Kapitoly článku:
Tiše a svižně
Velké věci se začnou dít po rozjezdu. Během testu za volant usedla řada lidí, všichni byli téměř šokováni tím, jak auto jezdí. Po otočení klíčku se ozve jenom decentní zvukový signál, objeví se nápis „ready“ a můžeme vyrazit. Za absolutní tichosti se vůz rozjede a plynule pokračuje dál až k maximálním 130 km/h. V interiéru neslyšíte absolutně nic, venku leda tak odvalující se pneumatiky.
Řidič má k dispozici volič jízdních režimů známý z převodovek DSG, ale to je tak jediná společná věc. Vzhledem k jednomu rychlostnímu stupni se tady samozřejmě nic neřadí. Vybrat můžete pouze klasické D pro jízdu vpřed, neutrál, zpátečku a režimy rekuperace. Volkswagen připravil čtyři úrovně. Režim B umí nahradit brzdy téměř na sto procent. Zpomalení je velice výrazné a baterie se dobíjejí nejvíce.
Elektrická jízda už přestává být raritou, přesto vás absolutní ticho doprovázející rozjezdy dostane.
V režimu D si můžete pohybem voliče do stran vybrat jednu ze tří úrovní rekuperace. Tady platí, že čím větší číslo, tím silnější brzdění a tím rychlejší dobíjení. Tahle věc je velice šikovná, protože brzdění můžete přizpůsobit aktuálním potřebám. Pokud necháte vše ve standardu, e-up! v režimu D po uvolnění pedálu plynu jede na neutrál a mimochodem se mu zrovna dvakrát zpomalovat nechce. Na rozdíl od jiných elektromobilů tím pádem nepojedete v režimu, kdy buď akcelerujete nebo brzdíte. Jízda je díky tomu plynulejší.
Elektrický up! nevypadá na auto, před kterým byste se měli mít na pozoru, pokud zrovna budete někomu na světlech předvádět, jak vaše vyladěná (například) Octavia zrychluje. Během testu jsem nabyl dojmu, že ostatní řidiči berou elektrické auto automaticky jako pomalé. Jenže to je velká chyba. Up! dokáže vypálit z klidu velice svižně. Zajímavé svezení to je do 60 km/h, pak začne citelně vadnout. Údaj o zrychlení na stovku za 12,4 s zdaleka neodpovídá realitě. S elektrickým upem se na stovku moc často rozjíždět nebudete.
Mimochodem podle našich měření je e-up! na 60 km/h za necelých pět sekund, 80 km/h zvládá za 7,5 s a stovku jsme změřili zhruba na jedenáct sekund.
Na výběr jsou režimy Normal, Eco a Eco+, vybírat také můžete intenzitu rekuperace a tím pádem velikost zpomalení.
Řidič si může vybrat také jeden ze tří režimů jízdy. Režim Normal je standardem, následuje Eco a Eco+. Podle oficiálních údajů se mění výkon motoru (60, 50, 40 kW) a maximální rychlost (130, 120 nebo 95 km/h). Zkoušel jsem akceleraci ve všech režimech a vždy vyšla stejně. To samé platí o maximální rychlosti.
Buď došlo od doby představení vozu (ze které pochází udávané údaje) ke změně, nebo jsem příliš šlapal na plyn. Každopádně změnu pocítíte v odezvě na plynový pedál a také v udávaném dojezdu. Poté, co jsem auto vyndal ze zásuvky, ukazoval palubní počítač dojezd 158 km pro Normal, 159 km pro Eco a 163 pro Eco+. Větší hodnoty jsem během testu na palubním počítači nikdy neviděl.
Celkově je jízda po městě hlavní zbraní elektrického Volkswagenu up!. Stačí málo a i největší odpůrci všech ekologických aktivit přijdou na to, že tohle má smysl. Jízda je komfortní, plynulostí mohou konvenční řešení jen těžko konkurovat. Vše probíhá bez jakýchkoliv vibrací a zcela neslyšně. Skoro bych se nebál tvrdit, že právě tyto vlastnosti budou nakonec možná zajímavější než absence nutnosti tankovat klasické palivo.
Hlavní zbraň? Jízda po městě. Elektrický up! jezdí tiše, plynule a do 60 km/h nabízí nadprůměrnou dynamiku.
Má své limity
Jakkoliv je Volkswagen e-up! rychlý, pohodlný a vůbec velmi schopný, existují zde jisté limity. Ty jsou dány především úzkými pneumatikami, které mají s přídělem točivého momentu při rozjezdech hodně práce. Samozřejmě pokud budete jezdit „eko“ a rozjíždět se plynule, těžko potkáte problém. Razantní akcelerace ovšem znamená okamžitý zásah kontroly trakce. Na mokré vozovce to platí dvojnásob.
Úzké pneumatiky pak mají také na svědomí poměrně výrazný sklon k nedotáčivosti. Stačí rychlejší nájezd a vůz už ztrácí původní zvolenou stopu. Berte to jako konstatování. Na sportovní jízdu tohle auto opravdu není.
K jízdní vlastnostem jako takovým musím přidat ještě jednu poznámku. Elektrický up! je pohodlný, ovšem 230 kilogramů baterií navíc je dost znát. Přestože jsou rozložené pod podlahou, auto se chová, jako kdyby mělo dost naložený zavazadelníku. Zadní část auta se umí hodně rozhoupat. Je dobré o tom vědět. Pokud by ale hrozila nějaké nestandardní situace, stabilizace velmi rychle zasáhne.