Kapitoly článku:
Řazení na jedničku
Čím nový Golf umí také potěšit, to je pozice za volantem, rozmístění ovládacích prvků a celková přehlednost. Samozřejmě, pro někoho to bude zase jenom variace na téma palubní desky značky Volkswagen. Pravdou je, že na první pohled se ze ztvárnění interiéru asi nikdo na zadek neposadí, jenže účel světí prostředky. To, co se napoprvé nemusí zdát jako kdo ví jak krásné, může být v dlouhodobější praxi velice užitečné. Přesně tento moment je hlavním důvodem, proč mi podobně strohý interiér je příjemnější než designově zajímavé záležitosti známé například z posledních automobilů značky Hyundai.
Vzhled palubní desky je klasický Volkswagen. Jedním slovem - strohý. Pozice za volantem si zaslouží velkou pochvalu.
Najít tu svojí správnou pozici za volantem VW Golf je velmi jednoduché. Velká pochvala míří na převodovku. Ta je sice jenom pětistupňová, ale opět se budu opakovat. Bohatě to pro základní motorizaci postačí. A kromě jiného je pětka dost dlouhá na to, aby i při dálničních 130 km/h točil motor rovné tři tisíce otáček. Řazení je přesné a převody padají na své místo jako peníze EU do Řecka. V řízení vám pomáhá dnes už klasický elektrický posilovač, ale ani zde bych neviděl žádný velký problém.
Eco-Tip a další
Záměrně jsem začal motorizací a jízdou, protože vše ostatní už bylo popsáno více než důkladně. Ve stručnosti ještě zopakuji, že s prostorem Golf žádné problémy nemá. Vpředu, vzadu i v zavazadelníku je dost místa a problémem není ani delší cestování. Pár věcí mě ale u nového Volkswagenu přeci jen ještě zaujalo a rád se o ně podělím.
Golf sedmé generace je prostorný. Vzadu nebudou strádat ani vyšší cestující a zavazadelník taktéž nezklame. Pod dnem najdete dojezdovou rezervu.
Tou hlavní jsou takzvané Eco-Tipy. Během jízdy vám auto radí, co máte dělat, abyste co nejvíce šetřili palivo. Tak nějak akceptuji rady pro přeřazení, i když je moc často neposlouchám. Golf ale šel ještě dále. Když vypnete start/stop systém, radí, abyste jej zase zapnuli. Když jej máte aktivovaný, radí, abyste na křižovatce vyřadili na neutrál. Když za jízdy otevřete okno, napomene, ať ho zase zavřete atd. Nerad bych se někoho dotknul, ale trochu mi to připadá, jako že u VW předpokládají, že v autě budou jezdit kulantně řečeno nepříliš inteligentní lidé.
Za zmínku také stojí menu kompletně v češtině, podrobné údaje palubního počítače nebo středový panel natočený směrem k řidiči.
Důrazná odpověď pana Winterkorna
Jak nad tím tak přemýšlím, nenapadá mě nic podstatného, co bych mohl Volkswagenu Golf vytknout. Když pominu subjektivní záležitosti typu strohého designu exteriéru i interiéru a měkčí zadní nápravu, nic podstatného ke kritizování není, nebo to alespoň nevidím. Testovaná nejdostupnější motorizace nabídne solidní dynamiku, solidní jízdní vlastnosti a vysoký komfort cestování, což je u auta určeného přeci jen nejvíce na denní dojíždění všude možně to nejdůležitější.
U Volkswagenu si dali na nové generaci hodně záležet. Když se vrátím na začátek tohoto testu, musím říci, že pan Winterkorn a všichni jeho podřízení si připravili pro korejskou konkurenci velmi ráznou odpověď na jejich prémiovou i30. Troufám si tvrdit, že té zůstal pouze jeden trumf - pořizovací cena. Testovaný Golf ve výbavě Comfortline začíná na 374 900 Kč.
Technické údaje: Volkswagen Golf
Rok • stupeň výbavy
2013 • Comfortline
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 197 cm3
Nejvyšší výkon
63 kW (86 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 300 až 5 300 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
160 Nm při 1 400 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,9 s
Nejvyšší rychlost
179 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
380 l • 1 270 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 154 kg • 1 720 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,9 • 4,2 • 4,9 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 546 mm • 1 520 mm
Rozměr pneumatik
195/65 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
4 255 × 1 799 × 1 452 mm