TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.
Seznam kapitol
  1. Dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Velký vnitřní prostor
Pohodlný podvozek i na velkých kolech
Tichý, kultivovaný a výkonný motor
Skvělá spotřeba paliva
Starosti
Řízení bez zpětné vazby
"Gumovější" podvozek při sportovní jízdě
Dávkování brzd chce zvyk
S testovaným motorem vyšší cena
9  /10
Pokračování testu
Fotogalerie54 fotografií
DSC_0290.JPG DSC_0336.JPG DSC_0351.JPG

Jenom málo vozů evropské produkce se může chlubit tak dlouhou historií, jako Volkswagen Polo. Od roku 1975, kdy se začala vyrábět jeho první generace (Typ 86), vzniklo více než 14 milionů kusů, přičemž ta předposlední, pátá, si připsala hned 4,2 milionu exemplářů.

U Volkswagenu jsem si za poslední roky zvyknul, že se tvary klíčových modelů mění spíše pozvolna a nikdy se nejedná o žádnou fluidní divočinu s rozpolcenou osobností, což vlastně platí i pro nové Polo. Pod relativně konzervativním kabátem se však schovává zcela nová technika.

Nové Polo už dorazilo do Česka. Víme, kdy bude GTI s manuálem

Nové Polo už dorazilo do Česka. Víme, kdy bude GTI s manuálem

Novinkou číslo jedna je modulární platforma MQB A0 určená pro malé vozy s příčnou zástavbou motoru a výhradně pohonem předních kol. Čtyřkolka by asi technicky možná byla, pro tyto účely ale koncern používá „větší“ základ MQB, kterým disponují současné osobní Volkswageny od T-Rocu po Passat, s výjimkou podélně zastavěného Touaregu.

Tuto platformu využívají i Seaty Ibiza a Arona, v roce 2019 ji dostane i připravovaný crossover Volkswagen T-Cross, sourozenec Arony, a někdy v budoucnu také nové generace Škody Rapid, Fabia, a odvozený malý crossover zatím neznámého jména.

Rozdíly třídy, ale i ve třídě

Abych jenom tak neplácal, nechejme promluvit čísla. Nové Polo je o 81 milimetrů delší, 69 milimetrů širší a 8 milimetrů nižší než to předchozí, rozvor náprav se natáhnul o 78 milimetrů na současných 2551 milimetrů. Stejná platforma nicméně nutně nemusí znamenat stejné hodnoty jako u Ibizy. Ta je ještě o 6 milimetrů delší, 29 milimetrů širší, má o 13 milimetrů větší rozvor náprav a základní objem kufru činí 355 litrů, o 4 litry více než Polo.

Pryč jsou obliny minulé generace, nastupují hrany a složitější detaily patrné například na bocích karoserie. Vůz opticky ještě více rozšiřují a snižují a nejeden pozorovatel jej hned nerozezná od Golfu. Jednoduchá maska chladiče je tvořena jedinou lamelou navazující na vnitřní linky předních světlometů, v našem případě příplatkových s diodovou technikou (stojí 22.800 Kč), záď naopak nechává složitosti stranou, byť i grafika diodových svítilen (dostanete je společně s předními „ledkami“), které mi trochu připomínají současné BMW 1, navazuje na boční linky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejeden pozorovatl si nové Polo splete s Golfem. Nedivíme se tomu.

Největší rozdíl v porovnání s minulou generací Pola ale stejně zaregistrujete v interiéru. Čistě podle pocitu za volantem, vzdušnosti a prostoru v loktech totiž nepoznáte rozdíl mezi šestou generací malého modelu a bestselleru Golf. Šířka je kupříkladu naprosto stejná jako u Golfu, v souvislosti s rozvorem kratším o 69 milimetrů se nicméně vpředu tolik „nerozvalíte“. Tedy alespoň, pokud myslíte i na pasažéry na zadních sedadlech.

Tam už je to s šířkou horší. Polo na Golf v loktech ztrácí zhruba tři centimetry, a přestože jde oficiálně o auto pro pět lidí, pohodlní v něm najdou pouze čtyři dospělí. V podélném směru ale žádnou tragédii nečekejte. Měřím 190 centimetrů a za sebe zapluju jako do peřin, před koleny i nad hlavou mám dobře třícentimetrovou rezervu, vystupování nebrání vysoké prahy ani podběhy kol. Vůbec nejlepší je však tvarování sedáků a opěradel. Co se segmentu malých vozů týče, takto si představuji plnohodnotná sedadla!

Polu mezigeneračně narostl i zavazadlový prostor. Nyní má 351, respektive 1125 litrů, což je o 71 a 173 litrů více ve srovnání s předchůdcem. A je to znát – šířka ložné plochy v nejužším místě činí 1010 milimetrů, podlážka je polohovatelná ve dvou rovinách a po plato od ní naměříte buď 430, nebo 540 milimetrů. Ani ve vyšší poloze sice po sklopení zadních opěradel nevznikne zcela rovná ložná plocha, na tu se ale v této třídě až tak nehraje.

VW Polo vs. VW Golf - srovnání naměřených rozmerů interiéru
Model VW Polo VI VW Golf VII
Výška nad sedadlem vpředu [mm] 1000 1010
Výška nad sedadlem vzadu [mm] 960 975
Šířka vpředu [mm] 1480 1480
Šířka vzadu [mm] 1430 1455
Délka sedáku vpředu [mm] 520 505
Délka sedáku vzadu [mm] 500 470
Výška opěradla vpředu [mm] 630 625
Výška opěradla vzadu [mm] 650 660
Objem zavazadelníku [l] 351/1125 380/1270

Golf tady, Golf tam

Polo je sice druhým nejlevnějším modelem Volkswagenu, ten na něm ale rozhodně nešetřil. Kupříkladu přístrojová deska je vyrobena převážně z měkčených materiálů, a to i ve spodní části, kde se nachází výdechy ventilace, Všechna místa, kde se dotýkáte lokty, jsou příkladně měkoučká, to aby vás ani na dlouhých cestách stran pohodlí nic neomezovalo. Znova budu vzpomínat na Golf, nyní však nikoliv s ohledem na vnitřní prostor.

Stačí se podívat na multifunkční volant – naprosto stejný najdete v Golfu, a to včetně ploché spodní části, která dlouhánům usnadňuje nastupování a vystupování. Tlačítka pro odemykání a zamykání dveří už najedete na jejich madlech dveří, ale hned vedle řidičovy kliky pro otevírání, a automatická klimatizace nyní může být dvouzónová, což u minulé generace Pola nešlo. Ve zpracování a výběru použitých materiálů těžko hledat chyby, automobilka dokonce myslela i na takový detail, jako je pogumování otočných ovladačů infotainmentu. Krása je zkrátka v detailech!

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér vpředu překvapí nabídkou prostoru jako v nižší střední třídě. Sedadla jsou pohodlná i při dlouhém cestování, ta zadní si zaslouží pochvalu za tvarování.

Ještě k tomu infotainmentu – zkoušený vůz byl vybaven vrcholnou navigací Discover Media za 18.300 Kč, ke které se automaticky váže osmipalcový dotykový displej se skleněným designem. Co si budeme povídat, aby to uvnitř vypadalo hezky, budete jej dennodenně čistit od otisků, což se týká i lesklých černých dekorů, kterým zase „vadí“ usazený prach. Citlivost obrazovky je však špičková a v menu se velice snadno zorientujete.

Aby byla multimediální výbava kompletní, je třeba si připlatit za Active Info Display (pro zkoušenou linii Highline za 9200 Kč), který Polo nabízí jako první ve svém segmentu. Umí zobrazit i mapu navigace a uvnitř to pak zase vypadá o kus luxusněji, stejně jako v T-Rocu si však musíte vybrat, zda mapu „pošlete“ na hlavní displej, nebo ji budete sledovat v přístrojovém štítu přímo před sebou.

Obě varianty dohromady možné nejsou, prý kvůli ceně. Jestli však jde o tak brutální nedostatek, si řekneme až jindy, protože zkoušený vůz disponoval standardní analogovou kapličkou. I ta má své kouzlo – je jednoduchá, přehledná, a v noci připomíná optitronové přístrojové známé z vozů Honda.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků