i přes přehledně členěnou karoserii s dobrým výhledem do všech stran hodí.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: I v základu parádní MPV se vším všudy
Je mimořádně sympatické, že auto se základním motorem a v podstatě v základní výbavě umí tak hezky fungovat a má vlastně vše potřebné automaticky na palubě. Paketem Maraton Edition si můžete vstupní verzi Comfortline za rozumné peníze vylepšit skutečně užitečnými prvky, ale ty úplně nutné nejsou.
Jistě, základní cena lehce přes 800 tisíc korun není malá (v roce 2015 tato generace startovala na 555.900 Kč s 81kW 1.2 TSI), ale nenutí vás zbytečně utrácet, je pohodlná, celkem úsporná, mimořádně variabilní a praktická. Škoda některých novot v ovládání, ale ty jsou v tomto případě kompenzovány faktem, že se takové auto stále dá koupit a i po letech mezi rodinnými dopravníky stěží hledá plnohodnotnou konkurenci.
Volkswagen Touran: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
803.900 Kč (1.5 TSI Comfortline/110 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
840.900 Kč (1.5 TSI Maraton/110 kW) |
Cena testovaného vozidla |
858.500 Kč (1.5 TSI Maraton/110 kW) |
Technické údaje: Volkswagen Touran
Rok • stupeň výbavy
2023 • Maraton Edition
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 498 cm3
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 500 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,9 s
Nejvyšší rychlost
209 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
834 l • 1 980 l
Objem palivové nádrže
58 l
Hmotnost: provozní • celková
1 577 kg • 2 110 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,6 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 561 mm • 1 534 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 527 × 1 829 × 1 674 mm
Základní výbava: 16“ litá kola, Adaptivní tempomat, Automatická klimatizace, Automatický spínač světlometů, Centrální zamykání, Čelní airbag řidiče a spolujezdce, 8“ Digital Cockpit, Elektromechanická parkovací brzda, Sedadla ErgoActive, Chromovaná lišta oken, Infotainment Ready2Discover, ISOFIX, Lakování v barvě vozu, Lane Assist, Led světlomety, LED zadní světla, Multikolizní brzda, Paket světla a výhled, Parkovací senzory Park Pilot, Podélné střešní nosiče, Záruka na 4 roky/80.000 km, Příprava We Connect, Side Assist, Sklopné stolky, PreCrash, Tísňové volání, Variabilní podlaha zavazadlového prostoru a další
Příplatková výbava: Light Assist (+4.200 Kč), App-Connect Wireless (5.900 Kč), Rezervní kolo plnohodnotné (3.400 Kč), Lakování Bílá Pure (+4.100 Kč) Kč