Kapitoly článku:
Takový obyčejný Multivan
Ještě bych měl na úvod zmínit jednu drobnost. Tipněte si, kam se dostala cena testovaného exempláře. Za nejlevnější Business zaplatíte přibližně 1,9 mil. Kč. Ten náš by vás vyšel ještě o dalších 400 000 Kč dráž. Zdůrazňuji to záměrně z jednoho prostého důvodu. Schválně se podívejte na nějakou fotku exteriéru. Řekli byste do testovaného Multivana, že se cenově pohybuje na stejné úrovni jako kdejaký vrchol německých prémiových značek?
Vypadá dobře, ale pořizovací cenu téměř 2,5 milionu Kč by mu hádal málokdo.
Kromě zatmavených oken, sedmnáctipalcových kol a štítku Business nemáte šanci špičkový Multivan odhalit. Osobně mám přesně takový přístup rád. Čím nenápadnější zvenku, tím luxusnější uvnitř. Buďte si jisti tím, že každý, kdo během testu nahlédl do interiéru, valil oči podobným stylem, jako pan Spejbl. Kdo by to byl do toho vlastně docela obyčejně vypadajícího černého Multivana řekl.
Pohled pana řidiče
Řidič, ten těžký chleba má. To možná platilo v dobách dávno minulých, a pokud to platí dodnes, tak v cenových relacích pohybujících se někde přibližně na desetině toho, o čem se tady bavíme. Multivan Business je z pohledu řidiče opět Multivan stejný jako každý jiný. Že je zde něco trochu jinak, o tom svědčí třeba tříramenný skoro až sportovní volant, systém hlídající mrtvý úhel, kovové pedály nebo navigace s dotykovým displejem. Po ruce je spousta odkládacích prostorů a spolehnout se také můžete na velice slušnou ergonomii.
Z pohledu řidiče jde o lépe vybavený Multivan. To nejlepší nenajdete vpředu, ale úplně vzadu.
Přeskočit ale nesmím kožená a velice pohodlná sedadla, respektive taková příjemná křesílka. Nikdy jsem si také nemyslel, že bych se někdy zastavoval u prkotiny, jakými jsou koberečky. Nemůžu si pomoci, ale ty v Businessu vypadají fakt dobře.
Velmi zajímavým a také užitečným pomocníkem pro řidiče, ale také jeho nadřízené, je systém Digital Voice Enhancement, zkráceně DVE. Funkce je úplně jednoduchá. Nad každým sedadlem je umístěný mikrofon, který hlas přenáší do reproduktorů audiosoustavy, přičemž výslednou hlasitost může řidič korigovat v pěti úrovních. Je to velmi užitečné především v případech, kdy pan majitel, ředitel nebo prostě kdokoliv, kdo sedí v luxusním křesle Pullman, chce komunikovat s řidičem. Bez DVE by musela vzadu sedící osoba bez pardonu řvát.
Systém DVE zjednodušuje komunikaci mezi řidičem a zbytkem osazenstva. Hovor přenášejí reproduktory kvalitního audiosystému.
Když už jsme takhle vpředu u řidiče a spolujezdce, mohu zmínit ještě příplatkový měnič na 6 disků umístěný právě pod sedadlem spolujezdce a router, který najdete pro změnu ve schránce spolujezdce. Mimochodem internetové připojení funguje ještě 60 minut po vypnutí zapalování.
Jízda?
Samozřejmě k pohledu pana řidiče také patří jízda jako taková a řízení. V tomto ohledu se musím přiznat k tomu, že mě Business zas tolik nenadchnul. Respektive abych to upřesnil, tak nějak podvědomě jsem čekal „něco více“ také od motoru. Dvoulitrové BiTDI s maximálním výkonem 180 koní autu stačí, ale na akceleraci za hranicí 100 km/h už potřebuje o něco více času, což se moc nehodí především v případech, kdy páni manažeři spěchají a řidiče nutí k tomu, aby na okreskách předjížděl.
Business je samozřejmě velmi pohodlný, moc by mu ale slušel šestiválec pod kapotou.
Motor jako takový je ale jinak velmi tichý a relativně úsporný. Během testu jsem jezdil za necelých 10 l/100 km. Nebylo by ovšem férové nezmínit fakt, že k Mercedesu-Benz Viano lze pořídit také šestiválcový motor. Myslím, že není třeba dlouze vysvětlovat, proč se k takovému autu hodí mnohem více, než čtyřválec.
Automatická dvouspojková převodovka nabídne sedm rychlostních stupňů a prvotřídní chování. Tedy až na drobnost v podobě pomalejší reakce na kick-down. Podvozek je logicky spíše komfortní a auto se příjemně houpe. Pohon všech kol je určitě užitečným bonusem v případech, kdy předpokládáte časté používání za velmi špatného počasí. Nemohu se ubránit dojmu, že v našich končinách je u Multivana trochu zbytečným, ale jak známo, i u nás systémy 4x4 takříkajíc letí bez ohledu na to, o jaký segment se jedná. Pravdou tak jé, že příplatek za 4Motion je v kontextu Business skoro zanedbatelný, tak proč ne.