TEST VW Touareg 3.0 TSI Black Style: Když nafta nevoní a spotřeba nevadí

Od uvedení nové generace Volkswagenu Touareg na český trh uběhl už více než rok. Benzinový motor je v nabídce osamocen, výkonem se však řadí k nejlepším. Stojí za zvážení, nebo je lepší zůstat u obligátního turbodieselu?
Radosti
Ve všech směrech prostorná kabina
Pohodlná a variabilní sedadla
Tichá jízda, povedený vzduchový podvozek
Agilita díky natáčení zadních kol
Stále výborné vlastnosti v terénu
Starosti
Příliš opatrné asistenční systémy
Vysoká cena příplatkové výbavy
Občasné cukání převodovky v nízkých rychlostech
8  /10

Statistiky hovoří jasně: zájemci o luxusní SUV velikosti BMW X5, Mercedesu GLE či Range Roveru Sport nejčastěji sahají po naftových motorech. Samozřejmě se najde i pár výjimek. Třeba takového Porsche Cayenne se u nás loni nejvíce prodalo s benzinovým motorem (tehdy ještě Porsche nepovažovalo diesel za sprosté slovo) a mírnou převahu turbobenzinů mělo také Maserati Levante. Přesto je fajn, že zákazníci mívají možnost volby, protože ne každému nafta vyhovuje.

TEST Porsche Cayenne S: Čáry a kouzla z Bratislavy

TEST Porsche Cayenne S: Čáry a kouzla z Bratislavy

V případě nové generace Touaregu je situace naprosto stejná jako u BMW X5. Napovídá to už převaha nafťáků v motorové paletě (3:1), ale také fakt, že v loňském roce, kdy vůz vstoupil na český trh, byste se benzinového motoru dožadovali marně. Ten se kvůli pozdějšímu náběhu méně prodejně vytížených verzí dostal do nabídky až začátkem letošního roku, a protože mám naftový Touareg docela pod kůží (připomeňte si loňské putování po Maroku), přirozeně mě zajímalo, jak si v porovnání s ním povede verze TSI. Cenově totiž vycházejí téměř stejně.

Pan Inkognito

Po více než roce na trhu už Touareg stačil v Česku zdomácnět. Ostatně nemá to sem daleko, vyrábí se v Bratislavě. Už není kulatý, ale vsadil na hrany. Nese prvky, které si pro vyjádření robustnosti vypůjčil i crossover T-Cross a z některých úhlů byste v něm možná poznali příbuznost s Bentley Bentayga, se kterým sdílí platformu.

Bentley Bentayga Diesel v Evropě končí. Značka to rázně odůvodnila

Bentley Bentayga Diesel v Evropě končí. Značka to rázně odůvodnila

Komu by nevyhovovala hromada chromu, kterou je Big T asi ve většině případů osazen, může sáhnout po Black Style paketu, který vidíte na fotkách. Masivnímu SUV dodá jiný výraz a v kombinaci s bílým lakem karoserie krásně vynikne kontrast. S linií R-Line vás ale vyjde na 70.400 Kč (v kombinaci s Asistenčním akčním paketem na 20.400 Kč) a pro Elegance a Atmosphere stojí skoro dvakrát tolik.

Pokud se nejedná o kousek s paketem R-line nebo základní Touareg 3.0 TDI/170 kW, kterému chybí chromované lišty v předním nárazníku a má kulaté koncovky výfuku, musíte pro rozpoznání linie nakouknout dovnitř. Elegance je chladná, má dekor z hliníku kartáčovaného pod úhlem 45 stupňů (neměřil jsem, píše to VW), Atmosphere vévodí jasanové dřevo. Nicméně hádám, že dekor nebude první věcí, která vás při pohledu dovnitř zaujme.

S VW Touareg poprvé na českých silnicích: Bratislavské pohlazení

S VW Touareg poprvé na českých silnicích: Bratislavské pohlazení

Budou to ty obří displeje, které představují mezigenerační změnu jako řemen. Nejsou podmínkou – u všech nabízených výbav je kokpit Innovision za příplatek 80.700 Kč, ať už se bavíme o základní verzi 3.0 TDI/170 kW za 1.491.900 Kč či vrcholném osmiválci 4.0 TDI za 2.294.900 Kč. Říkám si, že když už, tak už, navíc v poslední době byste asi jenom těžko hledali auto, u kterého si nebudete muset na něco zvykat.

Za sebe říkám, že toho u Touaregu zase tak moc není. Funkce denní potřeby, jako třeba klimatizace, multimédia či navigace, jsou vytaženy na přehledně řazené hlavní obrazovce a v levém sloupci máte tlačítka rychlé volby. Pro vypnutí funkce stop/start nemusíte nikde bloudit po menu, stejně rychle si navolíte i maximální výkon klimatizace, vyčistíte vzduch (Air Care) nebo rozmrazíte zadní okno. Dnes sice testujeme v letních vedrech, Touareg, byť naftový, jsem však dříve zkoušel i v patnáctistupňových mrazech a hlavní displej stále nabíhal a reagoval prakticky stejně rychle.

VW Touareg 3.0 TSI už má české ceny. Od silnějšího nafťáku se moc neliší

VW Touareg 3.0 TSI už má české ceny. Od silnějšího nafťáku se moc neliší

Přesto tady je něco, co mě docela štve, a není to jenom případ Touaregu. Spousta nových vozů se vám totiž snaží vnutit myšlenku (a nikoliv dobrovolně, jde o výmysl EU), že chcete po překročení 60kilometrové rychlosti s ledasčím pomoci. Třeba i s vedením v jízdním pruhu, které musíte po nastartování manuálně vypnout, pokud chcete svoje auto řídit sami.

U Touaregu to obnáší vyvolání seznamu asistentů tlačítkem na levém rameni volantu, následné potvrzení defaultně aktivovaného systému tlačítkem OK na pravém rameni volantu, a návrat tlačítkem na levém rameni volantu. Nebo můžete funkci navolit do seznamu rychlé volby v levém sloupci hlavního displeje. V každém případě se stačí zapomenout a auto vás začne na okresce z ničeho nic tahat za volant.

Takto vypadá VW Touareg za milion a půl. Má nový základní motor i výbavu

Takto vypadá VW Touareg za milion a půl. Má nový základní motor i výbavu

I když je fakt, že třeba na dálnici, kde Touareg dokáže reagovat i na místní úpravy silnic spojené s rekonstrukcemi (detekuje i žluté čáry na silnici) a nepošle vás okamžitě do dočasných betonových svodidel, se aktivní systém sledování jízdních pruhů hodí. Přesto si stojím za tím, že jsou bezpečnostní systémy auta někdy až příliš opatrné. Třeba když při předjíždění vyjíždíte z těsného zákrytu, Touareg dostane strach, že by mohl předním rohem narazit do auta před vámi, a stáhne vám výkon. Nezačne hned brzdit, on prostě přiškrtí klapku.

Po milionté: Může být Volkswagen luxusní?

V diskusích pod testy jsem několikrát zachytil dohady o tom, že Volkswagen nemůže být luxusní. Je to přece lidové auto. Osobně jsem ale toho názoru, že to možné je. Jenom si vzpomeňte na limuzínu Phaeton, která sice byla jedním z historicky nejztrátovějších projektů Volkswagenu, ale měla úroveň „osmičkové“ audiny. A v jejím případě o tom, zda jde o luxusní zboží, nebo ne, snad nikdo nepochybuje.

Touareg je na tom velice podobně. Jistě, některé detaily, jako přechod mezi 15palcovým středovým displejem a digitálním přístrojovým štítem, nejsou nejhezčí. Ale berte v potaz, že když náhodou dojde k poškození jednoho z nich, nemusíte měnit půlku přístrojovky.

Materiály a zpracování jsou na úrovni luxusního segmentu, nikde nic nevrže, neohýbá se, neodstává a kůže je tak jemná jako v bavorácích a mercedesech. Navíc můžete mít k dispozici funkce, které jsou v luxusních autech běžné. Třeba ventilování předních sedadel, oddělené nastavení sevření bočnic pro sedáky i opěradla, dokonce si můžete navolit, jestli vás budou přední sedadla více hřát na zadku, nebo zádech. Všechno uvedené přitom ovládáte přes infotainment.

BMW X5 30d vs. VW Touareg 3.0 TDI – Prémie proti lidovce? Kdepak

BMW X5 30d vs. VW Touareg 3.0 TDI – Prémie proti lidovce? Kdepak

A pak jsou tady fakt super masážní programy, které tělo opravdu uvolní a nepůsobí, jako by vás někdo dloubal do zad ráčnou. Společně s ventilováním předních sedadel stojí 33.700 Kč, což vzhledem k ceně auta není zase tak moc. Vpředu si pak můžete připadat jako v širokém křesle i těsné sportovní sedačce (samozřejmě ne zároveň). Možností nastavení je zkrátka tolik, že Touareg dříve či později vyhoví každému.

Je to velké auto, takže s prostorem v loktech a před koleny nebudou mít problém ani vzrostlí cestující. Necítím se v něm ale vzdušněji než v minulé generaci, což jsem přičítal nízkému čelnímu sklu. Párkrát se mi stalo, že jsem musel zelenou na semaforech vyhlížet s bradou opřenou o volant, což by teoreticky mohl vyřešit nižší posaz. Jenže s tím i kvůli tomu, kolik elektromotorů a příslušenství přední sedadla mají, moc nenaděláte.

Ani vzadu to není posezení za trest, což vnímám jako velkou výhodu v porovnání s BMW X5, které má spíše plochou lavici s prošíváním než hezky vyprofilované sedáky a opěradla. Místa jsou dělaná v poměru 40:20:40, základní objem kufru je 810 litrů a po sklopení opěradel téměř do roviny dostanete 1800 litrů. SUV velikosti Touaregu už mohou sloužit i jako stěhovák, kterým odvezete základní vybavení garsonky v podstatě na jeden zátah.

Řídili jsme nové BMW X5 (G05): Je skvělé, musíte si však hodně zvykat

Řídili jsme nové BMW X5 (G05): Je skvělé, musíte si však hodně zvykat

Pokud zvolíte vzduchové pérování (od linie Elegance ve standardu), můžete si spustit záď blíže k zemi a usnadnit nakládání těžkých předmětů. A v případě, že si objednáte i elektricky sklopné tažné zařízení (36.100 Kč), zapřáhnete za Touareg přívěs o celkové hmotnosti až 3,5 tuny. Díky systému Trailer Assist, který mají vozy s originální „koulí“ automaticky, snadno vycouvají i řidiči, kteří s vozíkem či karavanem třeba ještě ani nejeli. Plných 40 % majitelů Touaregu v Evropě jej totiž používá jako tažné vozidlo, což už o něčem vypovídá.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

dnes | Vladimír Kadera | 104 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 12 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 77 příspěvků