TEST Volkswagen Arteon R liftback (235 kW): Gentleman, nebo rošťák? Vlastně obojí!

Kvality sportovních modelů značky Volkswagen jsou již známé. Poslední dobou se ale u nejostřejších verzí R opravdu překonává.
Radosti
Čitelnost podvozku
Skvělá dynamika a trakce
Umí být komfortní
Starosti
Vyšší cena
Chování převodovky DSG
Dotykové ovládání
8  /10

Pokud dnes chcete elegantní sedan nebo liftback na dlouhé přesuny, který je ale zároveň trochu šťavnatý, máte pořád docela velký výběr. Vedle klasické německé trojice můžete zamířit také do Itálie pro Alfu Romeo Giulia, Britové pro vás také něco budou ještě mít, no a v neposlední řadě je tady Volkswagen Arteon, jehož nejnovější verze obsahuje také ostrou variantu R. Jak už víme, tak aktuální eRka od Volkswagenu umí být docela beefy, ale platí to i o tomhle wolfsburgském elegánovi?

Parádičky, to by mu šlo

Volkswagen Arteon vypadá trochu jako namotivovaný Passat po návštěvě Milan Design Week a já osobně na to slyším. Ohledně designu už jste si ale určitě udělali každý svůj názor, přece jenom je tady s námi tato generace už nějaký čas, a buďme upřímní, myšlenka hezkého passatu jezdila po silnicích už od roku 2008 jako Passat CC. Od té doby jen krystalizuje a za mě nyní dosáhla úplného vrcholu, protože verze R vypadá fantasticky.

Ještě jednou si řekněme, že Volkswagen umí opravdu hezky designově odlišit základní varianty od těch sportovních. Tady se postupovalo úplně stejně - auto sedí o 2 cm blíže k zemi a může mít pěkné dvacítky Estoril, co krásně vyplňují podběhy. Zadní okna jsou standardně zatmavená, stříbrné linky na předním nárazníku jsou černé, nasávací otvory větší, vzadu je decentní křídlo, zcela jiný zadní nárazník a hlavně dvě zdvojené koncovky výfuku.

Když to všechno zabalíte do námi testované černé metalízy Deep s perleťovým efektem, dostanete za mě atraktivní Batmobile, nebo, aby to bylo zeměpisně správně, atraktivní Fledermausewagen. Uvnitř se zase nehraje na dřevěné obložení a dekorativní plochy, R znamená interiér v černé barvě s hliníkovou lištou po celé délce palubní desky. Hliníkové pedály a tříramenný volant s perforovanou kůží v oblasti úchopu jsou už ale v základní výbavě Elegance.

Co by vás jako zájemce mělo zajímat asi nejvíc, jsou příplatková sedadla ergoComfort čalouněná kůží Nappa. Tento příplatek doporučuji všem, kteří chtějí ve standardním Arteonu jezdit delší trasy, a hlavně všem, kteří chtějí obecně Arteon R. Jsou to jedny z nejlepších sedadel na trhu (v rámci mainstreamu) s dobrou oporou ramen i stehen. Zároveň se do nich dobře nasedá, jsou dobře tvarované pro záda a velmi dobře přizpůsobitelné většině postav. Platí jen jediná výtka, kterou jsem měl už u základního modelu, a tou je vyšší posaz za volantem. Klidně bych si sedl ještě níž výměnou za absenci masážní funkce.

Standardní Arteon jsme tu už měli, stejně tak i R Shooting Brake. Jen tedy připomenu, že grafika infotainmentu už by zasloužila update, stejně jako celý hardware systému. Ovládání dotykovými ploškami na volantu není moc přesné a za světla viditelné otisky prstů mě na nich už trochu iritovaly. Digitální ovládání klimatizace je nic moc, ale v kontrastu s ostatním vlastně to nejmenší. Velkou pochvalu ale tvůrci zaslouží za velká pádla pod volantem.

O to jde tady především, aby se auto dobře ovládalo. Kombinace sedadel, tak akorát tlustého věnce volantu a pádel pod ním, je tak pro majitele verze R klíčová a Volkswagen tady rozhodně nezklamal. Zároveň je sice fajn, že lepší digitální kokpit má několik možností zobrazení, ale nejlepší jsou stále klasické budíky. Digital Cockpit Pro umí v jednom zobrazení ukázat tolik dat, že není snadné se v nich za jízdy orientovat.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Diskuze (17) Další článek: Lotus se vrhá na restomody. Oživí legendy podle historických výkresů, některé modely vzniknou poprvé

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta Volkswagen na Heureka.cz