TEST Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI (180 kW): Ještě pořád to jde bez baterek a s manuálem

Ostré hatchbacky klasického střihu se nám pomalu vytrácí. Můžete si jeden takový koupit i od jinak velmi progresivního Volkswagenu, jen už není úplně levný.
Radosti
Komfortní podvozek
Agilní jízdní vlastnosti
Skvělá spotřeba
Starosti
Dotykové ovládání
Vyšší cena
9  /10

Dnes tu pro vás mám ostrý hatchback, ale bez monstrózního výkonu, nemožně velkého křídla nebo roztlemených nárazníků. Je to totiž usedlý Volkswagen, ale pozor - žádný Clubsport, ani eRko, čtyřkolka či jakákoliv forma hybridu. Koukáte se na Volkswagen Golf GTI s dvoulitrem, fofrklackem a sedačkami s károvaným motivem. Naprostou esenci toho, jaký by ten ostrý hatchback měl vlastně být.

Žijeme v době, kdy zábavná hra z osmdesátek přerostla v ruletu nakoňovaných bestií. Některé už dokonce přerostly svou kategorii a jsou to skutečná monstra s pohonem všech kol a výkonem klidně i nad čtyři sta koní. A pak se nám do toho začala motat elektřina. Ale co nám zbylo z toho původního receptu na zábavné rodinné auto? Za mě Ford Focus STI, Hyundai i30 N a Volkswagen Golf GTI. Tři veteráni s motorem bez hybridu a s manuálem. A až se do toho na našem trhu připojí Honda Civic Type-R, budou to Čtyři mušketýři?

Se všemi zmíněnými vozy mám už něco najeto, pořád ale nedokážu přesně určit, který z nich je nejlepší. Jasně, ze suchých čísel se nějaký objektivní vítěz vycucat dá, ale tohle je zrovna ta kategorie, kde vás ta čísla ve výsledku moc nezajímají. Kupujete srdcem a všechno to jsou dobrá auta vhodná k pořízení. Nicméně musí vám sedět. Hyundai i30 N má nejtvrdší podvozek, ale působí na mě nejvíc analogově. Focus ST je zase nejvíce hravý, takový rozdováděný. A GTI je… jaké vlastně?

Sedm trpaslíků

Málokdy se nám povede, že auto sjede z výrobní linky, naloží se na kamion, přiveze do České republiky, sjede z kamionu, zajede do garáže a my pak od auta rovnou dostaneme klíče. Jinak si totiž nedovedu vysvětlit nájezd teprve sedm kilometrů, také proto tohle nebude zcela tradiční test, protože ani tisícovka najetých kilometrů není zárukou, že všechno správně sedí a dají se hledat limity auta, k čemuž u drtivé většiny majitelů ostrých hatchbacků běžně dochází.

Určitý závěr ale samozřejmě mám, auto toho o sobě dokáže hodně prozradit už během zajíždění. První a asi nejdůležitější věc, kvůli které stojí nové GTI za pořízení, je komfort a ticho na palubě. Teď nemyslím ticho od motoru, on se ten dvoulitr umí ozvat, ale i se zimáky Continental WinterContact TS 870 P je jízda tichá, odvalování pneumatik je sice zřetelné, ale skvěle potlačeno a aerodynamický svist v běžných rychlostech jakoby nebyl.

Ohledně komfortu se na úvod hodí zmínit, že naše auto bylo vybaveno adaptivními tlumiči DCC za 22.500 Kč, které jsou k dispozici ve spojení s 19palcovými koly a moc dobře je známe už z jiných aplikací napříč celým koncernem Volkswagen. GTI má přední nápravu MacPherson, navíc s hliníkovým pomocným rámem, který se osvědčil u GTI Clubsport S předchozí generace, a také má tužší silentbloky.

Oproti předchozí generaci GTI jsou vpředu o 5 procent tužší pružiny, vzadu je to dokonce 15 procent. Pneumatiky jsou od výrobce předepsané ve stejném rozměru jako u sedmého vydání, tedy 225/45 už sedmnáctek, 225/40 u osmnáctek a 235/35 u našich devatenáctek v kombinaci s podvozkem DCC. Nutno podotknout, že design kol Estoril krásně ladil s bezpříplatkovou bílou Pure a tohle zrovna nebyl ten případ, kdy vám velká kola výrazně uberou na komfortu.

Jestli se něco hodí u tohoto vozu vypíchnout, tak je to právě pohodlí. Samozřejmě je to myšleno v rámci kategorie ostrých hatchbacků. Golf GTI na nerovnostech nekope, není nervózní, umí hezky filtrovat a při změně povrchu v zatáčce nezačne poskakovat. Drží jako přibitý, je pohodlný a stabilní. A když už na výjezdu z rychlejší zatáčky odlevíte na plynu, je ztráta adheze krásně čitelná. Grip přední nápravy se také zdál být velmi dobrý, a to i na mokru. Nicméně vyloženě ostře jsme jet nemohli.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Diskuze (81) Další článek: Hyundai vzkřísí svůj první model už na jaře. Navrhne jej Giugiaro stejně jako v roce 1974

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta Volkswagen na Heureka.cz