Kapitoly článku:
VW Golf sedmé generace používá k pohonu všech kol pátou generaci mezinápravové spojky Haldex, lehčí, kompaktnější a jednodušší než Haldex IV. Konstrukčnímu řešení a principu fungování se podrobně věnoval Lukáš v článku Haldex V: Co je nového? Proto se dnes můžeme zaměřit hlavně na to, jak se zástavba pohonu všech kol promítá do provozních vlastností Golfu a jak její přítomnost vnímáte z místa řidiče.
2.0 TDI 4MOTION pořídíte jen ve výbavě Highline; typické koncernové umístění háčku na vnitřním obložení středového sloupku karoserie
4MOTION je o 95 kg těžší než Golf 2.0 TDI s pohonem předních kol. Navzdory tomu zvládá akceleraci 0-100 km/h za stejných 8,6 s jako předokolka. Je totiž zpřevodován víc „do síly“. Převody všech šesti rychlostních stupňů jsou shodné, ale stálý převod činí 3,875 oproti 3,45 u verze s předním pohonem pro 1. až 4. rychlostní stupeň, respektive 3,1 oproti 2,76 pro pětku, šestku a zpátečku.
Volkswagen jako jedna z mála automobilek uvádí i hodnoty celkového převodu pro jednotlivé rychlostní stupně a byla by škoda se o ně nepodělit:
Rychlostní stupeň | Golf 2.0 TDI | Golf 2.0 TDI 4MOTION |
1. /celkový převod | 3,769/13,003 | 3,769/14,605 |
2. /celkový převod | 1,958/6,755 | 1,958/7,587 |
3. /celkový převod | 1,257/4,337 | 1,257/4,871 |
4. /celkový převod | 0,87/3,002 | 0,87/3,371 |
5. /celkový převod | 0,857/2,365 | 0,857/2,657 |
6. /celkový převod | 0,717/1,979 | 0,717/2,223 |
Zpětný chod | 4,549/12,555 | 4,549/14,102 |
Výsledek je nabíledni: čtyřkolka má o 5 km/h nižší maximální rychlost a přibližně o 15 procent vyšší spotřebu (4,7 vs. 4,1 l/100 km v kombinovaném cyklu).
Reálná spotřeba se pohybuje od necelých pěti litrů při klidné jízdě konstantní rychlostí až po nějakých 8,6 l/100 km při intenzivním zatížení. Z logiky věci ale bude vždy plus minus o těch patnáct procent vyšší než v případě ekvivalentního Golfu s předním pohonem. Stojí to za to?
Přijde na to. Na sněhu samozřejmě není o čem mluvit, ale na suchém nebo i navlhlém asfaltu se Golf s Haldexem páté generace chová téměř stejně jako předokolka. Ovšem taková, která má za všech okolností stoprocentní trakci.
Řídící jednotka nepřipustí prokluz předních kol a v zatáčce vektoruje přibrzďováním kol točivý moment ven a dozadu, čímž autu pomáhá stočit se okolo svislé osy. Efekt je opravdu znatelný, na výjezdu z ostřejších zatáček Golf zcela postrádá těžkopádnost tradičních čtyřkolek a působí agilněji než verze s předním pohonem.
Jízdní vlastnosti jsou vůbec královskou disciplínou nového Golfu, zejména u silnějších motorizací s víceprvkovým zadním zavěšením. I přes přítomnost příplatkového sportovního podvozku (-15 mm) a sedmnáctipalcových kol Madrid (obojí v sadě za 21 900 Kč) testovaný Golf 4MOTION předváděl aktuálně nejlepší kompromis mezi jízdním komfortem a ovladatelností v nižší střední třídě. A jestliže řízení s elektromechanickým posilovačem ničím neobohacuje zážitek z jízdy, rozhodně mu ani neškodí.
Ano, snažím se tu naznačit, že zaútočit s tímto dieselovým koncernovým hatchbackem na oblíbenou okresku v očekávání něčeho na způsob radosti z jízdy není zdaleka tak naivní, jak by si někdo mohl myslet.