TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) | Foto: Jiří Káš

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš
TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš
TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš
TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW) Foto: Jiří Káš
46
Fotogalerie

TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW): Gentleman, nebo rošťák? Vlastně obojí!

Kvality sportovních modelů značky Volkswagen jsou již známé. Poslední dobou se ale u nejostřejších verzí R opravdu překonává.

Radosti
Čitelnost podvozku
Skvělá dynamika a trakce
Umí být komfortní
Starosti
Vyšší cena
Chování převodovky DSG
Dotykové ovládání
8  /10

Pokud dnes chcete elegantní sedan nebo liftback na dlouhé přesuny, který je ale zároveň trochu šťavnatý, máte pořád docela velký výběr. Vedle klasické německé trojice můžete zamířit také do Itálie pro Alfu Romeo Giulia, Britové pro vás také něco budou ještě mít, no a v neposlední řadě je tady Volkswagen Arteon, jehož nejnovější verze obsahuje také ostrou variantu R. Jak už víme, tak aktuální eRka od Volkswagenu umí být docela beefy, ale platí to i o tomhle wolfsburgském elegánovi?

Parádičky, to by mu šlo

Volkswagen Arteon vypadá trochu jako namotivovaný Passat po návštěvě Milan Design Week a já osobně na to slyším. Ohledně designu už jste si ale určitě udělali každý svůj názor, přece jenom je tady s námi tato generace už nějaký čas, a buďme upřímní, myšlenka hezkého passatu jezdila po silnicích už od roku 2008 jako Passat CC. Od té doby jen krystalizuje a za mě nyní dosáhla úplného vrcholu, protože verze R vypadá fantasticky.

Ještě jednou si řekněme, že Volkswagen umí opravdu hezky designově odlišit základní varianty od těch sportovních. Tady se postupovalo úplně stejně - auto sedí o 2 cm blíže k zemi a může mít pěkné dvacítky Estoril, co krásně vyplňují podběhy. Zadní okna jsou standardně zatmavená, stříbrné linky na předním nárazníku jsou černé, nasávací otvory větší, vzadu je decentní křídlo, zcela jiný zadní nárazník a hlavně dvě zdvojené koncovky výfuku.

Když to všechno zabalíte do námi testované černé metalízy Deep s perleťovým efektem, dostanete za mě atraktivní Batmobile, nebo, aby to bylo zeměpisně správně, atraktivní Fledermausewagen. Uvnitř se zase nehraje na dřevěné obložení a dekorativní plochy, R znamená interiér v černé barvě s hliníkovou lištou po celé délce palubní desky. Hliníkové pedály a tříramenný volant s perforovanou kůží v oblasti úchopu jsou už ale v základní výbavě Elegance.

Co by vás jako zájemce mělo zajímat asi nejvíc, jsou příplatková sedadla ergoComfort čalouněná kůží Nappa. Tento příplatek doporučuji všem, kteří chtějí ve standardním Arteonu jezdit delší trasy, a hlavně všem, kteří chtějí obecně Arteon R. Jsou to jedny z nejlepších sedadel na trhu (v rámci mainstreamu) s dobrou oporou ramen i stehen. Zároveň se do nich dobře nasedá, jsou dobře tvarované pro záda a velmi dobře přizpůsobitelné většině postav. Platí jen jediná výtka, kterou jsem měl už u základního modelu, a tou je vyšší posaz za volantem. Klidně bych si sedl ještě níž výměnou za absenci masážní funkce.

Standardní Arteon jsme tu už měli, stejně tak i R Shooting Brake. Jen tedy připomenu, že grafika infotainmentu už by zasloužila update, stejně jako celý hardware systému. Ovládání dotykovými ploškami na volantu není moc přesné a za světla viditelné otisky prstů mě na nich už trochu iritovaly. Digitální ovládání klimatizace je nic moc, ale v kontrastu s ostatním vlastně to nejmenší. Velkou pochvalu ale tvůrci zaslouží za velká pádla pod volantem.

O to jde tady především, aby se auto dobře ovládalo. Kombinace sedadel, tak akorát tlustého věnce volantu a pádel pod ním, je tak pro majitele verze R klíčová a Volkswagen tady rozhodně nezklamal. Zároveň je sice fajn, že lepší digitální kokpit má několik možností zobrazení, ale nejlepší jsou stále klasické budíky. Digital Cockpit Pro umí v jednom zobrazení ukázat tolik dat, že není snadné se v nich za jízdy orientovat.

Pokračování 2 / 3

Minus dva

Ano, já bych asi taky uvítal, kdyby byl vlajkový sedan automobilky Volkswagen na platformě MLB Evo, aby si vysloužil podélně uložené šestiválcové motory, ale základy arteonu jsou jasně dané, a i když má platforma MQB svá specifika, umí z ní ve vývojovém středisku udělat zajímavé sportovně střižené auto, což je podloženo mnoha zábavnými důkazy. Motory ale zdůrazňuji proto, že z Volkswagenu znělo ještě před pár lety něco trochu jiného.

Nový Volkswagen Arteon se očekával také s třílitrovým šestiválcovým motorem, který byl takovou první nápovědou, že se dočkáme také verze R. Takové auto už prý i existovalo, ale k rozhodnutí škrtnout šestiválec nakonec došlo po pečlivém zkoumání obou variant. Čtyřválec se jednoduše lépe řídil. Byl to ale rok 2018, přeberte si to, jak chcete. Smutnit kvůli pohřbení radosti ale asi nemusíme, cestu do R si našel nejsilnější čtyřválec v koncernu VW.

Je to motor EA888 v nejaktuálnější podobě evo4, tedy čtyřválcový dvoulitr naladěný na výkon 235 kW (320 koní) v rozmezí 5350 až 6500 otáček za minutu. Od 2000 otáček pak nabídne 420 N.m točivého momentu. Také to znamená chlazené výfukové svody, velmi rychlé zahřívání na provozní teplotu a spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou DQ500. Tato převodovka je jedinou možností, stejně jako pohon všech kol 4Motion.

Pohon všech kol 4Motion je u modelů R specificky naladěný. Síla mezi přední a zadní nápravou prochází přes lamelovou spojku. Na přední nápravu může jít 50 až 100 %, zatímco na zadní 0 až 50 %. To je zatím stejné. Modely R však mají funkci torque vectoring, tedy rozdělování sil mezi zadními koly pomocí dalších dvou lamelových spojek. Modely R jsou tak teoreticky schopné poslat až 100 % možného výkonu na vnější kolo při průjezdu zatáčkou.

Ještě tady dole u podvozku chvíli zůstaneme. Arteon R má standardně adaptivní odpružení DCC, jehož charakteristiku lze ještě ladit v individuálním režimu. Obě nápravy mají dodatečné stabilizátory, vpředu jsou klasické tlumiče s pružinami, vzadu čtyřprvkové zavěšení a plynokapalinové tlumiče s oddělenými pružinami. Progresivní řízení je standardem a kontrolu trakce lze buď omezit, nebo vypnout. Brzdové kotouče mají vpředu průměr 357 x 34 mm a vzadu 310 x 22 mm.

Multitalent

Rozdíl mezi základní a ostrou verzí poznáte i v běžných cestovních rychlostech. Podvozek je mnohem příjemnější, a to jsme měli dvacetipalcová kola. Auto není na nerovnostech takové těkavé, ale pohybuje se jistě a hezky žehlí takřka všechny druhy nerovností. A když už kopne, není to žádná nepříjemná rána. Rozbité okresky se nemusíte bát ani při rychlé jízdě, stabilita je na vynikající úrovni a ovladatelnost vozu na nekvalitním povrchu stále dobrá.

Motor má sám o sobě docela hezký zvuk. V takovém případě nerozumím jeho zesilování a basování do reproduktorů, které zážitek spíše kazí. Nejlepší tak je auto si nastavit podle svého v individuálním režimu. Zatím v každém autě s označením R se pak tento motor ukázal jako velmi schopný, od nízkých otáček má ten správný punch a ve středních jeho tah nepolevuje. Spotřebu si běžný uživatel bez problému udrží na devíti litrech. Ostrá jízda vás dostane přes dvacet a celkový průměr jsem měl po 865 kilometrech 10,5 l/100 km.

Reakce na plyn je skvělá, dobrý cit máte i na brzdách a vadnutí jsem nezaznamenal ani po dlouhém ostrém ježdění. Ve třídě sportovních aut jde ale spíše pořád o lehký nadprůměr. Zatímco tak z motoru cítíte hodně akce, brzdy vás úplně nevytrhnou. Z pohledu lepšího účinku a dávkování už ale musíte do mnohem dražších řešení. V každém případě s těmito brzdami zastavujete 1778 kg hmoty sebejistě a hlavně bezpečně.

Je velká škoda, že převodovka DSG tady neumožňuje zcela manuální režim. A když si ho na chvíli vyvoláte, nestydí se vám v rychlém tempu sám přeřadit. Tohle by chtělo ještě poladit po stránce softwaru. Jinak bylo ale překvapením, že jsou převodovka s motorem na stejné vlně. Tím mám na mysli, že jde o mnohem lepší sladění než u motorů 2.0 TDI Evo a rozjezdy i řazení jsou mnohem hladší. Škoda tedy jen toho chování v ostrém tempu. K zamyšlení také je, že v tomto naladění chybí převodovce aspoň ještě jeden stupeň. Když si na německé dálnici nasadíte 160 km/h, bude motor na 3000 otáčkách, a to je s těmi výfuky už slyšet.

Na pohled pak Arteon R možná působí, že bude mít sklony k nedotáčivosti. Ta je nicméně hodně potlačena dobrým naladěním podvozku a hlavně vektorováním na zadní nápravě. Auto je tak velmi neutrální a vůbec mu nevadí trochu hrubší zacházení. Možná se až budete divit, jak rychlé průjezdy zatáčkami zvládne, aniž by alespoň naznačilo nervozitu. Práci podvozku navíc cítíte, nejste v tupém ingotu, ale v docela komunikativním autě.

Postupem času vás tak určitě napadne vypnout kontrolu trakce a ty limity auta skutečně najít, nebo je dokonce překročit. Můžete dohledat pár videí, kde tohle auto jezdí smykem. Jde to, vlohy tam jsou, ale v našem případě to jde hodně ztuha. Ona totiž kombinace slunného počasí a lepivých letních pneumatik mluví už tak trochu sama za sebe. Volkswagen Arteon R rozhodně není auto na snadné driftování, v tomto setupu už ho musíte dotlačit do stresu a začne se to odehrávat až v rychlostech, kdy v tom stresu budete také.

Až když jste opravdu přísní, vyhrne se všemi čtyřmi koly ven, případně si můžete šikovně nabrzdit zatáčku a pomoct si rozhozením karoserie, ale pořád jde spíše o zpestření než o účel auta (třeba nový VW Golf R je už z podstaty rošťák). Za jiných podmínek a s jinými pneumatikami by ale výsledek mohl vypadat jinak. Pozor dejte na přenosy hmotnosti. Je jí totiž pořád dost a v rychlých navazujících zatáčkách se nemusíte cítit úplně komfortně. To mají ale snad všechna těžší auta s ne úplně performance podvozkem společné.

Rád bych ještě vypíchl čitelnost, protože všechny výše uvedené jevy máte pod kontrolou a máte na ně čas. Není to tak, že by se vám Arteon R pod rukama najednou splašil. Je to auto s dobře naladěným podvozkem a dlouhým rozvorem, takže je i docela rychlá jízda stále relativně klidná a auto na vás neštěká povely kvůli různým korekcím. Vlastně bych se nebál říct, že snad každý řidič může jet v tomhle autě rychle, ale jen ti zkušenější ho dovedou tam, kde je zábavný.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Arteon R potvrzuje, že verze R od Volkswagenu jsou mimořádně povedené a konstruktéři moc dobře věděli, co dělají. Moc lepších aut na platformě MQB si nevybavuji a je strašně fajn, že auto funguje opravdu ve všech situacích. Bavilo mě s ním jezdit každý den do práce, kdy jsem nemusel být jak na trní ze špatných silnic kvůli velkým kolům, a zároveň mě bavilo se s ním svižně projíždět po práci. Zážitek to byl vždy relaxační. Víkendovka to ale určitě není.

Nicméně si takhle dobré auto musíte zaplatit. Volkswagen chce za Arteon R 1,6 milionu a naše specifikace vyšla dokonce na 1.910.500 Kč. To je docela dost. BMW M340i xDrive je sice trochu menší, ale zase s delším rozvorem. Stojí 1,7 milionu. Jasně, dovybavením ho snadno dostanete nad dva miliony, ale už máte prémiovku a hlavně šestiválec s pohonem všech kol více orientovaným na zábavu. A co taková Alfa Romeo Giulia Veloce za 1,6 milionu, která má sice také čtyřválec, ale jízdně je trochu jinde?

Nejostřejší Volkswageny jsou velmi specifické a mají svou cenu. Zatím nejvíce se mi líbil Tiguan R, protože dobré a zábavné SUV si mezi všemi těmi chladničkami prostě zapamatujete. Koupí Arteonu R neuděláte nic špatně, je skvělý. Rozhodně vám také budu rozumět, když do toho půjdete jen kvůli designu. Pokud ale budete chtít něco trochu víc, tak za podobné peníze to koupíte také.

Technické údaje: Volkswagen Arteon R

Rok
2022
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 984 cm3
Nejvyšší výkon
235 kW (320 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 350 až 6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
420 Nm při 2 000 až 5 350 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,9 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
563 l • 1 557 l
Objem palivové nádrže
66 l
Hmotnost: provozní • celková
1 778 kg • 2 290 kg
Rozvor náprav
2 838 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 587 mm • 1 582 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 866 × 1 871 × 1 460 mm
Volkswagen Arteon R: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 1.059.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Elegance)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.659.900 Kč (2.0 TSI/235 kW R liftback)
Cena testovaného vozidla         1.910.500 Kč (2.0 TSI/235 kW R liftback)

Sériová výbava: tempomat ACC, 18palcová kola Sebring, podvozek DCC, automatická klimatizace Climatronic, dešťový senzor, Digital Cockpit Pro, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, ergoComfort sedadlo řidiče, multifunkční volant vyhřívaný, navigace Discover Media, potahy sedadel ArtVelours, pakety Multimedia a Safety, vyhřívaná přední sedadla, vícebarevné ambientní osvětlení, Travel Assist včetně Emergeny Assist

Volitelná výbava: tažné zařízení (24.600 Kč), zrušení elektrického omezovače (36.600 Kč), soundsystém Harman Kardon (35.200 Kč), prodloužená záruka 5 let/150.000 km (4800 Kč), zatmavená akustická okna (15.400 Kč), Easy Open bez alarmu včetně Paket Comfort (15.700 Kč), ergoComfort sedadlo (33.200 Kč), paket Comfort Plus (45.200 Kč), paket Assistence High (35.600 Kč), paket Business Premium (43.600 Kč)

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud