TEST Volkswagen Grand California 680: Dovolená na Slovensku jezdící, spící

Největší obytný Volkswagen měří na délku skoro sedm metrů, přitom ale jezdí jako klasická dodávka. Jeho schopnosti jsme vyrazili prověřit na Slovensko.
Radosti
Zajímavá cena
Chytře promyšlený obytný prostor
Chová se jako klasická dodávka
Dostatečná dynamika
Starosti
Při jízdě všelijak vrže
Úzká chodba
Snížený komfort na zadní lavici
8  /10

Na obrovské čelní okno dopadají mraky mušek, protiútok ostřikovači už pomalu vzdávám, protože už by v nádržce nic nezbylo. Do zadku mi tepe povrch dálnice D1 a kabinou se tak nese zvuk klusajícího koně. Namačkaný v pravém pruhu zúžení stále mrkám po zpětném zrcátku, kdy se nějaký kaskadér rozhodně mě předjet a donutí mě tak balancovat v úzkém prostoru s obytným vozem.

Pro jednoho řidičské peklo, pro druhého každoroční rutina. Pro mě zajímavá zkušenost. Letos jsem totiž v rámci prodlouženého víkendu nezapíchl prst do mapy Itálie či Rakouska, ale na Slovensko. Jelikož jsem z okolí Prahy, dívám se při plánování výletů na mapě přirozeně dolů, kde jsou turisticky atraktivní místa třeba už za pět hodin jízdy. Letos to bylo jiné, hledejte za tím pandemii koronaviru.

Chcete zažít nejlepší road trip v životě? Vezměte si inspiraci od mistra v oboru

Chcete zažít nejlepší road trip v životě? Vezměte si inspiraci od mistra v oboru

Ano, cestovat můžeme, není s tím problém. Ale mně se na jih, kde byla ještě před nedávnem ohniska nákazy, jednoduše nechtělo. Padlo tedy rozhodnutí, že vyrazíme na Slovensko, konkrétně do kempu Rijo mezi vesnicemi Stará Lesná a Tatranská Lomnica.

Vyzvedl jsem na to Volkswagen Grand California 680, obytnou verzi užitkového modelu Crafter, kde číslo 680 značí délku karoserie. Konkrétně to dělá 6836 mm na délku, 2040 mm na šířku a 2839 mm na výšku. Je to největší obytný Volkswagen, který můžete oficiální cestou koupit. Existuje i menší verze s rozměry 5986 mm x 2040 mm x 3094 mm označená Grand California 600. I tu najdete v galerii nahoře.

Bydlík all inclusive

Grand California se společně s modelem Crafter vyrábějí v polském Vřesnu. Obytné verze začínají na stejné lince, ovšem v procesu výroby sjedou a jdou na individuální montáže dodatečných obytných prvků od různých dodavatelů. Protože se ale vše děje v rámci fabriky, máte na auto kompletní záruku. Obytné verze se vyrábějí s posuvnými dveřmi na pravé straně se základy ve skříňové variantě.

Terénní dodávku Torsus Terrastorm jen tak něco nerozhodí. Techniku má od VW

Terénní dodávku Torsus Terrastorm jen tak něco nerozhodí. Techniku má od VW

V kabině není na obytných verzích nic speciálního. Palubní deska je s užitkovými vozy shodná a obsahuje třeba přehledný infotainment. Všude je dostatek přihrádek a prostor je obrovský. Přední sedadla s loketní opěrkou jsou otočná. Za nimi se nachází dvousedadlová lavice, před kterou lze umístit rozkládací stůl. Otočením sedadel si tak vytvoříte třeba jídelnu, i když spolujezdec už na stůl nedosáhne. Na dlouhodobé cestování mi však zadní lavice přišla až moc tvrdá.

Za lavicí je pro mě osobně noční můra obytných vozů a důvod, proč se jim spíše vyhýbám. Na skromném půdorysu je samostatná místnost, kde najdete chemickou toaletu, skříňky a sklopné umyvadlo, jehož baterii lze vyjmout a použít prostor jako sprchu. Myšlenka, že chodíte na záchod ve svém autě a kousek od toho ještě spíte, je mi prostě nepříjemná.

Tomuto prostoru však nemůžu upřít promyšlenost a chytré rozmístění. Najdete tu dokonce i odsavač pachů. Na malém prostoru tak tratí snad jen toaleta, která je opravdu nouzová. Větším jedincům bych raději doporučil zastavit u lesa. Nádrž na toaletu se pak dá vyjmout zvenku a obsah se likviduje pouze na určených místech.

Naproti je poté kuchyně. Plynový vařič s dvěma plotýnkami, dřez, spousta odkládacích prostor a solidní pracovní plocha. Ze všeho nejvíc chválím prostornou lednici s mrazákem, která může fungovat v podstatě kdykoliv díky solárním panelům na střeše o výkonu 174 W, který s energií pomáhá i dalším komfortním funkcím. Voda z kuchyně a koupelny stéká do sběrné nádrže o objemu 90 litrů. Čerstvá voda má nádrž o dvacet litrů větší.

Britská firma běžně staví pohřebáky. Teď dělá z Volkswagenů pojízdná vězení

Britská firma běžně staví pohřebáky. Teď dělá z Volkswagenů pojízdná vězení

Vnitřnímu prostoru dominuje dvoulůžko, které je v této verzi umístěno podélně. V kratší verzi vozu (600) je uspořádáno příčně. V našem případě to tedy znamenalo rozměr spací plochy 2000 mm x 1700 mm. Uprostřed matrace, kde ještě pokračuje úzká chodba, je však zhruba 30 cm výkus, takže se místo tulení se svým partnerem přitulíte každý ke své stěně.

V tomto ohledu je tedy kratší verze lepší, i když se do ní nevejde žádný čahoun. Kratší verze vozu má ještě jednu vychytávku, kterou je výsuvné lůžko nad kabinou, tedy podobný prostor jako mají kamioňáci. Je však spíše pro děti, už kvůli úzkému žebříku.

V prostoru pod postelí je taková technická místnost. Najdete tu dvě plynové bomby (11 kg), úložné skříňky, nádrž na čistou vozu či ovládání elektrického obvodu. My tu měli i prodlužovací kabel (buben) a na vnitřní straně zadních dveří i složené kempingové židle se stolem.

VW T6 má po poslední modernizaci. Zaměřuje se hlavně na digitalizaci

VW T6 má po poslední modernizaci. Zaměřuje se hlavně na digitalizaci

Celá vrchní část vozu je ověnčená uložnými prostory, kterých je obrovský počet. Všechny mají bezpečnostní zámky, ale nejsou moc hluboké. Pro uložení větších předmětů je tak lepší využít prostor pod postelí. Co se mně osobně moc líbilo, je možnost ambientního osvětlení, které svítí oranžově, žlutě, zeleně, červeně či modře. Ukázku jsem s radostí přiložil do galerie. Na standardní vnitřní a venkovní světlo pak máte samostatné vypínače.

Centrálním mozkem obytného vozu je malý displej na vnější stěně koupelny, kterým se ovládá většina komfortních funkcí. Můžete zde konfigurovat ambientní osvětlení, nastavovat připojení bluetooth či Wi-Fi, kontrolovat stav nádrží na vodu či ovládat vytápění. Samotné vytápění se dá pak ještě nastavit na výklopném panelu kousek nad podlahou, kde lze zvolit zdroj.

Můžete totiž vytápět elektřinou, plynem či jejich kombinací. Elektřinou jde topit pouze v případě, že máte vůz připojený do sítě, to samé platí pro 220V zásuvky. Některé klasické obytné vozy však pro fungování klasických zásuvek připojení nepotřebují. V tomto ohledu testovaný vůz trochu ztrácí.

Tento luxusní dům na kolech má i vlastní garáž. Vejdou se do ní zajímavá auta

Tento luxusní dům na kolech má i vlastní garáž. Vejdou se do ní zajímavá auta

Na stropě najdete dva výklopné větrací otvory, kterými si můžete pouštět v noci dovnitř čerstvý vzduch. Před hmyzem chrání sítě. I na bocích vozu jsou okna s roletami, jen ta za řidičem se při topení plynem neotevírá, protože zvenku je pod oknem „výdech“ plynového ústrojí vozu. 

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

dnes | Jiří BaborskýOndřej Mára | 23 příspěvků
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Škoda Octavia RS iV

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

17.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 87 příspěvků
S elektrickým VW ID.3 poprvé v Česku: Velký skok pro VW, problém pro ostatní?

VW ID.3 1st Edition 150 kW

Volkswagen ID.3 se na našem trhu už nějaký ten pátek prodává, vůbec první kontakt na české půdě jsme s ním však zažili až minulý týden. A vy můžete taky.

14.  9.  2020 | Jan Mička | 59 příspěvků