65
Fotogalerie

Test Volkswagen Touareg 4.2 TDI R-Line: klasika made in Slovakia

Kapitoly článku:


Osm za jedenáct

Touareg 4.2 TDI je to nejrychlejší, co si v nabídce pro tento model můžete vybrat. Dieselový osmiválec, který najdete také třeba v Audi A8 si s vysokou hmotností umí bez jakýchkoliv problémů poradit. Jakmile pobídnete motor k maximálním výkonům, předek se nadzvedne a tenhle přerostlý Golf vyrazí kupředu s hodně příjemnou vervou. Samozřejmě parádní disciplínou je díky osmi stovkám newton metrů pružné zrychlení, kdy akcelerace ze 100 km/h třeba na 180 km/h je otázkou několika málo sekund. Určitě to znáte, jeho revírem je dálnice, jeho tempo může být dost expresní…

vw_touareg_1__02.JPGvw_touareg_1__09.JPG 
Osmiválec v rozmezí od dvou do tří tisíc naplno ukazuje, co dokáže. Dost síly na velice solidní akceleraci má ale prakticky pořád.

S osmiválcem spolupracuje osmistupňová automatická převodovka Tiptronic. Mimochodem maximální rychlost tohoto auta je 242 km/h a k té potřebuje šestku. Sedmička a osmička jsou dálničním bonusem pro pohodlné cestování. Při 130 km/h se motor převaluje někde kolem 1800 ot./min a sotva o něm víte. Nicméně se najdou především při pomalejším popojíždění chvíle, kdy jinak velmi jistý automat ztrácí hlavu. Občas zbytečně brzy podřadí, aby při následném přeřazení na vyšší stupeň s autem poněkud cuknul.

Málem bych zapomněl zmínit jednu velmi podstatnou věc, která dává celému tomuto představení ten pravý exkluzivní nádech a kvůli které byl dříve sebevíce vyšperkovaný Cayenne Diesel obyčejným holátkem. Zvuk osmiválcového naftového motoru má velké charizma, a jakmile pronikne do interiéru, všem je jasné, že tento Touareg rozhodně není obyčejný lidový vůz. Tuhle stránku věci mohl Cayenne svému sourozenci ještě donedávna jenom a pouze závidět.

_DSC0905.JPG_DSC0908.JPG 
Osmiválec si s hmotností Touaregu hravě poradí. Zapřáhnout navíc můžete za auto až 3,5 tuny.

Když to shrnu, máme tu dost rychlé, hodně těžké a rozhodně ne zrovna kompaktní SUV. Tahle kombinace nutně nemůže znamenat nic jiného, než vyšší spotřebu. Tabulky slibují v kombinovaném provozu 9,1 l/100 km, což je číslo, které jsem za celý test na palubním počítači neviděl. Pokud jsem trávil čas na okreskách ve velmi ležérním tempu, dostal jsem se na 10,2 l/100 km. Nejčastější průměr byl jedenáct litrů, taková běžná cesta skrz ranní Prahu se rovná 13,5 l/100 km. Každá sranda něco stojí, a když je sranda velká, tak je většinou logicky také dražší. Každopádně dobrou zprávou budiž fakt, že osmiválcový Touareg ještě stále nedostihl můj ne příliš oblíbený systém start/stop, což se zaručeně jednou změní.

Když na to přijde

První generace Volkswagenu Touareg byla normální, regulérní off-road tvářící se jako obyčejné SUV. S příchodem generace druhé Volkswagen trochu ubral, ale stále ponechal zákazníkům volbu mezi klasickou variantou osazenou mezinápravovým diferenciálem Torsen a terénním provedením s uzávěrkami, redukcí a všemi dalšími potřebnými technickými vymoženostmi pro zvládnutí těžkého terénu. To je dostupné výhradně v kombinaci s třílitrovým dieselem, takže se nás netýká.

vw_touareg_1__05.JPGvw_touareg_1__11.JPG 
I sportovně střižený Touareg v terénu umí. Brodivost má hodnotu 580 mm.

Přesto bych Touaregu hodně křivdil, kdybych i tu méně terénní variantu rovnou odepsal. Dobře si vzpomínám na prezentaci k příležitosti představení této druhé generace a na to, co všechno i tohle obyčejnější provedení dokáže. Není to sice takový extrém, jako Range Rover, ale určitě je to dost na to, aby se klasický zákazník na hranice dovedností nikdy nepodíval.

Základem úspěchu je vzduchový podvozek schopný se zvednout až na světlou výšku 300 mm, což je jen pro porovnání to samé, co umí třeba Mercedes GL nebo zmíněný Range Rover a v příslušném menu představuje položku „zvláštní terén“. Ve stísněných garážích pak přijde vhod také možnost auto naopak snížit, což se také samočinně děje při rychlejší jízdě na dálnici. Řidič je o snížení výšky informován na barevném displeji umístěném na přístrojovém štítu.

Když na to tedy přijde, i tento Touareg obutý do velkých silničních dvacetipalcových pneumatik umí v terénu předvést velké věci. Jen je potřeba brát ohled na litá kola. Mimochodem s nerovnostmi se vzduchový podvozek vyrovnává obstojně, ale právě kvůli větším diskům nelze říci, že by posádku absolutně odříznul od veškerého dění na silnici. O různých spárách přeci jen (byť tlumeně) víte.

Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg je SUV vyráběné v Bratislavě. Pod kapotou má leccos společného s Porsche Cayenne a druhou generací Audi Q7. S pneumatickým podvozkem a skvělým osmiválcem TDI se Touareg může směle měřit s prémiovými SUV. V roce 2018 byla představena už třetí generace tohoto modelu.

Ceny a výbava • Test VW Touareg 3.0 TSI • Test Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI • VW Touareg vs. Audi Q7

Doporučujeme

Články odjinud