TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

Radosti
Živý motor slušně sladěný s DSG
Rozumná spotřeba
Na svou velikost prostorný interiér
Nízká hmotnost
Přehledné rozvržení palubní desky
Starosti
Pohon 4x4 ani za příplatek
Omezený komfort jízdy na 18" kolech
Horší kvalita materiálů než v levnějším Polu
Vyšší cena
7  /10
 

Dvě generace si jeden z nejmenších modelů Volkswagenu vystačil s černými plasty, symbolicky přizvednutým podvozkem a jménem CrossPolo, aby svým vzezřením napodobil Allroad Quattro a tvářil se, že patří mezi crossovery. Dnes by tato outdoorová kamufláž v záplavě aut se skutečně vyšší stavbou karoserie už nestačila, a protože si ve Wolfsburgu nechtěli nechat ujít lukrativní vláček… Inu, logika příběhu o vzniku tohoto vozu asi nechybí.

Důležitým prostředkem k dosažení zmíněného cíle se stala zavedená modulární platforma s motory napříč umožňující hrát si s rozměry vozu ve všech myslitelných směrech téměř neomezeně a bez zbytečně vysokých nákladů na vývoj. Výsledkem je možná trochu předvídatelný, nicméně do současného portfolia značky hladce zapadající malý model T-Cross.

Stejně jako valná většina jiných crossoverů, ani přifouknuté dvojče Pola nedostalo pohon všech kol. Pokud potřebujete VW a 4x4 je pro vás nutností, musíte hledat ve vyšších třídách německého koncernu. T-Cross chce naproti tomu oslovit poněkud méně náročnější řidiče, kteří lepší průchodnost terénem nevyhledávají a ke štěstí jim stačí pohodlnější nastupování, vyvýšená pozice za volantem a relativně lepší přehled o situaci kolem vozu.

Nemusím vám snad vysvětlovat, že vyjmenované výhody nejsou zadarmo. Kromě vyšší ceny zaplatíte nárůstem hmotnosti, vyšším aerodynamickým odporem, zhoršenou ovladatelností i spotřebou, a tak bychom mohli ve výčtu handicapů malých či velkých kříženců vůči ekvivalentním hatchbackům a kombíkům pokračovat dlouho. Akorát vysvětlovat podobná fakta je evidentně zbytečné.

Vytrvale rostoucí počet SUV i crossoverů dokazuje, že pár subjektivních předností je pro velkou část řidičů natolik důležitých, že dokážou přimhouřit obě oči nad celou plejádu objektivních nevýhod. Sám takové obchody nevyhledávám, v žádném případě však tímto nehodlám peskovat ty z vás, kteří uvedeným automobilům propadli.

Stejnou optikou by se totiž daly velmi snadno strhat sporťáky, kabriolety či kupé. Ani to nejsou auta, jejichž popularita by se dala vysvětlit čistě racionálně, a přece jsou tady a docela se jim daří (ačkoli důvody jejich oblíbenosti jsou poněkud jiné). Každopádně tím bychom mohli teorii o úspěchu crossoverů a SUV uzavřít a podívat se raději na T-Cross zblízka.

Osvědčená genová kombinatorika

Největší německý koncern není až na výjimky známý zrovna tím, že by dokázal šokovat designem svých produktů. Tedy oni by to Němci nepochybně svedli, pokud ale v tomto směru v něčem vynikají, tak spíše v pečlivém dodržování pravidel postupné evoluční proměny, nápadné stylistické provázanosti s jinými modely a důslednému vyhýbání se módním výstřelkům.

Můžete namítnout, že jsou nudní a možná budete mít svým způsobem i pravdu. Nelze však projít či ignorovat skutečnost, že takto navržená auta stárnou o něco pomaleji a jejich minimální vizuální vyhraněnost je důvodem, proč častokrát osloví mnohem více zákazníků než vozy výstředního stylu.

Jestli se něco takového povede i T-Crossu, rozhodnete nakonec svým zájmem nebo nezájmem vy sami, každopádně je zřejmé, že ani tento model není odchylkou od normy. Ačkoli se v detailech od svých větších sourozenců samozřejmě odlišuje, ve skutečnosti v jeho liniích nelze přehlédnout značnou podobnost s Touaregem, Tiguanem i novějším T-Rocem.

Jestli právě tohle dělá T-Cross hezkým, nedokážu posoudit. Přinejmenším ale připouštím, že mě tohle auto ničím neuráží a jeho krabicovité tvary přispívají k tomu, že se poměrně snadno odhaduje, kolik místa zabírá na silnici. Ruku v ruce s tím jde snazší parkování, které mnohdy ocení úplně každý. Nejenom začínající řidiči!

Raději nesahat

Že má malé „Téčko“ s Polem společnou bázi MQB A0, navenek v podstatě poznat nelze. Dokonce ani rozvor nemají stejný. Vnitřek je však povědomý. Samozřejmě sedíte výš, ale základní rozvržení palubní desky je velmi podobné. Ano, opravdu jen podobné, nikoli identické.

Při dnešní snaze o úspory na všech frontách je docela překvapivé zjistit, že to, co se zdá být na první pohled převzaté beze změn, je téměř ve všech maličkostech navržené trochu jinak. Třeba i volant. Snaha o originalitu se cení, i když předpokládám, že dokládá spíše kontinuální vývoj designu, než že by tím Volkswagen chtěl maskovat spojitost mezi oběma vozy. Co naopak ocenit nedokážu a zřejmě nebudu sám, je viditelné šetření na kvalitě materiálů.

Upřímně říkám, že nejsem z těch, kdo by kolem interiérových plastů poskakoval s geologickým kladívkem a hledal nedostatky v jejich morfologii. Obvykle mi stačí, že neskřípou a nepovrzávají při jízdě a dokážu také ocenit, když jsou rovnoměrně slícované a spárami se neprotáhne ani šváb. Takže v principu mi tvrdé plasty v T-Crossu nevadí. Co ale zamrzí, je uvědomění si, že o sto tisíc levnější Polo ty měkčené materiály dostalo a stejně tak i sesterská Škoda Kamiq, a to už se přehlédnout nedá.

Pokud jde o prostor, některá malá pseudo-SUV připomínají tanky. Zvnějšku jsou robustní, nafouknutá k prasknutí, uvnitř ale stísněná a nabídnou sotva stejné množství místa jako konvenční auto téže třídy. O zcrossoverovaném Polu ale totéž neplatí. Vzpřímená sedadla a prodloužený rozvor znamenají, že se vpředu nebude muset omezovat ani přerostlý dospělý chlap, akorát mi k stoprocentní pozici za volantem chyběl delší sedák a nepatrně větší rozsah nastavení sloupku řízení, především pak v podélném směru.

Dozadu se teoreticky poskládá stejný kolohnát, ale pouze za předpokladu, že mu nebude vadit hlava škrtající o strop a kolena objímající přední sedák. Aby vám zůstala nějaká rezerva, je nutné mít tak do 185 cm. Jinak zadní lavice je polohovatelná a můžete tak variovat základní objem kufru, pokud ji ale posunete zcela dopředu, budete rádi, když zde zůstane místo na nohy alespoň pro děti.

Když už jsme u zavazadlového prostoru, 385 až 1281 litrů není málo, ani hodně, ale jeho využitelnost vylepšuje nakládací hrana, která není vysloveně vysoko. Kromě toho dostanete ve dvou úrovních stavitelnou podlahu ukrývající plnohodnotnou rezervu a taky se mi libí aretační pojistky po stranách schopné tuto desku přidržet v přizvednuté poloze.

Abych nezapomněl na ty z vás, kteří prahnou po moderních technologiích: T-Cross má dva konektory USB vpředu i vzadu, za příplatek můžete mít plně digitální přístrojový panel, bezdrátové nabíjení a přehledné multimediální rozhraní (s párem hardwarových ovladačů) si rozumí s oběma typy systémů moderních telefonů.

Speciál: Volkswagen T-Cross

T-Cross je městský crossover (tzv. B-SUV) automobilky Volkswagen. Vůz byl oficiálně představen na podzim roku 2018 v Amsterdamu. Stojí na modulární platformě MQB A0 s motory uloženými napříč a pohonem předních kol. Základem je tříválec 1.0 TSI (70 kW), vrcholná verze má čtyřválec 1.5 TSI (110 kW).

TEST 1.0 TSI DSG • Cena, výbava, motory • Nejlevnější verzeSrovnání s konkurencí

Diskuze (65) Další článek: Modernizovaný hybrid Kia Niro má české ceny. Plug-in verze se blíží k milionu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz