TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.
Radosti
Silný a pružný motor
Šíře rozsahu nastavení DCC
Jízdní i akustický komfort
Velepraktický vnitřek
Starosti
Stále neodladěný infotainment
Šikla by se větší nádrž
9  /10

Při pohledu na nejrychlejší Arteon se člověk nemůže ubránit vzpomínce na Passat R36. Tato střela v generaci B6 byla na dlouhou dobu posledním sportovním manažerským kombi Volkswagenu, v následující B7 sice nabízela stejný silný motor, ale už jen v civilním provedení a aktuální model na nějaký sport kašle, i když ho samozřejmě ještě můžete dostat s výkonem 206 kW.

Paralel s Passatem R36 má Arteon R více než dost: decentní doplňky karoserie i vnitřku, velké brzdy, pohon všech kol, ryčný atmosférický šestivá... Vlastně ne, vždyť jsme v jiné době. Pod kapotou má známý přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr EA888 ve verzi evo4 s kapalinou chlazenou recirkulací výfukových plynů a variabilním časování ventilů plus variabilním zdvihem těch výfukových. Jeho 235 kW a 420 N.m jde na kola skrze dvouspojkovou převodovku DQ 500, která je mimochodem stavěná na točivý moment až 600 Nm – to kdyby někoho napadlo dolovat z motoru extra výkon.

Volkswagen Arteon R mohl mít motor 3.0 VR6 a 400 koní. Proč ho nakonec nemá?

Volkswagen Arteon R mohl mít motor 3.0 VR6 a 400 koní. Proč ho nakonec nemá?

Ale právě po vyšším výkonu si rozhodně stýskat nebudete – je ho dost a s pohonem všech kol ho Arteon R umí bezezbytku zužitkovat. Motor hezky táhne už od nižších otáček a v druhé polovině otáčkoměru je přísun síly zcela konstantní bez náznaku špičky. Zrychlení na stovku se dle tabulek odehraje za 4,9 sekundy a v reálu se tomuto údaji dá naprosto věřit. Auto nabírá rychlost bez náznaku přemáhání nebo dýchavičnosti a i reakce na plyn jsou v rámci přeplňovaných motorů dostatečně svižné. Stejně působivé jako zrychlení je i brzdění. Erkový Arteon má vpředu vrtané kotouče v rozměrech 357x34 mm a vzadu 310x22 mm, při okreskové palbě jsou k neutahání a dají se moc hezky dávkovat.

V zatáčkách jede toto rozměrné kombi jako po kolejích, na plyn můžete hopsnout ještě před apexem a příď se citelně stáhne do oblouku, v němž vás rovná vektorování točivého momentu zadních kol. Na ta může jít až 50 procent síly a na každé jednotlivé kolo pak plný točivý moment, který má náprava k dispozici. Zákruty Arteon krájí s chladnokrevnou efektivitou, téměř totální přilnavostí a bez náznaku vzrušení. Se svým řidičem se nepere, pouze plní jeho rozkazy – možná by mu neškodil náznak zlobivosti nebo nutnosti krocení divé zvěře, ale vzhledem k tomu, že jízdou naplno strávíte jen malé procento času za volantem, něco podobného asi Volkswagen neměl zapotřebí.

TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

Pokud tedy samotná jízda moře emocí nevyvolá, zvuk ano. V režimu Race kabinu zaplní syntetické bručení, ale můžete přepnout na mód Pure, který dá vyniknout pouze projevu motoru a hlavně výfuku s čtyřmi koncovkami. Ten umí při podřazení nebo ubrání plynu krásně zachrochtat a zabublat.

Jízdní zážitek si nejlépe vychutnáte v individuálním nastavení, kdy si kromě již zmíněného zvuku můžete poladit kdeco – hlavně však odpružení. Na možnost zcela plynulé regulace ve velkém rozsahu od režimu „houpačka“ až po „tvrdý jako šutr“ znějí oslavné ódy u mnoha koncernových výrobků a Arteon R není výjimkou. V nejměkčím nastavení je dlouhé kombi příjemně houpavé, aniž by se přehnaně naklánělo. Nerovnosti české okresky pak filtruje téměř dokonale, navzdory obřím 20“ kolům (standardem je 18“). Odpružení a ráfky s nízkoprofilovými pneumatikami samozřejmě mají své limity, když vezmete skutečně velkou díru, autem projde rána a vám od ní cvaknou zuby – ale celkově vzato jde o velmi působivé nastavení s možností individualizace. Pro úplnost připomeňme, že oproti civilním verzím Arteonů sedí provedení R o 20 milimetrů níže.

Volkswagen v Česku zastavil objednávky Arteonu. Zbývá jen posledních pár kusů

Volkswagen v Česku zastavil objednávky Arteonu. Zbývá jen posledních pár kusů

Ze zcela opačného spektra než režimy Sport a Race je nastavení Comfort. V něm jsou reakce na plyn utlumené až mdlé a jízdní komfort maximální. Po dálnici můžete svištět vysokou rychlostí a s minimem aerodynamického hluku, na hrubším povrchu se široké pneumatiky občas ozvou, ale nejde o nic drastického. Tato druhá cestovní tvář rychlého Arteonu je stejně působivá, jako výkony při svižné jízdě. Na cestách vás jistí (u R standardní) chytrý systém Travel Assist, který udržuje auto v jízdním pruhu a s dostatečnou vervou i sám zatáčí, plus adaptivní tempomat ACC, fungující do rychlosti 210 km/h. Za příplatek 36 600 Kč vám pak Volkswagen své výkonné kombi „odemkne“ na 270 km/h.

DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

včera | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků
Poprvé za volantem nové Dacie Duster: Opět se vyplatilo poslouchat zákazníky

Dacia Duster TCe 130 EDC

Nové funkce, automatická převodovka, lepší interiér. Facelift dokazuje, že skvělá Dacia Duster může být ještě lepší.

12.  9.  2021 | Vladimír Kadera | 35 příspěvků