TEST Volkswagen T-Roc R: Je libo kapesní 300koňovou raketku?

Dosud nejvýkonnější Volkswagen T-Roc hnalo vpřed 190 benzinových a naftových koní. Verze R s 300koňovým benzinovým dvoulitrem může v dnešní době působit jako zjevení, měli bychom ale za ni být rádi.
Radosti
Vzhledem ke konkurenci příznivá cena
Dynamika, brzdy, akustický projev
Jízdní vlastnosti
Atraktivní vzhled
Starosti
Vysoká spotřeba i při úsporném stylu jízdy
Svéhlavá automatická převodovka
Horší výhled šikmo vzad
8  /10

Dnešní doba je plná zajímavých kontrastů. Výrobci automobilů čelí vysokým pokutám za nadlimitní produkci emisí a snaží se nové modely dělat tak čisté, jak to jenom jde. V posledních měsících snad neuběhl týden, kdy bychom nepsali o novém hybridu či elektromobilu, které mají automobilkám vytrhnout trn z paty a pomoci jim budovat image CO2 neutrálních firem. Dokonce i Subaru chystá elektromobil, a to se celá jeho historie nese ve znamení motorů boxer a symetrického pohonu všech kol.

Toyota kývla na elektromobily. Se Subaru bude vyvíjet kompakty a SUV

Toyota kývla na elektromobily. Se Subaru bude vyvíjet kompakty a SUV

I z důvodů, které jsou vám jistě velmi dobře známé, v humbuku kolem elektromobilů lítá i koncern Volkswagen. CO2 neutralitou se už v tiskových zprávách ohání dlouho, značka VW už i v Česku spustila masivní kampaň upozorňující na nový model ID.3, ve velkém elektrifikuje i Audi. Navzdory tomu všemu ale vznikají modely, o kterých bychom před pár lety možná ani neuvažovali.

No napadlo by vás, že vznikne kompaktní SUV Audi s pětiválcem o výkonu 400 koní, které umí až 280 km/h? Nebo že roli legendárního Volkswagenu Beetle jednoho dne převezme SUV, o kterém před pár lety vůbec nikdo nevěděl? Mluvím o Volkswagenu T-Roc, který může mít podobu beránka, vlka, a dokonce i bohéma, který pro vás ztratí „hlavu“, kdykoliv si řeknete. Nemá smysl se ptát, zda je to tak správně, či nikoliv. Automobilky vyrábějí to, co lidé chtějí, a hlas velké platící skupiny je silnější než tužby jednotlivců. Jinými slovy: tradice je krásná věc, ale byznys je byznys.

Máme se ho bát?

Vlivem neviditelné ruky trhu proto před námi stojí Volkswagen T-Roc R, vlčí tvář jinak mírumilovného SUV pro holky a mladé lidi, kterým jde zejména o to, aby mohli v centru města pohodlně zaparkovat, neomlátili u toho nárazníky a pokud možno vypadali cool. Auto, které nikdo nečekal, které se nestane kasovním trhákem, pravděpodobně nikdy nevyhraje žádná závod a neukořistí významný rekord. Má vůbec smysl ho brát vážně?

VW T-Roc R ukazuje českou cenu. Je o dost levnější než Golf R i Ateca Cupra

VW T-Roc R ukazuje českou cenu. Je o dost levnější než Golf R i Ateca Cupra

Ano, protože má 300 koní, výfuk, který mění spaliny na hluk a každý z nás má v sobě po celý život osobnost, které je nanejvýš třináct let. Jasně, všichni jistě známe lepší způsoby, jak utratit více než milion, na druhou stranu je ale pravděpodobné, že si na tohle erko jednou vzpomeneme se slovy „to bylo v době, kdy ještě automobilky dělaly rychlá a hlučná auta“. Rychlá auta pro masy tady sice budou pořád, hluk ale budou vydávat maximálně z repráků…

Nehledejme v novém erku takový smysl, jaký měly dnes vyhledávané homologační speciály a nesnažme se spočítat, kolik bude muset VW jednou prodat elektromobilů, aby si před regulátory obhájil reálnou uhlíkovou stopu dvoulitru TSI s výkonem 300 koní. Vzhledem k tomu, jak šíleně se dnes všechny důležité automobilky zbláznily právě do elektrických aut, je dost dobře možné, že se s něčím takovým setkáváme naposledy.

VW už v Česku zase prodává kabriolety. Otevřený T-Roc nevyjde ani moc draho

VW už v Česku zase prodává kabriolety. Otevřený T-Roc nevyjde ani moc draho

Z mého pohledu není důvod pociťovat k Volkswagenu T-Roc prvoplánový odpor. Jeho výchozí verze je hodně veselá. Však víte – barvičky. Nebo je aspoň o poznání veselejší než 100procentně seriózní Tiguan. Jenže erko je jiné. Nový přední nárazník s velkými otvory pro přístup vzduchu k motoru a brzdám nahodil výraz rváče, příplatkové devatenáctky Pretoria lépe vyplňují naddimenzované blatníky, jiný je i zadní nárazník a původně jen naznačené koncovky výfuku nahradily čtyři pořádné laufy. V našem případě titanové od Akrapoviče za nemalých 90.200 Kč.

Všechny dílčí modifikace mají za následek naprostou změnu vnímání t-rocu jako celku. Najednou už ho nechcete podrbat za uchem jako roztomilé štěně, ale spíše mu opatrně nasadit náhubek. Erko dokonce sedí i blíže silnici než běžné verze (o 15 mm), protože má sportovní podvozek. A mě napadá, že tím vlastně jde proti filozofii vozů SUV.

Poláci vynalezli nejlevnější laděný výfuk, Akrapovič může zavřít krám

Poláci vynalezli nejlevnější laděný výfuk, Akrapovič může zavřít krám

Je to fajn a upřímně i docela hezké auto, najednou už ale máte větší strach parkovat kolmo k obrubníku, dáváte si většího majzla při výjezdech z podzemních garáží, abyste si hned neporyli ta krásná 19palcová kola a tak dále. Přitom jsou to právě vozy SUV, které by v porovnání s nízkými hatchbacky a kombíky měly být houževnatější a připravenější na ruch velkoměst. Tím se dostávám k ohrané otázce, zda SUV může být sportovní. A jestli bychom vůbec takové auto měli chtít i z jiného důvodu, než že jde o aktuální trend. No, uvidíme.

Uvnitř žádná divočina

Teprve uvnitř přijdete na to, že máte co dočinění s vlastně docela normálním SUV, které v porovnání s běžnými verzemi moc nevybočuje. Hlavní dekor přístrojovky a středové konzole je za příplatek modrý (ve standardu je černý), sportovní tříramenný volant znáte z Volkswagenů R-Line, a dokonce ani digitální přístrojový štít až na malé „R“ dole uprostřed nenapovídá nic o tom, že tenhle prcek umí rozpoutat peklo.

VW chystá novou rodinu sportovních vozů. Připravuje nás na to už od loňska

VW chystá novou rodinu sportovních vozů. Připravuje nás na to už od loňska

Někteří z vás by mohli volat po hezčích sedačkách s integrovanými hlavovými opěrkami, ani ty standardní ale nejsou špatné. Látka uprostřed připomíná uhlíkové vlákno, boční vedení potažené Alcantarou tělo v zatáčkách hezky zafixuje a při dlouhých cestách nebudete trpět kvůli bolavým zádům. Stejná sedadla ale máte i v golfu.

TEST Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG: Můj brácha má prima bráchu

Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG

S kompakty na platformě MQB Evo se v posledních měsících roztrhl pytel. Dnes si řekneme více o novém Seatu Leon, který dorazil do testu v podobné konfiguraci jako nedávno Volkswagen Golf. Mohou se oba sourozenci v zásadních věcech vůbec lišit?

12.  7.  2020 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Audi A3 30 TDI S line

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).

10.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 87 příspěvků
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

7.  7.  2020 | Miro Mihálik | 34 příspěvků