Test ukázal, proč Tesly s Autopilotem bourají. Komentář značky nepřekvapí

41 komentářů

Otar
29. června • 16:50

v tom "testu" není při nárazu videt to první auto - je to sestříhané tak, aby to působilo jako jeden záber: auto sleduje jine vozidlo -> vozidlo zatočí -> druhé auto ne. ale ve slutečnosti to do toho papírovýho modelu nabourali schválně :D první auto by mělo být vidět na záběru při nárazu a není. fake nebo minimálně zámerné matení veřejnosti.

Anti-automat
15. června • 20:42

ja to vidim na odpoved v nasledovnom style:
a/ restartujte Vase zariadenie
b/ instalujte najnovsie aktualizacie
c/ este raz restart
d/ Vas problem bude riesit ramajadan.niecopodobne.uplnybordel64celysvet.

Kuk Vykuk
18. června • 13:01

Ty seš úplně vypatlanej.

ydde
15. června • 5:00

Je zvláštní, že ta klíčová situace je sestříhaná z více pokusů, nikdy nevidíme celý průběh testu, ve vlastním videu je spousta irelevantních záběrů, ale tomu nejpodstatnějšímu jsou věnovány 4 vteřiny se třemi prostřihy (pomineme-li úvodní sekvenci prodlouženou o 3 vteřiny jízdy). Střihy brání prostudovat si, co přesně se stalo, prohlédnout si to opakovaně při různých pokusech, příp. v různých pohledech. A bezpochyby by bylo užitečné to vidět.

Pete
14. června • 16:28

Komentář Tesly je zcela v pořádku.

lolin
14. června • 21:11

Ano, správně, jsou to trubky...

Michal
14. června • 16:19

Zásadním problémem všech těch asistentů je, že nejsou kompatibilní s řidičem.
Řidič dokáže perfektně reagovat, pokud se na řízení soustředí. Soustředit se dlouhodobě dovede jen pokud opravdu řídí. Pokud za něj polovinu činnosti provádí asistent, řidič buďto začne myslet na jiné věci, nebo na půl dřímat, jeho reakce se velmi zpomalí. To nejtěžší, co lze od řidiče požadovat, je kontrolovat autopilota, který řídí za něj. U takové činnosti dovede udržet pozornost málokdo. V krizové situaci pak trvá i 5 vteřin, než se klimbající či zamyšlený řidič probere do stavu schopného inteligentní reakce. Jenže v krizové situaci po takové době už není na co reagovat.
Zde vidím problém, že automobilky zavádějí do provozu systémy, které od řidičů požadují něco, čeho nejsou schopni. To je velmi nebezpečné.

runner42
14. června • 21:44

Podepisuji.
Kdo se vyzná v odborné rovině problematiky, tak vám potvrdí, že vývoj není ani zdaleka v bodě, kde by systém byl současně uživatelsky přijatelný a současně bezpečný. A nelze ani odhadnout, kdy a zda vůbec tam v reálné době dospěje.
To se ovšem nedočtete. Místo toho jsou média plná utopického plácání.

puk123
14. června • 16:55

Vidím to podobně. Systém by měl kontrolovat řidiče a ne naopak. Různě se pak může nastavit, kdy a jak má systém do konání řidiče zasáhnout.

Saman
14. června • 15:52

proc v tom videu neni videt zaber na display Tesly kde by bylo videt co detekuje a co nedetekuje se zapnutym autopilotem?pokud si prohlednete videa z Tesel kde je zaber na display treba v kolonach, tak jsou detekovana auta do 2 urovne, tedy to pred Tesliu a jeste to pred tim autem pred Teslou, a zaroven je dodrzovana relativne bezpecna vzralenost od auta pred Teslou, treba tady https://www.youtube.com/watch... ostatne o detekci ob auto se tu psalo jiz davno predavno, a ze by najednou bylo vse jinak?

JS
14. června • 17:38

Možná byste se na to video měl podívat pořádně. Ono nedetekuje dvě auta, ono si myslí, když auto před ním zpomaluje, že to je kvůli jinému před ním. Ale pokud mu uděláte rychlý manévr, tak je i asistent v ři... Problém je ve vnímání pojmu lidmi. Je to asistent, ne náhrada za řidiče.
Asi jako když asistent vozíčkáře (omlouvám se, pokud bych se někoho dotkl) pustí vozík z kopce....Taky selhal asistent.

Saman
14. června • 20:36

v tom videu poradne nic videt neni, je to sestrihane z nekolika prujezdu a pokusu, a ani v jednom neni videt dana kriticka situace z pozice ridice kde by byl videt jak display na kterem se udaje z detekci senzoru a radaru zobrazuji, tak ta situace skrze celni sklo ;-)

Kuk Vykuk
18. června • 13:03

Každý film je pravda jen do prvního střihu :-D

Saman
14. června • 15:54

jsou tam videt i situace kdy to nektera auta nezobrazi (dokonce nakladni tahac), tedy je nedetekuje, takze chyby to zcela jiste ma a mit bude

Krabat
14. června • 15:25

Nedávno jsem tady psal, že plně autonomní vozidla jsou hudbou daleké budoucnosti, protože se svými schopnostmi ani zdaleka neblíží průměrnému řidiči. Jako příklad jsem uvedl i vyjádření manažera Mercedesu, který odhaduje plně autonomní vozidla až někdy v letech 2040 - 2050. Do té doby to budou jen sofistikovaní asistenti, kteří budou potřebovat pomoc řidiče. No a pak jsem si tady následně přečetl, jaké to píšu nesmysly atd. atd. Teď tady máte krásný příklad naprosto banální situace, na kterou zareaguje každý řidič, minimálně okamžitě dupne na brzdu. Většina pozornějších řidičů v takových situacích reaguje i na brzdová nebo směrová světla aut jedoucích před nimi. Tzv. autonomní systém to v klidu napálí do pevné překážky. Připomínám, že se píše rok 2018 a některé automobilky nám slibují autonomní systémy už zkraje příštího desetiletí. No musí to být dobrej matroš, co tam hulí. :-)Přitom kdo se o problematiku trochu zajímá ví, že tyto systémy dodnes bezpečně nezvládají ani jednoduchou jízdu po dálnici. Situace jako nedání přednosti v jízdě, náhlé omezení jiným vozidlem při souběžné jízdě, stavební uzávěra, nepříznivé počasí, poškozená část cesty nebo změna dopravního značení, to je obrovský problém, které tyhle systémy teprve začínají testovat. Nejsem odpůrcem autonomních systémů. Sám se těším, až jednou bude možné přetrpět naši D1 tak, že nechám za sebe řídit auto. Ale realisticky to vidím tak za 10-15 let, kdy ty dálnici snad už budou v podobných autech bezpečné.

bzzz
14. června • 19:58

Full autonomni system by o stojicim aute v pruhu nekde vpredu vedel od okamziku, kdy by stojici vuzy zacal vysilat a blizici vozy se dostaly do relevantni/definovane vzdalenosti - vystraha umerna kratici se vzdalenosti. Autonomni rizerni ve full autonomnim prostredi se da uz nejakou dobu nasadit realne. Pruser jsou autonomni vozy v beznem provozu - tzn bez potrebnych dat o provozu.

Krabat
15. června • 5:53

Takové plně autonomní prostředí je ještě větší iluze než autonomní vůz. Samozřejmě, že komunikace aut mezi sebou není nic nového a mohla by být funkční. Ale má to tolik ALE, že ani nevím, kde začít. Tak jen ty tři hlavní problémy:Výrobci se dodnes nedomluvili na sjednocení ani úplných banalit, třeba nabíjení elektromobilů, takže vyrobit systém, který bude komunikovat s jinými systémy, to bude oříšek. Ono to nakonec nějak půjde, ale budou se muset udělat ústupky. Na vývoji dnes pracuje spousta firem, každá po svém a každá bude chtít prosadit své řešení. Vrtá se v tom i Google a Apple, nepřipomíná Vám to něco?Všichni nebo alespoň většina lidí bude muset jezdit autonomními auty. Jednoho dne vydá EU nařízení, že se nové vozy již nemohou vyrábět bez autonomních systémů. No a pak uplyne spousta let, než se to reálně na silnicích projeví. Když vidím, jak dlouho trvá implementace primitivního eCall tlačítka, tak tohle nebude jednodušší, právě naopak.Vládám bude trvat mnoho let, než přijdou se zákony, které umožní jízdu autonomních vozidel. A každá nehoda testovacího autonomního vozu jejich rozhodnutí oddálí, jak se už děje třeba v Kalifornii. Než úředníci rozhodnou, budeme my všichni v důchodu. To je realita, před kterou nezavírejme oči.

USA
14. června • 15:35

ja to tak pesimisticky nevidim
auta s "autonomnim" rizenim jezdi teprve par let a za par let daleko dal.
a tenhle konkretni problem je podle me celkem snadno resitelnej.
spis bude nejakou dobu trvat, nez se vychytaj vsechny rizikovy situace. je to podobny jako kdyz vylezes z autoskoly, jezdis treba i podle predpisu, ale skoncis pod koly nakladaku co ti tam vjel z vedlejsi a tebe ani nenapadlo pribrzdit i kdyz bylo jasny ze ti tam vjede, protoze jsi preci na hlavni ...

USA
14. června • 15:16

to je jasny nedodrzeni bezpecny vzdalenosti
podobne jako vybrzdovac na D10 zastavil v levym pruhu, vybrzdeny auto zastavilo za nim, dalsi 2 auta se jeste tesne vyhnula a ten treti to do auta napalil a v aute zemrelo maly dite.bezpecna vzdalenost na dalnici ve 130km/h neni 2sec, tedy 70 metru, ale minimalne 100 metru, tedy cca 3sec, ve 200km/h to uz je 210m, tedy 4sec. a to jedine za hodne dobrych podminek s dobrym autem pri maximalne intenzivnim brzdeni, a kdyz mas docela dobrou reakci a davas pozor, coz pri nekolikahodinovy jizde po dalnici asi tezko ...

marek
15. června • 9:58

Dovolím si poupravit, bezpečná vzdálenost je na suché vozovce vždy cca 2s. A tím dle rychlosti se zvedá i vzdálenost.
u 50kmh je 28m, při 90kmh 50m, a ve 130kmh 72m.

MV.
14. června • 15:19

No prave ze pokud by autopilot reagoval spravne takcby zastavil rychleji nez clovek ale on neudelal nic.

Saman
14. června • 15:43

system neudelal nic, protoze nezaznamenal nejaky papirovi auticko, je zahodno proc neco takoveho nezkusili s realnym stojicim autem kdy vedeli ze ridic by mohl proste udelat pri nereakci systemu uhybny manevr ;-)

tom
14. června • 16:46

Treba proto, ze naborit teslu neni sranda a oprava leze do peněz?

dilema
14. června • 21:17

Že by nechtěli riskovat, aby jim po nárazu do běžného vozidla nezačaly hořet baterie?

USA
14. června • 15:56

system zastavil, ale zacal brzdit pozde.
s bezpecnou vzdalenosti, jak jsem psal, tenhle konkretni propad asi nemel nic spolecnyho, to stojici auto ve svem pruhu proste pozde vyhodnotil, ale tohle je resitelny.
ridic toho schopnej udelat moc neni, jedine by snad byl schopnej slapnout na brzdu, anebo uhnout doprava pod ten pripadnej kamion. opravovat nekoho v rizeni je narocnejsi nez sam ridit, to se na to musis soustredit jeste vic a pak autonomni rizeni jaksi postrada smysl.

USA
14. června • 15:30

otazka kolik jedou
jestli 70, tak samotna brzdna draha je 20 metru + draha za reakcni dobu
taky se moh vyhnout doprava, ale otazka je, jestli vedel, ze tam je volno, taky by tam moh jet kamion a sesrotovat ho.
kazdopadne to je upravou softwaru resitelnejsi nez u vetsiny ridicu, kteri by to do auta taky bud napalili, nebo se vyhnuli doprava a treba skoncili pod tim kamionem.
ale rozhodovani to bude tezky, co kdyz tam ten kamion bude, bude pocitac volit sebevrazdu pod kamion, nebo to napali do stojiciho auta?? samozrejme v pripade, ze nedodrzi bezpecnou vzdalenost, to ale pak zas muze cekat nejakyho silence zezadu ...

bzum
14. června • 14:19

Takže ty auta nedokáží řešit takhle jednoduchou a zásadní věc ale ty auta klidně někdo pustí na silnici? A v případě že se něco po...e řeknou že za to může řidič. Nějak tím pádem nechápu smysl takových autopilotů. Podle mě zbytečná věc co prodražuje už tak drahé auta.

lol
14. června • 15:04

Jeste ze jsi jen lopata co nerozhoduje o takovyh vecech. Sam vidis ze kdyz je neco PODLE TEBE spatne, tak si uplne mimo misu. Bez zpatky k pasu a nekafrej dospelym do dulezitych veci.

lolin
14. června • 21:10

Á, páneček je inžinýr...

LOL
14. června • 17:51

Ty budeš zřejmě mistr světa, blb, který se bohorovně svěří naprosto nedokonalému "autopilotovi." Tak ti tedy přeju, aby ses zabil jen sám a nikoho dalšího sebou nevzal.

jouda
14. června • 14:06

@vzpomínka Auto zastavilo i tady, ale pozdě. Tesla jela za Mercedesem moc blízko.

vzpomínka
14. června • 14:28

Tak v tom původním článku psal stejný autor, že prý od verze 8.0 by "autopilot" Tesla měl umět sledovat 2 vozidla před sebou a při zastavení před tou nehodou to tak vypadalo. Takže jestli mezitím proběhl nějaký update SW a už to ten "autopilot" zase neumí, anebo to ve skutečnosti nikdy neuměl, anebo tu funkci sledování 2 vozidel třeba při natáčení toho demostračního videa nepoužili, případně při natáčení videa vůbec nepoužili funkci "autopilot", když tam byl tak malý odstup, kdoví?

MV.
14. června • 15:01

Ano 2 pohybujici se vozidla pred sebou, ale kde mate 2 pohybujici se vozidla v tom scenari - Tam je pouze jedine vozidlo a to se vyhne stojicimu vozu.
Stojici vuz je pro radar orisek, predevsim z toho duvodu ze podel cesty a na ceste je (z pohledu radaru) spousta stacionarnich objektu : dopravni znaceni podel cesty, dopravni znaceni nad silnici, svodidla, vika od kanalu, muzou se tam valet nejake disky od kol ktere upadly proste
spoustu veci ktere ten radar musi odfiltrovat pryc, protoze jinak by se Vam mohlo stat ze kvuli velke dopravni znacce na dalnici Vam autonomni vuz zabrzdi z 120km/h do nuly. Ano jsou tam jeste kamery a rozpoznani obrazu, ale opet ty nefunguji 100%.
Proto se z pohledu radaru pracuje predevsim s objekty ktere se vuci Vam pohybuji relativni rychlosti (ostatni provoz).
Umeni Tesly tak bude spocivat v tom aby vyladili radar a kameru tak aby nedochazelo k planym poplachum pri vysoke rychlosti ale pritom aby byli schopni vychytavat ty spravne situace napr. stojici vuz.

Saman
14. června • 15:40

s malejma predmetama typu upadla poklice ten system urcite prozatim nepracuje, staci se podivat na videa kde maj zobrazene i vrstvy ktere spracovavaji a co vse to rozpoznava a na co to nereaguje, detekuje to i stojici objekty okolo silnice a na silnici a pocita to i jejich pribliznou traektorii pohybu pokud se pohybuji
stojici vozidlo to zaznamena uplne stejne jako jedouci vozidlo, pokud to vozidlo vubec zaznamena ;-)

MV.
14. června • 15:02

oprava : *poklice od kol :-D

jouda
14. června • 14:02

Na tohle totiž bude těžko reagovat i člověk, takže by bylo záhodno, kdyby auto samo uhnulo, když v jiném pruhu nic nepojede.

vzpomínka
14. června • 14:02

Je docela zajímavé, že před cca 1,5 rokem byl uveřejněn článek, podle kterého prý Tesla na podobnou překážku před před ní jedoucím vozidlem reagovala včas - https://www.autorevue.cz/autopilot-v-tesle-predvid... ... , viz video https://www.youtube.com/watch... .
Jestli nebude určitý rozdíl i v tom, že na ten nějaký papírový/plastový(?) model, který je v tom videu, radar včas nezareaguje, ale reálné plechy skutečného vozidla možná zachytí dříve. Neměli by tedy měli řidiči Tesla dávat pozor zejména na Trabanty? ;-)

jouda
14. června • 14:00

Dost dobrý test. Zajímalo by mě, co v tomto případě udělá třeba Volvo nebo Mercedes.

lol
14. června • 15:06

Vzhledem k tomu ze Tesla ma nepokrocilejsi Autonomni funkce tak by dopadli stejne nebo hur. Volvo vyuziva system od Mobile eye ktery vyuzivala Tesla u AP1 v roce 2014. Dneska uz ma Tesla vlastni system, ktery je mnohem dal.

Kuk Vykuk
18. června • 12:56

Nemyslím si že systém Tesly je mnohem dál, spíš je sotva tam kde skončili s předešlým systémem.

Saman
14. června • 15:34

Tesla ma stale system od Nvidie, jak HW tak SW cast, SW cast ale upravuji v Tesle a rochazi se to az od zari 2017, do te doby to byl jen jinak obarvenej system Nvidia, vlastni system bude mozna mit od roku 2020 a to jak HW tak SW (HW zrejme od Intelu), saucasne verze autopilota jsou ale stale jen upgrady puvodni verze kterou celou dodavala Nvidia.Tesla ma v tomto problem, protoze nemuze nahradit celej system prave proto, ze nema odpovidajici nahradu za HW cast, kterou by od roku 2020 mel dodavat Intel, HW cast od Nvidie je ujednana smluvne tak, ze na ni nelze provozovat vlastni SW cast. Muzou pouzivaj jen tu co ddodala Nvidia a tu upravovat.Ohledne tohoto jsem pak zvedav co udela Tesla s do te doby vyrobenyma autama ktere jsou vybavene PX2, u tech bez PX2 se ponacha soucasnej system a jeho updaty ktere beztak nemjuzou jit vypocetne dal nez na 2 stupen autonomie, ale u lidi co si priplatili za PX2 s prislibem ze jednou na tom pojede autonomie vyssich radu to asi nepujde, protoze by Tesla musela dodavat respektive SW udrzovat dva druhy autopilota. tak jestli pak ty PX2 zadara vymeni za ten HW od Intelu?Prave proto take Tesla neni uvadena v zebricku pokrocilosti autonomnich rizeni mezi nejlepsima, proste proto ze sama ma jen upravy na systemu ktery dodala Nvidia.

Doporučujeme

Články odjinud