Kapitoly článku:
Kultivovaný a úsporný
Stejně jako Beetle, i motor 1.4 TSI se loučí. Zejména ve své variantě s dvojitým přeplňováním turbodmychadlem a mechanickým kompresorem si neudělal úplně dobré jméno co se spolehlivosti týče. Ale testovaný motor ve verzi se 110 kilowatty vybavený všemi opravnými opatřeními a také již "pouze" jedním turbnodmychadlem, mě co se týče uživatelské přívětivosti baví.
Kdybych měl v některém případě tu možnost, volil bych jej raději než novější 1.5 TSI Evo. Čtrnáctistovka je velmi kultivovanou jednotkou, která si nechává líbit i opravdu nízké otáčky kolem tisíce. A konec konců i musí, protože šestistupňový manuál je odstupňován sice příkladně "za sebou", ale s velice dlouhými převody. Na pětku si tak můžete "brblat" klidně padesát, a malý motor se jen tiše převaluje, naprosto bez vibrací či hučení.
To nejlepší ze sebe začne motor vydávat nejdříve nad dvěma, a poté nad čtyřmi a půl tisíci otáček. Žádnou výraznou špičku výkonu však nečekejte. S tím souvisí mé hodnocení, že se jedná o velmi dobrou jednotku na takové to běžné ježdění. Navíc, když má nízký apetit. Ve smíšeném provozu jsem při jízdě s provozem jezdil za skvělých 6,7 litrů, při dynamičtějším stylu se jen těžko dostanete přes devět.
Když se ještě vrátím k převodovce, má přesné dráhy řazení a rozhodně je to lepší řešení, než dvouspojková skříň DQ 200 se suchými spojkami. Ta jemností řazení zdaleka nedosahuje kvalit dnešních sedmistupňových převodovek DSG se spojkami v olejové lázni.
Tužší, přesto pohodlný
Beetle má i kvůli svému původu v mexickém závodu technicky podvozkově nejblíže americkému Volkswagenu Jetta. Jen má o 110 mm menší rozvor náprav. Vpředu dostal pro změnu o 30 mm zvětšený rozchod kol. Během svého života byly v nabídce dvě verze zavěšení. Auta s motory o výkonu 110 kW včetně a vyšším využívají čtyřprvkovou nápravu, vycházející z řešení pro Golf šesté generace. Slabší si musela vystačit s jednodušší nápravou.
Zkrátka, vedle novinek s modulární podlahou MQB se jedná o starší řešení. To nemá dopad na absolutní chování podvozku, ale spíše na šíři jeho schopností. Odpružení skvěle zvládá velké nerovnosti, hlavně při vyšších rychlostech. Ani na ošklivých spárách nedopustí, aby bylo kolo vymrštěno do dorazů. To díky zmíněné zadní nápravě se složitou kinematikou a také díky tužším tlumičům.
A zde nastává ten kompromis způsobený starším datem vývoje. Vlastnost poctivé práce podvozku na rozbitých cestách, která není cizí ani současnému Golfu, je tady totiž vykoupena mírnou nervozitou na menších nerovnostech, kde se vám Brouk zdá od odpružení tužší, než jiná auta na lehčích a pevnějších základech.
Tuhost, kterou cítíte, oceníte při rychlejším tempu, kde je Beetle velmi jistý. Ovšem žádné velké nadšení nečekejte. Tohle není Mini. Nemá to být čiperný "warm-hatch". Nedotáčivosti chvíli vzdoruje, ale stejně se jí dočkáte docela brzy. Řízení je sice přesné, ale bez velkého citu. A tím se znovu dostávám k pohonnému ústrojí. Stejně jako motoru nesedí vytáčení do červených, ani ostatní komponenty nejsou stavěny na vymetání okresek. S Beetlem si tak užijete klidnější tempo a oceníte jej na rozbitých cestách.
Odhlučnění motoru, aerodynamického svistu i podvozku je na vysoké úrovni. A to i v případě bezrámových oken. Ostatně, těsnění kolem nich, které při neopatrném otevírání dost trpí, si auto skvěle chrání. Okna malinko spustí, jen co strčíte ruku k senzoru bezklíčového odemykání, nikoli až za chodu kliky dveří. A to automaticky i u spolujezdce, kterého tak nemusíte napomínat...
Závěr
V současné chvíli Volkswagen udává ve své aplikaci kolem padesáti volných Brouků. S motorizacemi 1,2 TSI, testované 1,4 TSI či 2,0 TSI. Jsou tu kousky, které dříve ceníkově stály kolem sedmi set tisíc, a dnes je pořídíte kolem půl milionu.
Ke koupi takového vozu vás tak aktuálně může lákat nejen nezaměnitelný styl, ale také další faktory jako právě docela příznivá cena. A třeba také fakt, že nového Brouka si nějakou dobu nepořídíte, a bůh ví, jak bude nástupce vypadat a hlavně co jej bude pohánět.
Beetle bych shrnul jako uživatelsky příjemnou stylovku. Pokud jsou vám specifické tvary blízké, žít se s ním bude příjemně. Lehce tužší podvozek je pracovitý, odhlučnění na vysoké úrovni a spolupracovat s motorem a převodovkou je v případě testované verze radost. Odradit může stísněný prostor pro zadní cestující, starší multimediální a asistenční výbava či docela fádní jízdní projev.
Technické údaje: Volkswagen Beetle
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 395 cm3
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 500 až 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,7 s
Nejvyšší rychlost
203 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
310 l • 905 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 363 kg • 1 875 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,6 • 4,9 • 5,5 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 581 mm • 1 553 mm
Rozměr pneumatik
215/55 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 288 × 1 825 × 1 488 mm