TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Přestože se nový Volkswagen Golf tváří jako ten minulý, ve skutečnosti prošel komplexní proměnou. Spoléhá na elektrifikaci a přijel se zcela novým pojetím interiéru. Všechno to přináší zajímavé výhody, ale také jisté nevýhody.
Radosti
Tichý a kultivovaný motor
Nízká spotřeba paliva
Jemně řadící automat
Nepostřehnutelné přepojování režimů motoru
Skvělý podvozek
Chytré hlasové ovládání
Starosti
Strohý středový tunel
Levně vypadající materiály vzadu
Některé funkce hodně utopené v infotainmentu
Nekonzistentní účinek brzd
9  /10

Volkswagen Golf po celá léta považuji za symbol dokonalé blbuvzdornosti. Tento dojem se začal formovat asi před třinácti lety, kdy jsem s ještě mokrým řidičákem mohl poprvé oficiálně vyjet na silnice. Přestože byly mé zkušenosti s moderními auty téměř nulové, v golfu jsem si vždycky všechno hned nastavil prakticky po hmatu.

S osmou generací golfu by to mohlo být jiné. Zatímco Francouzi už před lety nacpali ovládání klimatizace do útrob infotainmentu, Němci dlouho odolávali a k revoluci se odhodlali až u nového touaregu. Innovision Cockpit, který zahrnuje dvě obrazovky, sklidil dost kritiky, kdo si jej ale vyzkoušel v reálu, nakonec až tak moc nebrblal.

Nový Volkswagen Golf má české ceny! Výbava navíc vám ušetří desítky tisíc

Nový Volkswagen Golf má české ceny! Výbava navíc vám ušetří desítky tisíc

Ve stejné pozici je dnes i nový golf, na který si kritici brousí zuby od zveřejnění prvních oficiálních skic interiéru. Nejistotu podpořil i odklad oficiálního uvedení. Software údajně nepracoval podle představ a situace ohledně elektromobilu ID.3 těmto spekulacím jen nahrává. Golf si ale nemůže dovolit chybovat. Dlouhodobě nejprodávanějšímu modelu v Evropě teď vyfoukl korunu Renault Clio, pokles prodejů spojený s přechodem na novou generaci ale trápí kdekoho. Zákazníci už totiž ztrácejí zájem o starší model, a když se nový opozdí, nevyhnutelně se to musí někde projevit.

Zvenku pořád korektní

Pokud bych měl definovat symbol naprosto korektního automobilového designu, byl by to rozhodně golf. Tvary se vždy měnily spíše evolučně a asi nikdo se z nich hned neposadil na zadek. Totéž platí i o novince, která má přepracovanou příď i záď, ale samotná podstata nekonfliktního celku zůstala zachována. Golf možná neoslní na první pohled, ale na druhou stranu prakticky vůbec nestárne.

Nový VW Golf poprvé naživo: Revoluce je tady! Nastupují hybridy včetně 1.0 eTSI

Nový VW Golf poprvé naživo: Revoluce je tady! Nastupují hybridy včetně 1.0 eTSI

Volkswagen uvádí, že každou část karoserie přepracoval a otestoval v aerodynamickém tunelu, což se projevilo na snížení koeficientu odporu vzduchu cx z 0,3 na 0,275. To sice ještě neznamená, že golf krájí vzduch nejlépe ve své třídě (Opel Astra má cx= 0,26), asi ale není potřeba blíže vysvětlovat, jaký vliv má aerodynamika na výslednou spotřebu. A o tu jde především – kdyby ne, nesetkáváme se dnes a denně s novými hybridy.

Rozměry karoserie se mezigeneračně změnily jen minimálně. Rozvor náprav 2636 mm je delší o 16 mm, délky 4284 mm (dříve 4258) bylo dosaženo hlavně přepracovanými nárazníky, zmenšení výšky o 36 mm (1456 vs. 1492 mm) už by ale posádka pocítit mohla. Verze 1st Edition, která se nám dostala do testu, vsadila i na diodovou světelnou techniku IQ.Light, něco jí ale přece jenom chybělo.

Golf totiž může mít také osvětlenou masku chladiče (pokud se tak škvíře mezi kapotou a nárazníkem dá říkat), která propojuje linky denního svícení ve světlometech. Zdánlivě chyběly i mlhovky, ty jsou však součástí světlometů Matrix LED (v ceníku jako „svícení pro jízdu ve špatném počasí“) a nezabírají místo v předním nárazníku. Ten je relativně jednoduchý a vedle chromované linky jej zdobí čtveřice pásků v barvě karoserie. Pokud zvolíte tmavší odstín, na černém podkladu se pásky ztratí.

Nový Volkswagen Golf odhalil bohatou základní výbavu. Další si koupíte i online

Nový Volkswagen Golf odhalil bohatou základní výbavu. Další si koupíte i online

Jde zároveň o první Volkswagen, který vyrazil na silnice s prvky nové firemní identity. Slogan Das Auto už je dávno minulostí a došlo i na změnu loga výrobce. To už není plastické a má jemnější rysy. Název modelu uprostřed víka zavazadelníku však v rámci modernizace dostal už současný passat.

Výbava testovaného vozu vychází z linie Style, ke které se vážou i 17palcová litá kola s pneumatikami o rozměru 225/45 R17. Jsou jednoduchá a mně osobně se líbí více než stříbrno-černá varianta vídaná v reklamách. Zvolte bílý lak a je pravděpodobné, že nový golf zvenku moc pozornosti nevzbudí, stačí ale nakouknout dovnitř a zjistíte, že před vámi stojí něco úplně nového.

Vítejte ve 21. století

Doby, kdy pro každou funkci existovalo v interiéru fyzické tlačítko, jsou pryč. Displeje a hlasové ovládání jsou moderní, navíc finančně výhodnější než dřívější řešení. Ovládací centrum MIB3 najdete i v novém leonu či octavii a jeho smyslem je udělat vůz více digitální. Golf má už v základu digitální přístrojový štít vizuálně propojený s dotykovým středovým displejem. Kokpit působí stroze a je možné, že si napoprvé nebudete vědět rady s nastavením základních funkcí. Třeba s vypnutím systému stop/start nebo se změnou teploty klimatizace. Nakonec ale zjistíte, že to v některých případech nemohlo být snazší.

VW Golf je na Slovensku překvapivě levný. Má však i velice bohatou výbavu

VW Golf je na Slovensku překvapivě levný. Má však i velice bohatou výbavu

Prostředí systému vypadá jinak než v octavii, kterou jsem poprvé projel minulý týden. Zrovna v době, kdy probíhal i náš test golfu. Má tři dlaždice, mezi kterými se můžete pohybovat tahem prstu jako na tabletu, nebo gesty. Základní plochu lze sestavit podle vlastních představ podobně jako ve vozech BMW, takže si zároveň můžete zobrazit mapu navigaci, rádio, data o jízdě a tak dále.

Tlačítka pro rychlou volbu toho nejdůležitějšího ale zůstala zachována. Jedním stiskem proto zobrazíte celý virtuální panel klimatizace, nastavení jízdních režimů či přehlednou nabídku asistentů. A ano, i nový golf má chytrou klimatizaci, která namísto standardních piktogramů zobrazí funkce „zahřát ruce“, „zahřát nohy“ či „volný výhled“.

Dotykové posuvníky pod středovým displejem mají širší uplatnění než v octavii. Zatímco v bestselleru z Mladé Boleslavi si můžete tahem prstu jen zesílit či zeslabit rádio, v golfu si upravíte i teplotu klimatizace či zapnete vyhřívání sedadel. Stačí udělat dvěma prsty dvojklik na část lišty s teplotou. Pokud chcete intenzitu vyhřívání snížit nebo jej úplně vypnout, provedete totéž víckrát.

VW ukazuje chytrou klimatizaci v novém Golfu. Klidně mu stačí říct, že je vám zima

VW ukazuje chytrou klimatizaci v novém Golfu. Klidně mu stačí říct, že je vám zima

Zvyknete si rychle, zároveň je ale třeba zmínit, že je rozdíl něco nastavovat u stojícího auta a ve chvílích, kdy jedete po zalátané okresce. Což o to, když prstem přetáhnete z posuvníku teploty až na nastavení hlasitosti, nic se nestane (pořád nastavujete teplotu), to ovšem neznamená, že nemohou nastat situace, kdy si v rychlém sledu za sebou zapnete vyhřívání sedadla, ohulíte klimatizaci a ještě k tomu zesílíte rádio.

Existuje však způsob, jak si nastavit potřebné základní funkce a ani kvůli tomu nesundat ruce z volantu. Stačí formulkou „Hej, Volkswagene“ aktivovat ovládání hlasem a nastavit jak klimatizaci či navigaci, ale i konkrétní rozhlasovou stanici. Systém MIB3 reaguje i na hovorové výrazy a odpovídá zdvořile (třeba „jak mohu pomoci?“), vtípky jako ve vozech Mercedes-Benz („Hej, Mercedesi, co si myslíš o BMW?“) od něj ale nečekejte. Pořád-občas-mluví-tak-trochu-trhaně…

Líbí se mi i prostředí digitálního přístrojového štítu, který sice neumí zrcadlit mapu externí navigace (Waze či Google Maps přes Android Auto), ale jeho ovládání je logičtější než u zmiňované octavie. Existuje více zobrazení, mně osobně ale nejvíce sedlo nastavení indikace rychlostního stupně do středu otáčkoměru, přehled jízdních dat (průměrná spotřeba a rychlost, doba jízda a počet ujetých kilometrů) uprostřed a okamžitá spotřeba v rychloměru. Barva je na vás. Nastavuje se v infotainmentu pro oba displeje zároveň a můžete si vybrat z nepřeberného množství odstínů.

Místa je uvnitř stejně jako dříve

Pokud jste ze srovnání vnějších rozměrů nového golfu s předchůdcem nabyli dojmu, že rozdíl nebude mít na vnitřní prostor velký vliv, měli jste pravdu. Vpředu se sedí hezky nízko, rozsah nastavení volantu je více než dostatečný k tomu, abyste si rychle našli správnou pozici k řízení, a pokud si naporučíte i elektrické ovládání předních sedadel, to řidičovo bude umět samo odjet o pár centimetrů dozadu a zajistit tak více prostoru pro nastupování a vystupování. Tím Volkswagen neobjevil Ameriku, pokud však za vámi nesedí dvoumetrový basketbalista, nelze si na vypínatelnou funkci stěžovat.

ADAC otestoval novou funkci VW Golf. Tvrdí, že jde o milník jako ABS či airbagy

ADAC otestoval novou funkci VW Golf. Tvrdí, že jde o milník jako ABS či airbagy

Minimalistická přístrojovka není příliš vzrušující a šedých plastů na středovém tunelu je možná až moc, z funkčního hlediska jí ale nelze nic vytknout. Poprvé se u Volkswagenu objevuje malinký volič automatické převodovky a startovací tlačítko není kulaté, ale hranaté. A ano, v porovnání s minulým řešením vypadá docela levně. Podobné pocity mám i ze zadních sedadel. Výplně dveří z tvrdých plastů mi až tak nevadí, proč ale Volkswagen šetřil i na zadním panelu klimatizace, mi nejde do hlavy. Když mohou být přední výdechy ventilace lemovány matně stříbrnými lištami, proč ne i ty zadní?

Aspoň že místa je vzadu dost i pro 190 cm vysokého chlapa, který se pohodlně (tedy ne s nohama u sebe jako ve škole) posadí za stejně vysokého řidiče. Drobnosti nacpete do kapes ve dveřích a telefon má své místo v zadní straně sedadla řidiče. Nabíjení za jízdy není problém, ale počítejte s tím, že i golf přešel na konektory USB-C. Na druhou stranu nezapomněl na 12voltovou zásuvku předu, kterou už ovšem nekryje záslepka podobná zapalovači, ale škaredá plastová krytka.

Volkswagen Golf VIII. a VII. generace: Srovnání rozměrů
Model VW Golf VIII (2019 - ) VW Golf VII (2012 - 2019)
Délka [mm] 4284 4258
Šířka [mm] 1789 1790
Výška [mm] 1456 1492
Rozvor [mm] 2636 2620
Objem kufru min/max [l] 380/1237 380/1270
Rozchod vpředu/vzadu [mm] 1533/1504 1533-1549/1504-1521 

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

dnes | Jan Mička | 12 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků
TEST Lexus LC 500 Convertible: Úžasný grand tourer a můj jeden velký problém

Lexus LC 500 Convertible

LC 500 Convertible je první kabriolet Lexus s plátěnou střechou. Vychází z osmiválcového kupé, které je samo o sobě zárukou hlubokého jízdního zážitku. Může být kabriolet ještě lepší?

20.  11.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků