Kapitoly článku:
Jak to jezdí?
To je trochu komplikovaná otázka. Už v úvodu jsem napsal, že je Passat Variant GTE auto mnoha různých tváří. Nebyla to ani moc velká nadsázka, protože tento model opravdu umí plnit různé role, stačí si jen vybrat.
K tomu vám poslouží tlačítko E-Mode na středovém tunelu, které normální Passat nemá. To vám dá na výběr režim E-Drive, Hybrid a Battery Charge. Podle toho, co si zvolíte, dostanete čistokrevný elektromobil, téměř obyčejné auto, auto neuvěřitelně žravé a nebo i auto sportovní. To když aktivujete režim GTE, který má své vlastní speciální tlačítko. Čím začneme?
Oproti klasickým variantám zde máte další čtyři různé režimy. Tlačítko GTE vám zprostředkuje maximální výkon pohonné jednotky, E-Mode je čistě elektrická jízda, Hybrid jízda hybridní a Battery Charge je režim velmi zbytečný
Pokud Passat Variant GTE nastartujete, respektive zmáčknete tlačítko startování, a máte baterie nabité alespoň na pár procent, začínáte v čistě elektrickém režimu. Ten si ale necháme na později, zajímat nás teď bude hybridní režim, kde, jak se ukázalo na brzdě, hraje prim spalovací motor. Elektromotor se ve své práci nepřetrhne, aby vám nevybil baterie. Tento režim potkáte v nejlepším případě nějakých 40 km od startu své cesty za předpokladu, že vyrážíte se zcela nabitými bateriemi. Nebo si ho můžete samozřejmě aktivovat rovnou.
Passat zaujme několika věcmi. Tak především je velmi tichý. Odhlučnění podvozku, motoru i karoserie je absolutně dokonalé. Nebýt ručičky fiktivního otáčkoměru, nemáte šanci ani poznat moment, kdy se spalovací jednotka vypne a kdy se zase vrátí zpět do práce. I v těch nejvyšších otáčkách je zvuk motoru velmi decentní. Dvojitá skla nebo velmi dobrá aerodynamika vás zbaví i aerodynamického hučení a pokud pojedete po novějším povrchu, neuslyšíte ani pneumatiky. A do vašeho podvědomí se začne vkrádat celkem příjemný pocit. „Tohle auto má opravdu něco navíc“.
Systém jak může, tak motor vypne. Jakmile se nahromadí trochu elektrické energie navíc, využije elektromotor. Dynamika není zlá, ale určitě není taková, jakou byste očekávali od auta se sportovními ambicemi. Pro přesuny na dálničním limitu postačí naprosto bezpečně. A spotřeba?
Bez ohledu na konkrétní režim je Passat Variant GTE při jízdě vždy velmi tichý. Na kvalitních silnicích je jízda hodně příjemná. Do kabiny se z okolních hluků dostane jen naprosté minimum
Protože mám za to, že režim Hybrid zde využijí zákazníci především na dálnici, vyrazil jsem právě tam. Testovací trasu dlouhou 30 km zajetou v obou směrech rychlostí 140 km/h, kdy motor točí na šestku 2600 ot./min, zvládl Passat Variant GTE s průměrem 8,4 l/100 km. To věru není nic, z čeho by se samou ekologií hory zelenaly, jenže ono je velmi snadné a celkem krátkozraké uzavřít téma plug-in hybridního auta s tím, že na dálnici jezdí s podobnými hodnotami spotřeby třeba i dieselový šestiválec. Neměli bychom také zapomínat na velikost auta a schopnost pokořit stovku už za 7,6 s.
Převodovka pak při hybridní jízdě předvádí různá kouzla a vy uděláte vůbec nejlépe, když jí v tom nebudete pomáhat. Hybridní Passat totiž dává k dispozici i režim manuálního řazení, který jsem upřímně v hybridním režimu jízdy moc nepochopil. On člověk podřadí, jenže otáčkoměr ukazuje nulu, protože se motor zrovna vypnul. Manuální řazení určitě využijete lépe v režimu GTE, kdy obě jednotky pracují na sto procent a kdy se čtyřválec nikdy nevypne, takže máte pod pádly manuálního řazení vždy nějaké otáčky.
Automat nabízí možnost řadit manuálně. V hybridním režimu to ale není prakticky k ničemu, ovšem ve sportovním režimu GTE se tato možnost velice hodí. GTE má také navíc režim převodovky B, kdy systém začíná rekuperovat, jakmile sundáte nohu z plynu
Užitečný je při hybridní jízdě ovšem režim B, který nahradil klasický sportovní režim převodovky. V základním nastavení Passat rekuperuje až tehdy, když začnete brzdit. Jestli chcete rekuperovat hned po sundání nohy z plynu, jak to mají třeba „íčková“ BMW, pak vám přijde tento režim vhod.
V hybridním režimu jízdy je Passat především tichý a rozhodně také není úsporný. Každý, i když nejde o rozeného ekologa, ale tak nějak tuší, že zájemci, kteří hodlají jezdit po dálnicích od rána do večera, asi do hybridního automobilu nepůjdou. I proto jsou názory typu „za 8,5 l/100 km jezdí můj starý šestiválec“ trochu nepřesné. Tohle je totiž jenom malá část toho, co Passat GTE umí a především to není ta hlavní část.