Úsporný a kultivovaný pohon
Jízdní vlastnosti a komfort
Bohatá základní výbava
Cena ve srovnání s ne-hybridy
Dotykové ovládání základních funkcí
8 /10
Spotřeba. Společně s velikostí kufru měřítko kvality pro většinu českých zákazníků již mnoho přemnoho let. Zvláště ohledně apetitu na palivo kolují mezi lidmi mnohé legendy, kdo z nás neslyšel o kamarádovu kamarádovi, který jezdí se svou věrnou „rotačkou“ za 4,5 litru „furt plnej“ a klidně přes dvě stě?
Když tyto mýty ořežeme o jistou míru básnické licence, stále nám z klasického čtyřválcového dieselu zbývá mimořádně úsporný motor. Nyní v roce 2023 tu možná máme jeho důstojného nástupce z úplně jiného těsta. A zabaleného do hodnotné a po několika letech na trhu již vyzrálé techniky.
Zmatků uvnitř ubylo
Když přišel aktuální Golf v roce 2019 na trh, mnoho fanoušků tohoto koncernového nezmara na něj hledělo s údivem a nedůvěrou. Z klasických pragmatických bunkrů, kterými byly vlastně všechny předchozí generace, se stal poněkud rozmáchlejší a avantgardnější stroj, který se vymykal i soudobým modernějším modelům VW. Základní proporce zůstaly typicky „Golfí,“ ale pojetí vnějšku a vnitřku nejednomu z nás přišlo až příliš futuristické. Projevilo se to hlavně uvnitř, kde vše potřebné již mnoho let nahmátl po paměti i slepec.
Nyní po několika letech na trhu není dotykové ovládání takovým šokem, navíc se zdá, že výrobce celkem v tichosti (údajně vloni, ale jen u nově vyrobených aut) trochu poladil jeho fungování a lehce optimalizoval rychlost. Takže sbohem minimálně půlminutové čekání na start infotainmentu.
Zdá se také, že dotykové panely a plošky pro nastavení teploty klimatizace a hlasitosti přestaly být tak přebuzené, takže vám při jemných pohybech nepošlou do kokpitu ohlušující řev audiosystému nebo nepříjemnou teplotu poté, co zběsile klovete do ovládacích prvků a čekáte, až zareagují. Stále sice odvádí pozornost od dění na silnici, ale nyní je to k přežití. Je nutné dodat, že se VW chytl za nos a na základě reakcí veřejnosti laické i odborné přehodnotil svůj postoj k ploškám, takže uvidíme, zda se to projeví při již brzy očekávané modernizaci Golfu.
Nicméně řadu věcí stále ovládáte přes displej, což nemusí vyhovovat každému. Chcete podrobněji nastavit klimatizaci? Šup do menu, kde určíte směr ventilace. Zapínáte výhřev sedaček? Ikonku máte v levém dolním rohu obrazovky, ale ťukněte do ní a vyskočí vám další nabídka. To samé platí i o asistenčních systémech, které nemůžete snadno deaktivovat, aniž byste se museli soustředit na střed palubní desky. A tlačítko vypnutí stop startu? V klasické podobě není, je třeba sešoupnout nabídku z horní části obrazovky, kde tuto funkci najdete. Zbytek infozábavního systému se naštěstí ovládá celkem pohodlně, základní funkce máte v několika dlaždicích a ty doplňkové pod hezky velkými ikonami.
Pro cestování je pozice řidiče příjemným místem, za volant se poskládají různě velké postavy, které snadno dosáhnou na vše potřebné a mají dobrý výhled okolo sebe. Pochvalu zaslouží dostatečně dimenzované odkládací prostory na středovém tunelu i ve dveřích i praktické držáky nápojů, v nichž si můžete tlačítkem vyklopit plastovou ostruhu pro přidržení menších kalíšků nebo plechovek. U tohoto konkrétního exempláře potěšila také přítomnost klasického volantu s normálními tlačítky, s nímž je výrazně snazší pořízení, než s dotykovou nádherou u „lépe“ vybavených kousků.
Za pozornost stojí mikroflísové čalounění ArtVelours v šedé barvě, které dodává vnitřku díky světlému odstínu vzdušnost a je příjemné na posaz i omak. Kromě sedadel jej najdete i ve výplních dveří, v kombinaci s rovněž světle šedou stropnicí interiér opravdu rozsvítí. Nelze si ale nevšimnout drobného krůčku zpět ohledně zpracování některých plastových dílů oproti předchozímu Golfu.
Zadní sedadla nabídnou velmi důstojné množství místa i pro dospěláky, sedáky jsou v dostatečné výšce nad podlahou a pro kolena i nad hlavou je zde adekvátní prostor. Potěší i dva USB-C porty pro dobíjení zařízení v druhé řadě, které má Golf v každé výbavě. 380 litrů v kufru je na hatchback této velikosti rozumná hodnota, i když ne největší v rámci třídy.
Do zavazadelníku máte zcela bezproblémový přístup, podběhy do něj zasahují jen minimálně a opěradla zadních sedadel se dají sklopit téměř do roviny. Potěší zde průvlak na přepravu delších předmětů skrze prostřední místo uprostřed, který má Golf opět bez příplatku i v tomto základním provedení Life. Příjemná je i možnost zvolit buď dojezdové (+ 2800 Kč) nebo plnohodnotné (+ 6700 Kč) rezervní kolo.
Pokračování 2 / 3
Úsporně a zároveň svižně? Jde to!
Litrový tříválec v kombinaci s mild-hybridní technikou stojí tak trochu ve stínu většího čtyřválce 1.5 eTSI, ale bylo by chybou jej přehlížet. Nabídne stejných 81 kW (110 k) a 200 Nm jako nehybridní verze, ta je ale dodávána pouze s manuální převodovkou. A i když na „fofrklacku“ není nic špatného, kultivovanost motoru je v kombinaci se sedmistupňovým DSG opravdu příjemná. Elektrifikace je řešena skrze startér generátor, 48V systém zvládá jízdu „plachtěním“ s vypnutým motorem i na dálnici a také rekuperuje energii pro další využití.
V praxi to funguje opravdu dobře, mild-hybrid pracuje mimo pozornost řidiče a ten si jej vlastně ani nemusí všimnout. Starty a vypínání spalovací jednotky probíhají v 99,9 procentech případů s naprostou plynulostí (proto není třeba hledat špatně přístupnou deaktivaci stop startu), při potřebě vyrazit vás pohon nenechává viset, než zabere. Síly je čistě pocitově mnohem více, než byste čekali dle tabulkových parametrů – auto pohodově zrychluje z místa i při předjíždění na dálnici i s pasažéry a nákladem v kufru, převodovka drží optimální otáčky bez zbytečných výletů příliš nízko nebo vysoko v otáčkoměru. Spotřeba je velmi příznivá, na okresce se v normálním tempu a bez větší snahy pohybujete okolo 4,5 l/100 km a na dálnici se vejdete do šesti litrů.
V zatáčkách se Golf chová předvídatelně a konzistentně – příď ochotně mění směr bez výrazných náklonů zbytku karoserie a neujíždí ven z oblouku. Verze s výkonem do 110 kW mají stejně jako u Octavie vlečenou zadní nápravu, ta si zde ale kupodivu dost dobře rozumí s příplatkovými 18“ litými koly Dallas, obutých do pneumatik v rozměru 225/40. Na klasické české okresce v tomto případě záď výrazněji neposkakuje a neodskakuje, i když je jasné že menší kola s větším profilem pneu by jízdě dodala na plavnosti.
Cestování na delší i kratší vzdálenosti vám hodně zpříjemní prakticky bezchybné asistenční systémy s udržením v jízdním pruhu a regulací vzdálenosti od vpředu jedoucího auta – samozřejmě se při jejich použití vyplatí být ve střehu, ale nejste jako na jehlách, že vás v nevhodné chvíli „vypečou.“ Dobrým nápadem je připlatit si za lepší světla ve formě položky LED světlomety Plus s automatickým dálkovým svícením a přisvětlováním do zatáček. Jsou účinná, inteligentní a v noci je oceníte. Obecně se vám elektronická a pomocná výzbroj Golfu při jízdě neplete do díla a pomáhá, vypínat ji opravdu nemusíte.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Úsporný spotřebou, skvěle vybavený, ale ta cena...
Golf už samozřejmě nějakou chvíli není „lidové“ auto, taková vlastně dnes až na drobné výjimky neexistují. Ve své aktuální formě nabídne hodnotnou a ucelenou základní výbavu, kterou ve vyšších specifikacích rozumně doplňuje funkčními prvky, zatímco stylové (a tedy zbytné) si převážně šetří až na designově akční specifikaci R-Line. Můžete si samozřejmě připlácet, ale i bez utrácení vám na palubě vlastně nic důležitého chybět nebude.
Mild-hybridní tříválec je dostupný pouze v základní výbavě Life a i když jde z hlediska tabulkového výkonu o naprostý základ, nejde o nějaký dýchavičný podmírák, který by nezvládal normální tempo cestování. Spotřeba je opravdu velmi příznivá, ale aktuální základní cena 717.900 Kč navzdory bohaté výbavě už moc ne. Paradoxně tak může být jeho hlavní konkurencí Golf bez automatu, který za tyto peníze seženete levněji s čtyřválcovým (ale nehybridním) 1.5 TSI o větším výkonu, nebo slabší variantou dvoulitrového TDI.
Volkswagen Golf: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
632.900 Kč (1.0 TSI Life/ 81 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
717.900 Kč (1.0 eTSI Life/ 81 kW) |
Cena testovaného vozidla |
884.800 Kč (1.0 eTSI Life/ 81 kW) |
Technické údaje: Volkswagen Golf
Rok • stupeň výbavy
2023 • Life
Počet válců/ventilů na válec
3/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 999 cm3
Nejvyšší výkon
81 kW (110 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
200 Nm při 2 000 až 3 000 ot/min
Nejvyšší rychlost
202 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
380 l • 1 237 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 231 kg • 1 750 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,2 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 284 × 1 789 × 1 460 mm
Základní výbava: Adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti, automatická klimatizace Climatronic, Digital Cockpit Pro, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, Infotainment Ready2Discover, LED zadní světla, loketní opěrka vepředu, parkovací senzory Parkpilot, výškově nastavitelná přední sedadla s bederními opěrkami, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, zimní paket (vyhřívání předních sedadel a volantu, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, hlavice řadicí páky v kůži) a další
Příplatková výbava: Vnější lakování Modrá Atlantic metalíza (15.900 Kč), 18palcová kola Dallas (29.800 Kč), zatmavená zadní okna (7.100 Kč), prodloužená záruka 4 roky/80.000 km (7.000 Kč), zpětná kamera (8.500 Kč), ambientní osvětlení II. (4.200 Kč), asistenční paket s Emergency Assist (29.000 Kč), paket Comfort bez SafeLock (32.200 Kč), rezervní kolo dojezdové (2.800 Kč), LED světlomety Plus (25.700 Kč)