Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) | Foto: David Rajdl

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG (110 kW) Foto: David Rajdl
38
Fotogalerie

TEST Volkswagen T-Cross 1.5 TSI (110 kW): Letí jako píchlá svině, ale není to zbytečně moc?

To si představte, že si dnes můžete koupit malé SUV se čtyřválcovou jedna-pětkou, která má výkon 150 koní. Jak to asi jede...

Radosti
Nadprůměrná dynamika
Bohatá výbava
Kultivovaný motor
Starosti
Vysoká cena
Cukání automatické převodovky
Jen průměrný komfort
7  /10

Když Volkswagen T-Cross přišel poprvé na trh, stála základní konfigurace s motorem 1.0 TSI o výkonu 85 kW a s šestistupňovým manuálem 457.900 Kč ve výbavě Life. Na ceny slabšího tříválce s pětikvaltem se teprve čekalo a když k tomu došlo, nebyl rozdíl až tak zásadní - 437.900 Kč. Už tehdy uměl být pěkně drahý, krátce poté jsme totiž testovali verzi s motorem 1.0 TSI, převodovkou DSG a výbavou Style, která i s příplatky vyšla na 660.800 Kč. To se psal rok 2019.

Teď je rok 2024 a Volkswagen T-Cross má facelift. Úplným základem je nyní akční výbava Limited, a to za 449.900 Kč. Máte za to litrový tříválec o výkonu 70 kW s pětistupňovým manuálem. Takže T-Cross vlastně nijak zásadně nezdražil? Ne, jen je nyní k mání chudší výbava s akční nabídkou, protože výbava Life dnes stojí 571.900 Kč, ačkoliv má pár prvků navíc v rámci faceliftu. Nicméně Volkswagen T-Cross umí i po pěti letech stál pod půl milionu korun, jen za to máte chudší výbavu. To jen tak na úvod.

Výkladní skříň

Pořád je to auto do města a na venkov, takže je fajn, že si umí udržet cenu nízko. Právě ale T-Cross umí být také prostředkem pro zářivé barvy, pěkná kola a bohatou výbavu. I proto vidíte na fotografiích exemplář s cenovkou 853.600 Kč. Když se budete držet v konfigurátoru zkrátka, budete za tyhle peníze mít naftového Golfa Variant se solidní výbavou a automatem. Jenže tak už to u maximálních výbav bývá. Takže co všechno má tento výstavní T-Cross?

Vycházíme z výbavy R-Line, to znamená adaptivní tempomat, ambientní osvětlení interiéru, automatickou klimatizaci, černou stropnici, rádio DAB, dešťový senzor, bohaté prosvětlení interiéru diodovými světly, přední a zadní parkovací senzory, výškově nastavitelná přední sedadla, dva USB-C porty vpředu, osmipalcový infotainment nebo zadní parkovací kameru. Takhle je to za 667.900 Kč.

Náš konkrétní kus měl připlacené tažné zařízení, kde je mimochodem po faceliftu zvýšené svislé zatížení z 55 na 75 kg kvůli přepravě elektrokol. Dále pak bezklíčové odemykání, indukční nabíječku telefonů, balíček asistenčních systémů nad rámec standardu, vyhřívaná přední sedadla, lepší infotainment Discover Media nebo Digital Cockpit Pro. Bylo tu vlastně tak nějak všechno, co byste mohli očekávat u auta za skoro devět set tisíc, až tedy na bohatý vnitřní prostor a pořádný kufr.

Jenže i tak by to nebylo tolik peněz, tu největší dardu dělá v naší konfiguraci motor. U verze R-Line je mezi litrovým tříválcem o výkonu 85 kW s manuálem a naším motorem rozdíl 92.000 Kč. Volkswagen T-Cross si totiž i po faceliftu ponechává motor 1.5 TSI, jehož novější verzi s mild-hybridem má pod kapotou třeba základní Škoda Kodiaq. Výkon 110 kW (150 koní) má stejný. Asi je vám jasné, že s tak malým autem musí tento motor pěkně cvičit, ale vážně to stojí za takový příplatek?

Nejdřív si odbydeme ten facelift. O lepší kouli už jsem psal, dále máte lehce pozměněný design, možnost IQ.Light světlometů, nové možnosti barev laku karoserie (ta žlutá je fakt pěkná), digitální přístrojový štít nebo volně stojící infotainment o úhlopříčce 8 palců. T-Cross si i nadále ponechává posuvnou zadní lavici, takže objem zavazadelníku opět závisí na tom, jak mají cestující vzadu dlouhé nohy, pohybuje se od 385 do 455 litrů.

Pokračování 2 / 3

Letí jako píchlá svině

Ale pojďme tedy na to, proč chtít nebo naopak nechtít jedna-pětku. První věc je jasná - ačkoliv má koncern Volkswagen tříválce velmi solidní, kultivovanosti čtyřválce se nevyrovnají. Motor 1.5 TSI má jadrný zvuk a menší vibrace. Dá o sobě vědět vlastně jen během sepnuté funkce vypínání válců při nízké zátěži, ale i to už se u této verze evo2 krásně vyladilo, takže je to obecně lepší zážitek.

Jedna-pětka letí s tímto autem dvě stě. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 8,5 sekundy. Zas takový kalup to není, ale je krásně znát, že je motor v autě dominantním prvkem. Nemá s ním prakticky žádnou práci a jediné, co mu může hodit klacek pod kliku, je převodovka DSG, která je stále spíše průměrná. Řadí sice bleskově rychle, ale má prodlevu na křižovatkách a váhá s podřazováním během předjíždění.

Takto vyzbrojený T-Cross nádherně letí po levém pruhu dálnice, skoro jako velké auto. Nicméně s tím, jak je rychlost dostupnější, ukáže se, že je to vlastně pořád jen levné auto do města. Mnohem častěji tak pocítíte slabší odhlučnění od podvozku a aerodynamický svist. Nadbytku koní také není nijak uzpůsobený podvozek a celkové sladění pohonu na vás tak může působit těkavě. Třeba rozjezd s menší adhezí na přední nápravě se téměř vždy rovná prokluzu kol, auto chce hned vyrazit vpřed, i když jste jemní na plynu.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI R-Line: srovnání s konkurenty
Vůz VW T-Cross Peugeot 2008 Renaut Captur
Motor 1.5 TSI PureTech 130 MHEV 160 EDC
Válce/ventily 4/4 3/4 4/4
Výkon [kW/ot.min] 110/5500 96/5500 116/5500
Točivý moment [N.m] 250 230/1750 270/1800-3750
Zrychlení [s] 8,5 9,4 8,5
Maximální rychlost [km/h] 200 203 180
Spotřeba [l/100 km] 5,9 - 6,4 5,9 5,9 - 6,0
Rozměry [mm] 4131 x 1772 x 1559 4304 x 1775 x 1523 4239 x 1797 x 1575
Cena [Kč] 759.900 (R-Line) 705.000 (GT) 740.000 (Esprit Alpine)

Hřebenové řízení je naladěné dobře, ale do města by se hodil menší převod, případně funkce progresivního řízení. Při průjezdu zatáčkami s ostřejším tempem není nadbytek výkonu překážkou i díky systému XDS. Komfortem je T-Cross v rámci své kategorie spíše průměrný, neměl jsem však pocit, že by naše největší možná 18palcová kola byla v komfortu překážkou a dělala z něj uskákanou kozu. Vpředu je McPherson, vzadu vlečka. Tlumiče jsou prosté moderních funkcí, nelze tak čekat, že bude auto plavné a skvěle filtrovat nerovnosti. Takový Renault Captur to ale přece jenom dělá o trochu lépe.

T-Cross a Polo ještě nemají ve všech verzích elektronickou parkovací brzdu, ale ruční. Pokud vás ale napadne nějaká rošťárna v zatáčce, ihned vás přes prsty klepne přísná stabilizace, kterou nelze zcela vypnout, stejně jako u Škody Fabia. Patnáctistovka může také více táhnout, i když jen o sto kilo. S 1200 kg na kouli ale bude mít určitě méně práce než 115koňový tříválec. Takový T-Cross může v klidu v sobotu se šrotem do sběru a v neděli s loďkou na Orlík.

Tím samozřejmě narážím na používání na vesnicích a v okolí, kam by se tento T-Cross hodil. Do města je to zbytečně moc. Automat není hlavní výhodou, protože ho může mít i tříválec. Se snadno dostupnými rychlostmi se však více projeví chudší podvozková výbava a vyšší stavba karoserie. Spotřeba jde udržet mezi šesti a sedmi litry, já měl však průměr 8,3 l /100 km kvůli častému ježdění po dálnici a zkoumání potenciálu auta.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Volkswagen T-Cross s jedna-pětkou nepotřebujete a základní tříválec s manuálem bude možná i řidičštější. S 1,4 tuny vážícím autem však 150 koní opravdu hodně cvičí, takže pokud jdete po dynamice, bude se vám to líbit. Nicméně pokud jdete právě po té dynamice, tak si kupte za osm set tisíc Polo GTI s dvoulitrem a oželte místo na hlavu.

850 tisíc za T-Cross je moc, ale jako pokud má tento demo kousek působit jako výkladní skříň modelu, tak vlastně proč ne. Teď po faceliftu je to strašně fajn auto a především má hodnotněji působící interiér. Fajn, můžeme mí patnáctistovku, ale on ten tříválec také hezky jede. A podobně výkonné konkurenční vozy nejsou zase tak o moc levnější.

Volkswagen T-Cross: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 449.900 Kč (1.0 TSI/ 70 kW Limited)
Cena s testovaným motorem a výbavou 759.900 Kč (1.5 TSI/ 110 kW R-Line)
Cena testovaného vozu 853.600 Kč (1.5 TSI/ 110 kW R-Line)

Technické údaje: Volkswagen T-Cross

Rok • stupeň výbavy
2024 • R-Line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 498 cm3
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,5 s
Nejvyšší rychlost
200 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
1 383 kg • 1 800 kg
Rozvor náprav
2 551 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 131 × 1 772 × 1 559 mm

Sériová výbava: adaptivní tempomat, ambientní osvětlení interiéru, automatická klimatizace, 2x USB-C porty, 6 reproduktorů, asistent rozjezdu do kopce, Front Assist, Isofix, látkové čalounění sedadel R-Line, hlavice řadící páky v kůži, dekory v barvě chromu, zadní parkovací kamera, přední a zadní parkovací senzory, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, 8palcový infotainment

Volitelná výbava: tažné zařízení (+17.700 Kč), bezklíčové odemykání (+8500 Kč), zatmavená zadní skla (+5700 Kč), Digital Cockpit Pro (+7700 Kč), indukční nabíječka telefonu (+2700 Kč), asistenční paket (+12.500 Kč), prodloužená záruka na 4 roky/80.000 km (+4800 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+7500 Kč), navigace Discover Media (+18.300 Kč)

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).

Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS

Doporučujeme

Články odjinud