Kapitoly článku:
Za volantem jako doma
Pracoviště řidiče snad není ani třeba důkladněji popisovat. Všechny ovládací a kontrolní prvky jsou přesně tam, kde je u běžného Volkswagenu čekáte, palubní deska a příslušné ovladače se navíc od premiéry Passatu B6 na jaře roku 2005 prakticky nezměnily. Tedy až na pověstné analogové hodiny ve stylu Fordu, jež na střed palubní desky přinesl facelift Passatu z podzimu 2010 s hrdým přeznačením na B7.
Znalec Passatů z poslední doby bude za volantem nového CC jako doma
Ergonomii rozmístění všech funkčních prvků nelze skutečně nic vytýkat, ovšem je docela možné, že jsme si jen za ty dlouhé roky jednoduše zvykli. Přístrojový štít nese čitelné stupnice tachometru, otáčkoměru, palivoměru i teploměru chladicí kapaliny. Středu štítu pak dominuje rozměrný monochromatický displej zobrazující všechny důležité zprávy palubního počítače, provozní hlášení i vstup do menu všestranného nastavení komfortních funkcí vozu od zpožďování vnějšího osvětlení po samočinné zamykání. Tempomat se ovládá samostatnou páčkou vlevo pod volantem.
Ergonomii rozmístění ovládacích a kontrolních prvků nelze nic vytknout
Po stranách kulisy voliče převodovky DSG najdeme tlačítka deaktivace soustavy start/stop a ovládání parkovacího asistentu (vpravo) a odpojování stabilizace a tlačítka parkovací brzdy (vlevo). Za ním je decentní, ovšem navýsost funkční spínač nadepsaný „auto hold“. Při aktivaci této funkce je vůz jištěn ve svahu z kopce i do něj, a to až do chvíle, kdy se dotknete plynového pedálu, což je v praxi velmi pohodlné.
Asistent nechtěnného opuštění jízdního pruhu a možnosti jeho aktivace
Z nadstandardních bezpečnostních soustav je třeba na testovaném voze zmínit hlavně Lane Assist, tedy udržování vozu ve zvoleném jízdním pruhu. Aktivovat ji lze buď v menu, nebo stiskem tlačítka na konci páčky vlevo pod volantem, Lane Assist pracuje stejně jako obdobné systémy konkurenčních značek: pokud přejíždíte podélné značení bez použití blinkru, systém zavibruje do volantu a stáhne řízení vozu zpět. Zopakuje to však jen třikrát, pak se s pískáním odpojí a řidiče zprávou na displeji vyzve, aby převzal řízení.
Palubní systémy s uživatelem komunikují srozumitelně a česky
Na silnici
Jak bylo řečeno výše, pozici za volantem najdete s ohledem na všestrannou seřiditelnost sedadla i volantu snadno. Auto navíc reaguje na všechny pokyny přiměřeně citlivě, takže se rázem vžijete do pocitu jeho vládce. Motor nezapře svoji čtyřválcovou a vznětovou koncepci, a to především svým akustickým projevem. I za studena žhaví jen krátce a neobtěžuje posádku žádnými pazvuky. Dvouspojková převodovka reaguje na pokyny plynovým pedálem hbitě a adekvátně, při klidné jízdě udržuje otáčky kolem 1 500 ot./min., což snižuje jak opotřebení motoru, tak spotřebu paliva.
Motor je odhlučněn dobře, ale svoji čtyřválcovou vznětovou koncepci nezapře
Volkswagen CC nabízí i přes použití osmnáctipalcových ráfků překvapivě vysoký komfort jízdy i na horších vozovkách, oproti výchozímu Passatu je znát přítomnost dodatečných tlumicích materiálů omezujících průnik rázů od přejížděných výmolů do prostoru pro posádku. Nenechte se zmást vizáží modelu CC: není to sporťák, je to zkrátka stylový cesťák, něco mezi Passatem a Phaetonem.
Při razantní jízdě se tak Volkswagen CC rád zhoupne, a to zvláště při přejezdu příčných nerovností a výrazných dynamických změnách. Náklony karoserie v ostře řezaných zatáčkách jsou naopak minimální, v extrémních podmínkách jsme nezaznamenali ani výraznější odlehčování vnitřního kola přední nápravy, takže jsme ani nepostrádali elektronickou simulaci svornosti diferenciálu XDS, jež je u CC standardem u motorů s výkonem 130 kW a vyšším. Nedotáčivost byla u tohoto modelu potlačena na minimum, ovšem v serpentinách je znát těžkopádnost dlouhé karoserie.
V nižších rychlostech vám přijde řízení jako příliš poddajné, což ale s opuštěním města mizí. Brzdy jsou snad až příliš citlivé, ale u vozu s automatickou převodovkou jde o vlastnost spíše vítanou. Řadit lze také skrze páčky pod volantem, ale s ohledem na velmi dobře odladěný a pohotově reagující „automat“ to využijete snad jen při podřazování před nějakým krkolomným předjížděcím manévrem. Také naše měření zrychlení z 0 na 100 km/h i pružnosti potvrdily velmi slušné dynamické parametry tohoto vozu, ovšem v dálničních rychlostech tomuto CC rychle dochází dech.