66
Fotogalerie

Test Volkswagen e-up!: Elektřina poprvé v koncernovém podání

Kapitoly článku:


Volkswagen definitivně vstoupil na pole elektrických automobilů. Tento trh zatím není příliš velký, ale má svůj potenciál. Pozornost přitahuje v poslední době hlavně Tesla, které se prodejně daří až nečekaně dobře, pozornost určitě přitáhne také německý koncern. Ten už totiž nabízí hned dva elektromobily. Ne test elektrického Volkswagenu Golf si musíme ještě chvíli počkat, nedávno jsme ale strávili sedm dní ve společnosti městského modelu up! a týden to byl poměrně zajímavý.

Základní fakta jsou následující. Elektromobil vychází z úplně obyčejného modelu up!. Nejde tudíž o speciálně vyvinuté elektrické auto, jaké představuje třeba Leaf nebo iOn. Up! prostě dostal na místo původního motoru elektromotor a pod podlahu akumulátory. S elektrickou variantou se evidentně počítalo už při vývoji vozu, takže na pohled éčkové provedení nemáte šanci poznat. Designově se liší v podstatě pouze diodami v předním nárazníku a jinými disky, v interiéru vás akumulátory vůbec neomezují.

Jsou totiž uloženy pod předními i zadními sedačkami a částečně také pod podlahou. Celková hmotnost činí 230 kg, skládají se z 204 článků a nabízejí kapacitu 18,7 kWh. Jde o lithium-iontové akumulátory a malý Volkswagen by díky nim měl být schopný ujet zhruba 160 kilometrů.

Elektromotor pohání přední nápravu, převodovka je jednostupňová, rychlost vozu je přímo dána otáčkami motoru, přičemž udávané maximum je 12 000 ot./min. V praxi jsme naměřili 9700 ot./min, kdy zasahuje omezovač. Auto jede v takové chvíli 130 km/h. Více z něj nedostanete. Výkon motoru činí 60 kW, točivý moment dosahuje na 210 Nm a samozřejmě je k dispozici okamžitě.

Jen pro doplnění a pro představu, o čem to bude dneska řeč - základní cena tohoto vozu je 599 900 Kč. Máte zájem?

_DSC1479.JPG_DSC1486.JPG
Kdyby testovací exemplář neměl polepy, těžko byste poznali, že jde o něco speciálního. Elektrický up! dostal jiné disky a diody denního svícení. Na pohled se od běžné verze v podstatě neliší.

Klasický up!

Jak už jsem napsal, elektrický up! není na pohled téměř ničím speciální. Ano, vpředu jsou zmíněné diody, kola svým designem berou ohled na proudění vzduchu a pneumatiky jsou celkově dost úzké. Vsadím se ale, že nebýt polepů na testovaném autě, nikdo by si ničeho zvláštního nevšiml.

To stejné platí také o interiéru, kde najdete jen speciální přístrojový štít s jinými ukazateli. Vše ostatní zůstalo stejné, a to včetně zavazadelníku. Pravda, ten má menší objem, ale rozdíl 251/959 litrů vs. 250/923 litrů myslím můžeme s klidným svědomím považovat za zanedbatelný.

Interiér vypadá dobře, nabídne vzhledem ke kategorii vozu slušný prostor i povedené zpracování. Co vás ale brzy začne rozčilovat, je fakt, že řidič na svých dveřích má tlačítko pro elektrické stahování pouze svého okna. U elektromobilů se s klimatizací musí zacházet opatrně, dost často raději větráte, takže vám možnost stáhnout z pozice řidiče také okno spolujezdce bude chybět. Na druhou stranu up! není zas tak široké auto, abyste na druhý ovladač nedosáhli.

Elektrický up! sice nese cenovku solidně vybaveného VW Golf, na první dojem jde ale o úplně obyčejný up! stejný jako otatní verze. V tomto případě to ovšem můžeme chápat jako výhodu.

_DSC1526.JPG_DSC1498.JPG

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud